Dell Latitude XPi P133ST - Pinout för laddare???

Permalänk

Dell Latitude XPi P133ST - Pinout för laddare???

Hej!

Nu har jag fått tre likadana Dell Latitude XPi P133ST laptop datorer från morsans jobb. Alla tre fungerar men en är utan batteri. Jag fick inte med några laddare då de kört dessa datorer med docknings stationer. Jag kan heller inte hitta någon pinout på laddare till denna modellen. Dem kräver iallafall 18,5 Volt så det kan jag ju fixa, men pinout för laddaruttaget krävs alltså först.

Permalänk
Medlem

Är det inte utmärkt på moderkortet? Ja jag vet att det är jobbig att plocka isär en laptop

Permalänk

Jag har plockat isär laptops förut och ja, jag tycker också att det ibland kan vara ett rent h*lvete att få ihop den sen igen. XD Men isärplockningen är ju rätt så enkel. ;D

Men jag får väl ta isär den och titta om jag kan se några beteckningar på PCB:n. Återkommer när/om jag ser nån +/- eller liknande beteckning.

Permalänk

Nu har jag haft isär datorn i beståndsdelar och till slut fått ut moderkortet. ;D Jag kan inte se några utmärkningar, och jag kan heller inte följa kopparledningarna på PCB:n för att denna PCB är "flerlagrig", (flera lager av kopparledningar). Laddar kontakten är förresten 3-polig, och det hade varit mycket lättare om den bara varit tvåpolig. :/

Tog även ut och tog en titt på batteriet:
14.4 Volt
2500mAh

Pinnarna som är anslutna när batteriet är instoppat i datorn, finns 5 pinnar, och två lite större på vardera sida om dessa 5 pinnar. På de större pinnarna står det +/-, så jag kanske kan ladda batteriet via dessa pinnar. Jag skulle tro att just dem pinnarna är kopplade direkt till battericellerna i batteriet. Men hur gör man egentligen för att ladda Lithium Ion batterier? Försökte med detta en annan gång på ett mobilbatteri, och då blev de inte så kul, :D.

Permalänk
Medlem

Finns speciella laddare att köpa för generiska batterier. Jag har en för min radiostyrda helikopter

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Hur ser kontakten ut? Är det en rund eller fyrkantig kontakt? Har båda och skulle kunna mäta lite på dem om du vill.

Permalänk

Så ser den ut, kontakten:

:EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burbas
Hur ser kontakten ut? Är det en rund eller fyrkantig kontakt? Har båda och skulle kunna mäta lite på dem om du vill.

Den är fyrkantig och rund, kanske mer åt det fyrkantiga hållet. Ja, det skulle va bra om du kunde mäta fram något. Tack.