Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eftersom så många har svarat arch linux så måste jag nog testa det själv snart. Har använt linux mest som hobby och leksak under några år, men har ännu inte testat arch. Vilken fönsterhanterare är standard?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Xubuntu

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Eftersom så många har svarat arch linux så måste jag nog testa det själv snart. Har använt linux mest som hobby och leksak under några år, men har ännu inte testat arch. Vilken fönsterhanterare är standard?

Ingen. Du får välja själv.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Tack för alla svar

Och tydligen så har någon "moderator" ändrat min poll Tack ännu en gång

mvh simon

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

gentoo

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem

Arch Linux så klart!

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Mandriva

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Mandriva

Oj, mandriva var inne för 10 år sedan, men då var namnet mandrake.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Vilken fönsterhanterare är standard?

Ingenting är standard, det är det som gör Arch så nice.
Du installerar själv vad du vill ha, om du inte installerat något eget så kommer datorn vara nästintill tom, förutom på pakethanteraren "pacman", så att du kan installera grejer enkelt.
Fastnade för Arch eftersom att det var mycket pill, vilket jag älskar, och har stannat därför att det varit överlägset allt annat jag testat i prestanda och bootup-time etc.
På mina bärbara datorer har en fördel varit att batteritiden varit bäst i Arch.
Just nu testar jag Jolicloud på min netbook, ganska nice men det är alltför mycket förkonfigurerade grejer jag inte vill ha och så är batteritiden mycket sämre.
Har testat en hel del olika distar och har påbörjat skapandet av en egen dist med några polare, mest för att lära oss mer och ha kul, inget som ska konkurrera ut nåt annat:P
DamnSmallLinux gillar jag också, bara för att det är så portabelt, har det på ett USB-minne som jag har på nyckelringen, använt det ibland i skolan om jag inte orkat ha med någon dator.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ja, är väl tvungen att säga Debian. Även om det är Ubuntu som rullar på desktopen så ligger Debian närmare hjärtat, det har sin givna plats på servrar och idag hade jag nog kört det på desktopen med om jag hade orkat byta OS

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
*sax*
Fastnade för Arch eftersom att det var mycket pill, *sax*

Konstigt, jag gillar Archlinux just för att det inte är så mycket pill.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Konstigt, jag gillar Archlinux just för att det inte är så mycket pill.

Med pill så menar han nog att det inte bara är att stoppa i en skiva och boota så är det klart. Har asjälv aldrig installerat arch, men jag gissar på att man får skriva en massa från terminal för att kunna installera det?

Jag har funderat på att ladda ner och installera, men hur är det med trådlös anslutning? Får man lätt igång den så att man kan ladda ner det som behövs trådlöst?

Förklara också gärna skillnaden mellan dessa:

2009.08 - Core iso - En iso ja, men vad innehåller den?
2009.08 - Core img - För att skapa USB boot
2009.08 - Netinstall iso - Vad menar med netinstall? Vad innehåller den jämfört med de ovan?
2009.08 - Netinstall img
2009.08 - Isolinux - Innehåller vad?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Oj, mandriva var inne för 10 år sedan, men då var namnet mandrake.

Och vem bryr sig om vad som är inne?

Mandriva är en av de mest Bleeding Edge distrona för de som gillar det senaste, och de har en mängd egna program som förenklar användandet av Linux. Dessutom har de en av de största Communitys som erbjuder portar av proprietära program i och med PLF(Penguin Liberation Front). Som grädde på moset är deras utvecklingsdist, Cooker, garanterat den utvecklingsversion som buggar minst av alla. Man kan nästan köra Cooker som huvuddist, så stabil är den, vilket verkligen inte är fallet med andra distars utvecklingsversioner.

Mandriva ftw

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Förklaring finns här http://wiki.archlinux.org/index.php/Official_Arch_Linux_Insta...

Arch även här

//K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Med pill så menar han nog att det inte bara är att stoppa i en skiva och boota så är det klart. Har asjälv aldrig installerat arch, men jag gissar på att man får skriva en massa från terminal för att kunna installera det?

Jag har funderat på att ladda ner och installera, men hur är det med trådlös anslutning? Får man lätt igång den så att man kan ladda ner det som behövs trådlöst?

Förklara också gärna skillnaden mellan dessa:

2009.08 - Core iso - En iso ja, men vad innehåller den?
2009.08 - Core img - För att skapa USB boot
2009.08 - Netinstall iso - Vad menar med netinstall? Vad innehåller den jämfört med de ovan?
2009.08 - Netinstall img
2009.08 - Isolinux - Innehåller vad?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

¤buntu dist tror jag inte direkt hittat någon favorit... inte pillat jätte mkt med linux...

Permalänk

Inte provat nått mycket mera än openSUSE, ubuntu, xubuntu, kubuntu och LinuxMint. Jag gillade openSuse och LinuxMint för att komma bort från ubuntu

openSOLARIS såg trevligt ut det med, men inte provat det än.

Permalänk
Medlem

Babian (debian)

Permalänk
Medlem

Sabayon

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk

har faktist bara prövat ubuntu och det var ett av de bästa operativsystem jag kört någonsin.. dock är jag en sucker för mac os 7,5.. det var en höjdare

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem

ArchLinux gillar jag bäst. Man får allt som man vill ha det utan en massa bök. Tycker det är riktigt lätt och smidigt att installera. Men då har man ju kört lite olika Linuxdistros genom åren. Är man helt ny så är det kanske lite krångligare kan jag tänka mig.

Visa signatur

// NonajmE

Permalänk

Debian har jag kört i 3 år nu och är riktigt nöjd.

Sen är jag en Slackware pillare och Gentoo.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Egentligen vill jag säga FreeBSD men eftersom det inte fanns med fick det bli Debian.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Arch Linux!

Jag kör det på både min netbook och min stationära dator som inte är till för spel. Jag är mycket nöjd med Arch eftersom det är lätt att konfigurera, det finns en bra pakethanterare och det är väldigt snabbt.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Konstigt, jag gillar Archlinux just för att det inte är så mycket pill.

Det är grymt mycket pill, hur man än vrider och vänder på det. Jag hatar de där jävla policykit, hal och fdi config-filerna. Totalt jävla sjuka är dom.

Permalänk
Medlem

Debian sen år 2000.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Safesurf-Gösta
Det är grymt mycket pill, hur man än vrider och vänder på det. Jag hatar de där jävla policykit, hal och fdi config-filerna. Totalt jävla sjuka är dom.

Beror väl på hur man ser det. För mig var det att installera xorg, hal och kdemod, sen var jag i princip klar. Inga fdifiler här inte, touchpaden funkade precis som jag ville ha den direkt, med rätt känslighet, tvåfingerscroll och tapfunktion Varför krångla till det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Safesurf-Gösta
vart är arch?

På deras hemsida?

openSUSE är min favorit.

Permalänk
Medlem

Debian
Mest för att jag började köra linux (ubuntu) ganska nyligen och känner att jag kan ubuntu så jag ville ha ngt liknande, men ändå inte ubuntu. Ubuntu känns så...windows ibland /:

Jag kommer kanske konvertera till Arch ngn dag, men förmodligen inte då det inte finns till Sparc. Jag föredrar att hålla mig till en dist (och förhoppningsvis bli bra på den).