Permalänk

Slumpmässiga omstartningar

Hej jag har ett jobbigt problem med min dator. Den slocknar helt, och efter 2sekunder startar den om igen, det händer när jag spelar spel, world of warcraft till exempel.
Det händer med oregelbunda tillfällen, ibland efter 30 minuter eller 1 timme, så händer det igen.
Det visas ingen blå skärm eller någonting, den bara stängs av.

Min dator är ihopplockad av mig, kanske 1år gammalt ungefär.
[list="1"]
[*]ASUS P5Q-E
[*]ATI XFX 4870 512MB
[*]2x 2048MB RAM DDR2 CORSAIR DHX 6400
[*]INTEL CORE 2 DUO E8400 3GHZ
[*]HIPER 580W
[*]2x 120mm Fläktar
[*]750GB F1 SAMSUNG HDD
[*]VISTA HOME PREMIUM x64
[/list=1]

Vad kan vara felet ? all hjälp uppskattas.

Tack

Permalänk

Dålig kylning till CPU eller grafikkort?

Visa signatur

AMD Athlon64 Winchester 3000+ - ASrock Dual Sata2 - C3D x800 GTO @ 16 Pipes - 1024 DDR Ram - HDD 80+80+200+250=568,107 - Zalman CNPS7000B-Cu - SkyHawk Chassi - Aspire ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

1. Kolla om den blir för varm!
2. Felsök komponenter (Hade liknande fel innan o då var de nätagget som var kasst)

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk

När jag hade problem med mina PC-8500 minnen i mitt MSI moderkort så dök systemet och startade om ofta och alltid utan blådump. Med samma minnen i Asus moderkort har jag aldrig några krascher.

Men om hela datorn slocknar (typ strömbrytare av) så har du nog problem med nätaggregatet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvinVild
1. Kolla om den blir för varm!
2. Felsök komponenter (Hade liknande fel innan o då var de nätagget som var kasst)

Hur kan jag kolla om den blir för varm?
Grafikkortet har orginalkylning.
Processorn har Noctua u12F som jag tror är bra, MKT större kylflänsän orginal.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Men om hela datorn slocknar (typ strömbrytare av) så har du nog problem med nätaggregatet.

Japp det är som strömbrytaren går, bara att den startar om efter 2sekunder, så det är nog nätaggregatet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustavwth
Hur kan jag kolla om den blir för varm?
Grafikkortet har orginalkylning.
Processorn har Noctua u12F som jag tror är bra, MKT större kylflänsän orginal.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8086...

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk

håller med de flesta här.

Möjliga anledningar:
*Felmontering utav CPU kylaren
*Dåligt nätagg
*Windows kan vara problemet i vissa lägen, men kommer du inte igenom booten så är det nog inte vara Windows isåfall.
*Testa att koppla ut vissa komponenter och se om datorn är igång längre.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustavwth
Japp det är som strömbrytaren går, bara att den startar om efter 2sekunder, så det är nog nätaggregatet?

Mycket misstänkt, men kolla lite andra saker innan du beställer nytt.

1. Kontrollera att nätaggregatets fläkt fungerar och blåser varmluft bakåt.
2. Koppla ur utrustning som du inte måste använda, såsom USB-enheter och skrivare.
3. Vicka försiktigt på strömmatningssladdar till moderkort och diskar och känn samtidigt om de känns lösa/glappa.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem

Hiper har tyvärr gjort en del modeller av tveksam kvalitet, bl a 580W-modeller.
Risken finns också att det dödar andra delar i datorn.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvinVild
2. Felsök komponenter (Hade liknande fel innan o då var de nätagget som var kasst)

Så ska vi anta direkt att det är ännu ett av de berömda Hiper historierna? 1år är ett av 3 berömda tidpunkterna för när Hiper agg går sönder. Precis när affärens 1års garantin är slut.

Frågan är om Hiper agget hunnit ta sönder något annat (inte bara när de dör)?

MultiMan:
Lika diplomatiskt som vanligt. En fråga till dig.

Tycker du jag ta i för mycket varje gång Hiper kommer upp och bör hålla samma nivå mot Hiper som du och de andra? För den kan ju vara en av de få som inte är defekt/trasig?

Permalänk

Alltså, det Hiper 580w kommer ifrån min förra dator. Men jag tror den fungerade fint. Hadde dessutom ett 4850 i denna dator, men som gick sönder och komplett skickade ett 4870 till mig istället. (nyligen)

Permalänk

Har bara mus och tangentbord kopplade via usb, vet inte vilka komponenter jag kan koppla ur för att testa? datorn fungerar väll inte då?

Nätaggregatet blåser lite ut, men det är knappt nämnvärt.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av panpo98
[B]Så ska vi anta direkt att det är ännu ett av de berömda Hiper historierna?

Nej de ska du inte... börja med program jag länka om innan o kolla så den inte blir för varm.

CPU/graffe o skriv sen vad du hade för temp.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av SvinVild
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Så ska vi anta direkt att det är ännu ett av de berömda Hiper historierna?

Nej de ska du inte... börja med program jag länka om innan o kolla så den inte blir för varm.

CPU/graffe o skriv sen vad du hade för temp.

testade programmet du länkade, och gjorde en screenshot medans jag spelade.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läs om du har gjort rent fläktar från damm o sånt?
Öppna o kolla så de inte e så, Blås rent om du kan o mät temp igen.
Kvarstår ditt problem råder jag dig att låna ett nätagg av någon kompis!

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk

Tycker tempsen på din burk ser helt ok ut. Visst, går att förbättra men det är inte direkt ett måste.

Men som övriga människor säger här, nätagg.
Kolla även minnena i memtest86+ när du ändå är igång för säkerhets skull.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk

inga minnesfel

, testade också med lite mer krävande spel, UT3 på högsta inställningar.
Då slocknade datorn precis när banan laddade klart och man precis skulle börja spela...

Permalänk

kollade alla kablar, de sitter fint...

Permalänk
Medlem

Kan du låna ett nätagg av någon kompis?
Tycker de verkar mer o mer som att de är ditt nätagg som e felet!

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

gustavwth:
Du är knappast den första som tror att ett defekt/trasigt nätagg funkar bra. Finns många där felet fixats genom att byta oavsett vilket märke de haft och det skulle avgöra en gång för alla om det är felet.

Permalänk

Har inget nättaggregat jag kan låna, förutom ett deltaco 450w. är det värt att proba med?

Okej, så jag borde alltså satsa på ett bättre nätaggregat?
vilket rekommendarar ni, kollade runt lite grand på sweclockers och många verkar tycka corsair gör bästa nätaggregaten?

https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/650w-corsai...

tror ni detta kommer fungera bra? även om jag skull vilja köra crossfire nån gång?

Tror ni det löser mitt problem, eller är det nått annat jag kan testa innan?

Tack

Permalänk
Medlem

Testa med din kompis först innan du köper nytt!
funkar de inte då heller kan du ju testa köra 2 agg.
Typ kör ditt till grafik och agget 2 till de andra i datorn o se vad som händer?

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

har precis samma fel med samma spel. ganska övertygad om att det är nätaggregatet i mitt fall, har tänkt prova med ett test nätagg nu på måndag.
(min +3.3V ligger på 0.5v) illa illa
kollar med CPUID Hardware monitor som länkades till tidigare i tråden. vad står VIN2 för och vad bör den ligga på för volt? min är på 3v.

Permalänk
Medlem

Har precis samma fel med min burk, har börjat med radom omstart efter upgradering till vista pre 64 bit, hd 4850. Ska prova byta ut nätagget (NorthQ 400W) mot ett corsair 450W snart. Just nu har datorn tickat på 10h.

Visa signatur

/Danne

Permalänk

Möjligt att det har med vista 64 att göra?