Permalänk
Medlem

Köpt ett 4890

Nyligen köpt ett XFX4890 och är mycket nöjd med kortet men jag har några frågor kring det.

- Är det möjligt att få stabilt system i crossfire med ett Corsair 620w agg eller bör jag uppgradera till deras 850w (har för mig att 620w skall kunna driva två 4870 utan problem med flera diskar + allt annat lull)

- Kör alltid via TV 42" DVI - HDMI kabel 1x1 pixelmappat och har riktigt fin bild. Men undrar eftersom det finns HDMI-adapter gör det någon som helst skillnad i bildkvalité att köra via sådan istället?

- Inkluderade tillbehör
6 pin strömkabel, CrossFire-brygga

Medföljande kablar
1 x adapter för DVI-VGA
1 x adapter för komponentvideo
1 x HDMI-DVI-adapter

Inget av detta var med i kartongen hm? Vanligt att det är så nu? När jag köpte 8800gtx för bra tag sedan var det massa kraffs medföljande...

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

vad jag har förstått så ska alla corsair agg och liknande över 600w klara sli/CF utan som helst problem oavsett hur mycket du har i burken eller vilka inställningar du kör,, 3way ski ller så då kanske man skulle vilja ha mer men,, kör!

tror tillockmed du skulle klara det med ett 550w

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

Nej, det spelar ingen roll om du så kör via HDMI eller DVI. Båda levererar digitalt. Enda skillnaden som jag vet är att HDMI klarar ljud via kabeln också.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Jag kör en i7 920 @ 4.2GHz, 2st XFX 4890 BlackEdition i Crossfire. Under full belastning med Furmark och Prime95 igång samtidigt drar datorn som mest 700w från väggen. Har Zalman's 850w nätagg.

För att besvara frågan: det kan gå beroende på hur mycket de övriga delarna drar, dock känns det som att det blir obehagligt nära gränsen för vad nätagget klarar.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Jag kör en i7 920 @ 4.2GHz, 2st XFX 4890 BlackEdition i Crossfire. Under full belastning med Furmark och Prime95 igång samtidigt drar datorn som mest 700w från väggen. Har Zalman's 850w nätagg.

För att besvara frågan: det kan gå beroende på hur mycket de övriga delarna drar, dock känns det som att det blir obehagligt nära gränsen för vad nätagget klarar.

700watt från väggen så räkna med 80% verkningsgrad. Detta innebär att du använder 560watt till datorn. Så ditt nätagg räcker gott o väl.

Nätaggens watt är specade vad dom kan ge in i datorn. Inte vad dom drar ur väggen.

Det gör hans också oavsett hur han pressar det.

Ang. dom tillbehören som fattas så ska du klart returnera kortet och få ett nytt komplett.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Angående saknade tillbehör:
Finns light varianter av 4890 där det mesta av innehållet är bortplockat. Säker på att du inte beställde en light variant?
Om du inte köpt en light variant ska du givetvis returnera det eller be att få grejjerna skickade.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
700watt från väggen så räkna med 80% verkningsgrad. Detta innebär att du använder 560watt till datorn. Så ditt nätagg räcker gott o väl.

Nätaggens watt är specade vad dom kan ge in i datorn. Inte vad dom drar ur väggen.

Det gör hans också oavsett hur han pressar det.

Ang. dom tillbehören som fattas så ska du klart returnera kortet och få ett nytt komplett.

Med 85% verkningsgrad (källa) så drar min dator 595w, vilket gör att gränsen är väldigt liten till 620w.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Kan inte fatta hur folk kan rekommendera att skaffa ett nätagg som klarar hela burken med så låg marginal. De nätagg jag haft låter ganska mycket när de börjar närma sig den högre änden av kapaciteten. Inte så kul att köpa tysta fläktar och köra dom på 5v, göra fläktschema till grafikkorten m.m. om nätagget sedan varvar som en tok. Och när jag säger att jag inte kan fatta så är det inte kritik. Hjälp mig förstå! Är det ingen som störs av detta?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dblood
Nyligen köpt ett XFX4890 och är mycket nöjd med kortet men jag har några frågor kring det.

- Är det möjligt att få stabilt system i crossfire med ett Corsair 620w agg eller bör jag uppgradera till deras 850w (har för mig att 620w skall kunna driva två 4870 utan problem med flera diskar + allt annat lull)

- Kör alltid via TV 42" DVI - HDMI kabel 1x1 pixelmappat och har riktigt fin bild. Men undrar eftersom det finns HDMI-adapter gör det någon som helst skillnad i bildkvalité att köra via sådan istället?

- Inkluderade tillbehör
6 pin strömkabel, CrossFire-brygga

Medföljande kablar
1 x adapter för DVI-VGA
1 x adapter för komponentvideo
1 x HDMI-DVI-adapter

Inget av detta var med i kartongen hm? Vanligt att det är så nu? När jag köpte 8800gtx för bra tag sedan var det massa kraffs medföljande...

Tack på förhand!

Det kommer funka!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

köpte ett 4890 idag, allt funkar bra men när jag körde 3dmark-06 så tjöt det till i ca:1sekund vid 2 tillfällen i testet,, antar att pipljudet kommer från grafikkortet eller nåt??

nätagget kräver 2x6pins kontakter men det verkar inte ens som om agget jobbar mer nu än tidigare med mitt 3870....

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig annat än att agget skall klara det utan större besvär.

Ang tillbehören till g-kortet. Som mrfisse redan påpekat kan du ha köpt ett s.k "lite paket" utan tillbehör, nån hundring billigare än ett "retail paket" med alla prylar i.
Man får helt enkelt vara vaksam om man är i behov av bryggor, kablar etc.etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Nej, det spelar ingen roll om du så kör via HDMI eller DVI. Båda levererar digitalt. Enda skillnaden som jag vet är att HDMI klarar ljud via kabeln också.

Skillnaden är att DVI klarar 2560x1600 upplösning, men inget ljud medan HDMI "bara" klarar 1920x1080 men däremot klarar upp till 7.1 ljud.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

HDMI kan klara 1920x1200 också i 60Hz. Det gör min LG L245WP-BN.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
HDMI kan klara 1920x1200 också i 60Hz. Det gör min LG L245WP-BN.

Kör min TV i 1920x1080 i 60hHz. Kan TVn ta skada av detta? Den är specifierad till 50Hz....

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"