Apple tangentbord ström över USB?

Permalänk
Medlem

Apple tangentbord ström över USB?

Har köpt en ny iMac (2009 modell) samt en iPhone 3GS..

tangentbordet som följer med har 2st USB portar på sig. varav ena går till medföljande mus.. andra ledig..

någom som vet vad denna USB porten på tangentbordet har för spec och klarar av?

klarar den av att ladda iPhone och synca o så i full USB 2.0 speed?

hittat detta:
http://www.apple.com/se/keyboard/

Via de två USB 2.0-portarna kan du enkelt ansluta Mighty Mouse och externa höghastighetsenheter, som en digitalkamera eller skrivare.*

*Enheter som drar ström från en USB-anslutning med hög effekt, som iPod, hårddiskar och vissa flashenheter, kan endast användas med det nya tangentbordet när det är anslutet till en iMac i aluminium.

iMac i aluminum? är det senaste som jag har? den är ju silvrig/aluminium?...

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Ja.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Re: Apple tangentbord ström över USB?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jejje
Har köpt en ny iMac (2009 modell) samt en iPhone 3GS..

tangentbordet som följer med har 2st USB portar på sig. varav ena går till medföljande mus.. andra ledig..

någom som vet vad denna USB porten på tangentbordet har för spec och klarar av?

klarar den av att ladda iPhone och synca o så i full USB 2.0 speed?

hittat detta:
http://www.apple.com/se/keyboard/

Via de två USB 2.0-portarna kan du enkelt ansluta Mighty Mouse och externa höghastighetsenheter, som en digitalkamera eller skrivare.*

*Enheter som drar ström från en USB-anslutning med hög effekt, som iPod, hårddiskar och vissa flashenheter, kan endast användas med det nya tangentbordet när det är anslutet till en iMac i aluminium.

iMac i aluminum? är det senaste som jag har? den är ju silvrig/aluminium?...

Alltså den klarar av typ en mus eller så. Den klarar inte av min externa 2,5 tums disk. Överföra data till Iphone borde gå, men att ladda den samtidiigt vetefan?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

ok.. svårt att tolka vad dom menar i sin text..

men tolkar det som att den iMac jag har ska klara av USBanslutna saker med "hög effekt".. vad fasen det nu innebär..

får testa när jag kommer hem.. men lite svårt o veta vilken "prestanda" jag får.. finns ju inte direkt någon hastighetsindikator i itunes vid syncning och överföring till iphonen.. så blir att högta och uppskatta om det går långsammare eller inte..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jejje
ok.. svårt att tolka vad dom menar i sin text..

men tolkar det som att den iMac jag har ska klara av USBanslutna saker med "hög effekt".. vad fasen det nu innebär..

får testa när jag kommer hem.. men lite svårt o veta vilken "prestanda" jag får.. finns ju inte direkt någon hastighetsindikator i itunes vid syncning och överföring till iphonen.. så blir att högta och uppskatta om det går långsammare eller inte..

Du kan se hastighet på USB-pryttlar under Äpplemenyn, "Om den här datorn", sen knappen "Mer info..."

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte ett sånt här tangentbord och kopplade glatt i det i min dator (PC)

Sedan försökte jag trycka i ett USB-minne. Fail. Det verkar som om de två portarna på tangentbordet inte levererar tillräckligt för usbminnen. Dock funkar bluetoothdongel, iPod-shuffle, IXUS-kameran, led-lampa utan problem.

Ska bli intressant att se om det funkar med USB-minnen om man kopplar in det i en Appple-burk utrustad med samma tangentbord.

Permalänk
Medlem

iphone 3gs fungerade precis som vanligt i tangentbordets USB port iaf...

som det stog på apples hemsida.. att den nya iMac:en ska ge "USB-anslutning med hög effekt"

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk

varje usb anslutning kan ge upp till 500 mA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
varje usb anslutning kan ge upp till 500 mA!

Det stämmer inte riktigt, på t.ex. Macbook (/Pro) så är den främre porten (närmst dig som använder datorn) lite starkare än den bakre, dvs. den klarar av att driva mer saker än vad den bakre gör.

Detta är framförallt för att den bakre porten delas med andra saker som t.ex. touchpad, tangentbord och webcam om jag inte minns fel. Men ursprungligen är de på 500mA var.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det stämmer inte riktigt, på t.ex. Macbook (/Pro) så är den främre porten (närmst dig som använder datorn) lite starkare än den bakre, dvs. den klarar av att driva mer saker än vad den bakre gör.

Detta är framförallt för att den bakre porten delas med andra saker som t.ex. touchpad, tangentbord och webcam om jag inte minns fel. Men ursprungligen är de på 500mA var.

Ja.. alltså en port till 2 anslutningar. Själva porten kan fortfarande inte ge mer än 500 mA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
Ja.. alltså en port till 2 anslutningar. Själva porten kan fortfarande inte ge mer än 500 mA.

Nä, det har jag inte sagt heller.. jag menade typ såhär:

Bakre port: 500mA - 100mA (tangentbord/mus) - 150mA (webcam) = 250mA
Främre port: 500mA

Dvs. ska man koppla saker som kräver lite extra och det inte fungerar i den bakre porten så kan man testa med den främre.

Obs. Värdena 100mA och 150mA är tagna helt ur luften.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)