Permalänk

Datorn hittar inte DVD:n

Hej, skulle behöva hjälp..

Datorn med XP hittar inte längre dvd-spelare (IDE). Har kollat så att kabeln sitter ordentligt, också provat annan kabel och annan dvd-spelare. Finns inte i enhetshanteraren eller bios heller. Det går dock att köra släden.

Är en lite äldre dator som jag tänkte formatera om som ungarna skulle ha, vågar inte formatera om inte dvd-spelaren funkar, fast och andra sidan läste jag att registert kan vara skadat, och då kan det kanske hjälpa att installera om.

Hur skulle ni gå vidare?

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova med en annan DVD till och börja med.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk

Det har jag gjort som jag skrev i texten.

Permalänk
Medlem

Är de inte bara att köra in xp-skivan o kolla vid uppstart om de funkar med cd-rom boot?

Visa signatur

/Danne

Permalänk

Har försökt boota från dvdn men det går inte, står "not installed" i BIOS. Provade dessutom en tredje kabel och spelar. Blir galen

Var länge sedan jag använde den datorn, har för mig att ibland så hittade inte datorn dvd-spelaren, vad skulle det kunna tyda på isf ?

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem med grabbens dator. Har du fått reda på vad som var fel??? Har du lyckats lösa det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maharadijan
Det har jag gjort som jag skrev i texten.

Ahh....tur att man har ögonen med sig.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk

Hur satte du kabeln? Det finns Master och Slave.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Hur satte du kabeln? Det finns Master och Slave.

Som id_hunter sa, kolla jumper-inställningarna så det är rätt.

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk

håller med, kolla "jumper inställningarna", så att den sitter på master.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

förlåt om jag snor tråden lite. Har samma problem min spelare har ju funkat tidigare. Den bara försvann en dag. Gick in i enhetshanteraren och pillade lite. Vet inte vad jag gjorde men den kom tillbaks, men försvann lika fort igen. Är det nått med moder kortet???????

Någon som vet?????

Permalänk
Medlem

Inaktiverat den i systemet, men då borde du se den? Glapp eller kontakten inte sitter i ordentligt?

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem

Allt sitter som det ska. En dag var den bara borta. Någon som har en lösning? Tycker lite synd om grabben som inte kan spela sina spel på burken. (Pappas dator får han inte röra). Spelaren funkar ju annars. Har testat i en annan dator.

Permalänk

Får DVD-läsaren någon ström? Förmodligen är det strömkällan som är problemet.

Prova också att plugga bort hårddisken och testa IDE1 och IDE2-utgången på moderkortet.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla med nya kablar också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Tack alla för hjälpen, hade nästan glömt tråden.

Det var fan jumpern som fattades helt.