Permalänk
Medlem

FN knapp och CTRL knapp

Tjena Sweclockers, nu är det så att jag har köpt mig en laptop med en FN knapp som sitter på ett ställe där jag inte tycker om, nämligen längst ner till vänster där normalt sätt CTRL sitter.

Jag var medveten om detta när jag köpte den för jag trodde det var lätt att fixa med program så att den bytte plats med CTRL som sitter precis till höger om den ELLER bäst av allt, göra så att FN knappen blir en CTRL knapp den med.

Nu har sökt omkring en hel del på google om hur jag ska få detta att funka men blir inte mkt klokare, finns tydligen många program där ute men nästan ingen av dem (vad jag märkt) kan flytta på just FN knappen.

Så nu vänder jag mig till er, vore underbart om någon kunde lösa problemet!

Var snäll att länka inte program som inte är testade, dvs program som inte kan flytta på FN knappen...

Hare gött // Ostfralla

PS. Jag bryr mig inte om knappen är kvar på dess plats, så länge som den räknas dom en CTRL knapp är jag nöjd, har inte lust att byta på dem heller

Permalänk
Medlem

Såvitt jag förstår så är Fn-knappen kontrollerad via Bios, inte OS, vilket gör att det inte är så enkelt. Jag hittade iofs ett program som fångar upp knapptryckningar, även Fn, och låter dig iaf stänga av dem, och kanske ändra dem... Det kräver dock att det är en Asus...!
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=150016

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Szandman
Såvitt jag förstår så är Fn-knappen kontrollerad via Bios, inte OS, vilket gör att det inte är så enkelt. Jag hittade iofs ett program som fångar upp knapptryckningar, även Fn, och låter dig iaf stänga av dem, och kanske ändra dem... Det kräver dock att det är en Asus...!
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=150016

Ohh fan, jag var skitglad tills jag läste sista raden ;S

Jag har en gateway om det hjälper, vill verkligen få detta gjort

Permalänk
Medlem

Snälla jag ber er, måste verkligen få detta fixat.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma "problem" med min gamla dator, hittade dock inget program som kunde flytta på knappen till just min datormodell.

Om det är till någon tröst så vänjer man sig vid det, tar ett tag dock, men sedan tänker du inte på det och skriver på precis som vanligt.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS om det inte finns möjlighet att byta funktion på Fn och Ctrl, gör det på min HP...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oxygen
Kolla i BIOS om det inte finns möjlighet att byta funktion på Fn och Ctrl, gör det på min HP...

Mjo har hört att vissa HPs kan byta, tror inte min gateway har den funktionen i BIOs.

Please ppl.

Permalänk
Medlem

Testa med fn+scroll eller fn+padlock (f9)

Detta skall tydligen stänga av/på något som heter FN-lock på Gateway datorer. Vet inte om det löser ditt problem, kan va caps/num-lock liknande funktion men kan va värt att testa.

Annars som någon nämnde tidigare, kolla BIOS och/eller gör en sökning på http://support.gateway.com efter FN key och din datormodell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Habbeh
Tjena Sweclockers, nu är det så att jag har köpt mig en laptop med en FN knapp som sitter på ett ställe där jag inte tycker om, nämligen längst ner till vänster där normalt sätt CTRL sitter.

Jag var medveten om detta när jag köpte den för jag trodde det var lätt att fixa med program så att den bytte plats med CTRL som sitter precis till höger om den ELLER bäst av allt, göra så att FN knappen blir en CTRL knapp den med.

Nu har sökt omkring en hel del på google om hur jag ska få detta att funka men blir inte mkt klokare, finns tydligen många program där ute men nästan ingen av dem (vad jag märkt) kan flytta på just FN knappen.

Så nu vänder jag mig till er, vore underbart om någon kunde lösa problemet!

Var snäll att länka inte program som inte är testade, dvs program som inte kan flytta på FN knappen...

Hare gött // Ostfralla

PS. Jag bryr mig inte om knappen är kvar på dess plats, så länge som den räknas dom en CTRL knapp är jag nöjd, har inte lust att byta på dem heller

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Habbeh
Ohh fan, jag var skitglad tills jag läste sista raden ;S

Jag har en gateway om det hjälper, vill verkligen få detta gjort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Habbeh
Snälla jag ber er, måste verkligen få detta fixat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Habbeh
Mjo har hört att vissa HPs kan byta, tror inte min gateway har den funktionen i BIOs.

Please ppl.

Har du ens kollat i BIOS?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Har du ens kollat i BIOS?

Nej det har jag inte, vet heller inte hur jag skulle gå till väga om jag gick in i BIOs, har aldrig gjort sådant, lust att förklara lite?

Permalänk
Medlem

När datorn håller på att starta upp brukar man vanligtvis trycka på en knapp (F2 på min dator har jag för mig). Det brukar stå på skärmen vad man ska trycka på. Sedan är det bara till att leta runt där och se vad du hittar.

Lycka till

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Habbeh
Nej det har jag inte, vet heller inte hur jag skulle gå till väga om jag gick in i BIOs, har aldrig gjort sådant, lust att förklara lite?

Var är världen påväg? Tre svar säger i BIOS men TS har inte testat det...

*facepalm*

Iaf när du startar datorn så visas en s.k splash screen, oftast från datortillverkaren om man har en märkesdator. När den visas syns ibland texten "Press [knapp] to enter BIOS" eller ngt i den stilen. Tryck då massa på den knappen. Tadaa! Du är inne i BIOS.

Om det inte står ngn knapp så pröva med DELETE (standard på de flesta moderkort) F9, F10, Fwhatever (vanligt på bärbara). Vilken knapp det är bör stå i manualen.

BIOS ser ut som ngt från 1995. Man navigerar i det med piltangentera, går bakåt med Escape och entrar med Enter. På ngn av sidorna bör det finnas en inställning för att switcha tangenterna. På min HP-flapflop så heter det helt enkelt "Switch Fn Ctrl buttons" typ. Aktivera det. Spara och avsluta. Nu startar datorn om och sen bör det vara bytt.

EDIT: I lål in your face

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Var är världen påväg? Tre svar säger i BIOS men TS har inte testat det...

*facepalm*

Iaf när du startar datorn så visas en s.k splash screen, oftast från datortillverkaren om man har en märkesdator. När den visas syns ibland texten "Press [knapp] to enter BIOS" eller ngt i den stilen. Tryck då massa på den knappen. Tadaa! Du är inne i BIOS.

Om det inte står ngn knapp så pröva med DELETE (standard på de flesta moderkort) F9, F10, Fwhatever (vanligt på bärbara). Vilken knapp det är bör stå i manualen.

BIOS ser ut som ngt från 1995. Man navigerar i det med piltangentera, går bakåt med Escape och entrar med Enter. På ngn av sidorna bör det finnas en inställning för att switcha tangenterna. På min HP-flapflop så heter det helt enkelt "Switch Fn Ctrl buttons" typ. Aktivera det. Spara och avsluta. Nu startar datorn om och sen bör det vara bytt.

EDIT: I lål in your face

Hittade tyvärr inget där ;S

Snygg edit tid på inlägget

Mer förslag gott folk, klarar inte av denna piss knapp.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Habbeh
Snälla

Det är inte tillåtet att bumpa tråden, vill du tillföra något editera din senaste post istället.

(Var inte en idiot och svara på den post)