Permalänk

Säker flashning av bios

Hejsan.
Jag har en 3 år gammal hemPC från HP (d4296.se) med ett moderkort som heter MSI MS-7184 som givetvis inte går att överklocka i bios då det är HP som stått för detta bios.

Jag har då läst att det ska vara möjligt att flasha in ett bios från MSI MS-7093 moderkort där man ska kunna överklocka i bios.
Detta ska vara möjligt då dessa två moderkort tydligen använder samma kärna osv. och flera personer har lyckats med det tidigare.

Min fråga är hur jag gör detta på säkrast sätt?

Det enda bios jag hittar till mitt moderkort är från HP's hemsida och det är en .exe fil och jag vet inte om det är möjligt att skapa en backup med en sådan ifall något går snett?

Tips, råd och funderingar är mycket välkomna

//Jocke

edit: Hittade ett bios som .iso nu. Är det bra att använda som backup?

Permalänk
Vila i frid

BIOS'et är till för både MS-7184 och MS-7093, förmodligen skiljer någon lite hårdvara så att bioset vet vilken burk det körs i.

Saxat ur readme-filen:
Title: MS-7093/MS-7184 Motherboard BIOS Update

Version: 3.47 – 03/03/2006

Description:
MS-7093/MS-7184 Motherboard BIOS update resolves compatibility issue with Audigy 2 ZS audio card and improves system stability.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
BIOS'et är till för både MS-7184 och MS-7093, förmodligen skiljer någon lite hårdvara så att bioset vet vilken burk det körs i.

Saxat ur readme-filen:
Title: MS-7093/MS-7184 Motherboard BIOS Update

Version: 3.47 – 03/03/2006

Description:
MS-7093/MS-7184 Motherboard BIOS update resolves compatibility issue with Audigy 2 ZS audio card and improves system stability.

Det är det bioset jag kör med nu. Problemet är att det är gjort av HP eftersom MSI tydligen inte gör egna bios till MS-7184(?), men däremot gör dom till MS-7093.

Därför vill jag uppdatera till ett BIOS som är utvecklat av MSI
Vet dock inte hur jag ska fixa backupen så att det går att återställa vid eventuella problem med flashningen?