Permalänk
Medlem

Klockning av E8400 "BILDER

Då detta är den första gången jag provar på att klocka en dator så har jag stött på ett problem. Jag har en Intel E8400 3.0 GHz och har fått upp den i 3.2 GHz, där den ligger stabilt runt 50 grader i load. Men nu är det så att när jag försöker klocka mer så vill det inte fungera utan jag får error vid uppstart. Jag misstänker att det har något med volten på processorn att göra, men jag kanske är helt ute och cyklar?

Här är bilder på hur det ser ut i CPU-Z på processorn och minnena
http://www.speedyshare.com/562372201.html

Tacksam för svar, MVH Kn00d

Permalänk
Medlem

Lägg upp bilden istället, vem orkar ladda ner den..

Edit: Eller så läser du FAQ.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

jag fick upp min stabilt i 3,6 och tog hjälp av denna videon : http://www.youtube.com/user/Dosclose#play/favorites/4/Wkg6fz3...

ett tips e dock att INTE köra med stock kylaren. tredje parts kylare e värkligen att rekomendera. min CPU ligger på :

Kärna 1 : 35C
Kärna 2 : 38C

om din CPU redan på 3,2 ligger på 50 så kanske det inte e värt att klocka mer innan du checkat med kylningen. //D

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Lägg upp bilden istället, vem orkar ladda ner den..

Edit: Eller så läser du FAQ.

Du behöver inte ladda ner den. Tryck bara på namnet så kommer bilden upp

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 3.15GHz | Asus p5b deluxe wifi | 4gb Corsair xms 2 dhx pc6400 | Gecube radeon 3870x2 1gb | 3x 120gb + 160gb HDD | Win7 x64

Permalänk
Medlem

Jag har en sychte kylare på prollen så det är lungt! Tack för hjälpen Disclose, ska kolla på videon nu!

Kan det inte också bero på att mit moderkort har en max busshastighet på 1333 MHz?

Permalänk
Medlem

alla sådana hastigheter är bara av Intel rekommenderade hastigheter för DOM.

processorer kommer i vissa hastigheter, men också i olika bas/fsb hastigheter, så numera körs alla i 1333 eller 133 på 1356.
(nästan sa jag)
sen får man helt enkelt ta det därifrån Intel stöder inte överklockning..såklart

det är alldeles för mycket för oss att sitta o berätta för dig om du inte kan nånting grunderna finns i en faq, sen lär man sig, men mest genom att läsa läsa google google o mer läsa, o prova prova

att inte kommer över 3.2 förstår jag inte hur du misslyckas med, är absolut inte elak eller dömer dig, men 3.2ghz? dra på FSB en del, tex 9x400 är 3.6, det ska den klara utan att ändra nånting... 800mhz på minnet.. cl 5-5-5-15
det KAN inte gå fel ..

stäng av EIST C1E och Intel speedstep i bios.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Körde min i 4 ghz stabilt allt på auto förutom fsb.

sen kollar du i ai suit om du har asus eller något annat program.

sen sätter du bara vcore så lågt de går när den e stabil

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att jag har en föråldrad version av BIOS då jag inte kan ställa in en del saker som ni har nämn, t.ex Intel speedstep osv?

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
Vad har du för moderkort?

Jag har ett Asus P5QL-CM

Permalänk
Medlem

Det måste ju gå att höjja fsb

Vet inte hur just p5q ser ut i bios men.. va sjutton?

dom flesta asus bräder har ju Ai bblabla nånting i bios..

ta manual på den och så kommer det ju upp allting?

om du höjjer mer så kommer minnena gå mer, ändra memory divider så den kommer ner till 800mhz och fsb på 400, cpu multipel på 9.

sätt det andra på auto, 3.6 ska den klara på stock VID utan problem.. om inte så höjer moderkortet det annars.. sån liten klock som du ska ha ska inte kunna vara prioblem ens för nybörjaren

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.