Annan portion som förval?

Permalänk

Annan portion som förval?

Hej
Undrar om man kan ställa in en annan portion som förval när man ska installera program.

Jag har delat upp min hårdisk i lite mindre delar. Bland annat har jag, C: där Windows ligger och på D: ska jag installera program och annat.
Men som det är idag hamnar nyinstallerade saker på C:/program om jag inte ändrar själv.
Så kan jag gå in i registret och ändra det på något sätt?
Eller finns det någon nackdel med det? Måste vissa saker ligga på C:? Tänker på när Windows hämtar uppdateringar mm dom kanske inte kan ligga på D:?

Även om jag sparar texter, bilder från program (t.ex. Photoshop, mf) hamnar dom ju på mina sparade filer/bilder, även det skulle jag vilja ändra på.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så spelar det ingen roll för windows-update... Det står väl i registernyklarna vart programmen (office) är installerade. Jag hade program installerade på D-partitionen en gång för länge sen och det funkade utmärkt. Men som förval tror jag inte man kan få det, utan man får helt enkelt välja det när man installerar programmet. Jag hade även mina dokument på en annan partition av den enkla orsaken att windows har en tendens att krascha så fort man säger "Bu!"... men förval till det har jag inte sett, tror inte det finns. Windows vill ju att allt ska följa Stalin... förlåt Bill Gates-standard...

Permalänk
Entusiast

Det går utmärkt att flytta program-mappen (och en del andra system-relaterade mappar) till valfri partition.

Ändring sker till exempel i registret:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion]
"ProgramFilesDir"="C:\\Program"
Ändra ovan till valfri enhet och mapp.

Kom ihåg att kopiera (inte flytta) programmappen till den nya destinationen först. Inklusive dolda filer och mappar. När den är kopierad, registret ändrat, kan du efter omstart av datorn, ta bort den gamla program-mappen.

Det kan hända att vissa program måste installeras om, då många av dem är dåligt skrivna och lyder inte register-inställningen.

... förresten, indelning på en lagringsenhet kallas för "partition".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Ändring sker till exempel i registret:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion]
"ProgramFilesDir"="C:\\Program"
Ändra ovan till valfri enhet och mapp.

Kom ihåg att kopiera (inte flytta) programmappen till den nya destinationen först. Inklusive dolda filer och mappar. När den är kopierad, registret ändrat, kan du efter omstart av datorn, ta bort den gamla program-mappen

Så bra, visste väl att registren var bra till något;)
Men räcker det att ändra på ett ställe? Tycker att man brukar få ändra på fler ställen och kasta vissa när man är där och leker..

Så jag kan kopiera hela Programmappen med det som redan ligger där (nyinstallerad) och ta bort den från C: sen?

Permalänk
Entusiast

Jag själv har flyttat på program-mappen enligt ovan och det gick utmärkt, men det var med ett nyinstallerat windows utan några program installerade vid det tillfället.

Program som man installerar kan ibland ha sina egna register/ini/config inställningar om vilken sökväg dem är installerade på, i synnerhet spel. Så om man flyttar dessa, får man manuellt leta upp dessa inställningar till dem berörda programmen och ställa om, eller installera om dem.

Installationsprogrammet till program och spel bör lyda systemvariablen %PROGRAMFILES% som då är satt vad som är satt i registret, men en del enstaka spel och program ignorerar %PROGRAMFILES% och använder C:\Program Files som standard direkt utan eftertanke.

Kort och gott, gör som jag sagt, och dem proram som inte fungerar efteråt trots allt, kolla upp i registret eller installera om dem. Dem borde inte vara så många.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Jo tack för hjälpen, ska testa det där.
Jag installerade precis om windows så nu ska jag försöka få lite ordning..
Även fast win är nyinstallerat ligger det ca 10 mappar (vissa tomma) i program, men men, funkar de inte får ja installera om igen.