Permalänk
Medlem

Axentus Subdomäner

Hej,

Sitter och försöker lista ut hur man gör för att fixa så en subdomän pekar mot en egen server som t.ex ventrilo server, irc server, ftp server osv

Använder Axentus webbhotell och jag vet inte riktigt hur jag ska göra detta då jag inte förstår deras dnz-zon redigare

(dolde lite information för att vara på säkra sidan)
Klickar man på "Lägg till post" kommer man till;

Så om någon begriper sig på denna och kan hjälpa mig peka subdomäner mot valfri ip så vore detta grymt!

Mvh Ludd3

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt Axentus, men för att peka tex test.forum.imba.se till IP 1.2.3.4 borde nedanstående funka:

Post typ: A
Postnamn: test
IP: 1.2.3.4

Ifall du har ett dynamiskt IP som ändras då och då kan du ju tex registrera en domän hos dyndns, låt säga ludd3.dyndns.org. Sedan kan du peka test.forum.imba.se till denna dyndns-domänen istället för direkt till IP:t så kommer test.forum.imba.se alltid att peka till ditt nuvarande IP, så slipper du uppdatera det manuellt hos Axentus ifall det ändras. Om du ska peka en domän till annan domän ska det se ut så här:

Post typ: CNAME
Postnamn: test
IP: ludd3.dyndns.org

Du behöver förmodligen kryssa i "Tillåt underdomäner" i första screenshoten. Jag reserverar mig för att jag är helt ute och cyklar, det var ett tag sedan jag höll på med det :).

Permalänk
Medlem

Jag löste det, skulle gå in på själva "main" domänen alltså imba.se och lägga till post därifrån. Var inte alls svårt märkte jag

Men tack för hjälpen!