utländsk butik, vilken? Asus EEE S101

Permalänk

utländsk butik, vilken? Asus EEE S101

Tja, jag har blivit sugen på att köpa en netbook.

Det jag är ute efter är att den ska ha:
En SSD, gärna lite större 30+ gig
Inget windows
max ~10" skärm
och gärna 2gig RAM

Jag har fastnat för Asus EEEPc S101, den ska finnas med alla mina krav, dvs med linux och 32gig SSD. Verkar iofs som den har 1 gig RAM.

Men den finns såklart inte i sverige, bara winsdowsvarianten finns med 16 gig SSD.

Så jag tänkte att jag lika gärna borde kunna beställa den från utlandet, men har ingen som helst koll på utländska butiker. Vartifrån ska man beställa? TYskland, England och USA dyker upp som alternativ i mitt huvud men vet inte riktigt varför.

Om det fanns nån butik som redan bytt ut till ett 2gigs-minne vore det också praktiskt om det skulle bli billigare istället för att köpa ett nytt på sidan om.

Har ni några tips på butiker som kan tänkas ha denna dator eller en annan dator med typ samma specs?

tack /R

Visa signatur

Annars då?

Permalänk
Medlem

Om du beställer från US and A råkar du förmodligen ut för tull och moms, gör en sökning i konsumentforumet så får du veta mer.

Inom EU så slipper du tull och moms.

Tyskland är ju nära och bra, har samma tangentbordslayout som vi, fast de har andra bokstäver istället för ÅÄÖ. GB har väl en layout mer likt den amerikanska.

Kolla hur täckande garantin är bara.

Permalänk

ok, då låter ju tyskland fint. något tips på bra tyska datorbutiker?

Visa signatur

Annars då?

Permalänk
Medlem

ASUS har inte världsgaranti på sina EEE datorer. Sjukt kasst då de har det på alla andra laptops.

Permalänk

där ser man.
Jag har iallafall ändrat mig och tänker köpa en 1005HA-H här i sverige istället, jag kan alltid byta ut hddn till om jag vill det, blir knappt dyrare.

Visa signatur

Annars då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
ASUS har inte världsgaranti på sina EEE datorer. Sjukt kasst då de har det på alla andra laptops.

Men så kostar ju eeeeeeeeepcs minst hälften av de andra också. Jag ser inte alls det sjukt kassa i att de försöker få ner priserna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackafella
ok, då låter ju tyskland fint. något tips på bra tyska datorbutiker?

på pricerunner kan man välja att se utländska priser också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Men så kostar ju eeeeeeeeepcs minst hälften av de andra också. Jag ser inte alls det sjukt kassa i att de försöker få ner priserna.

Det som är kasst är att de får ner kostnaderna genom att spela på att folk inte ens får skicka in sina datorer från andra länder till ursprungslandet alternativt hoppas att folk inte orkar skicka till butiken de handlat av så att den sedan tar hand om garantiärendet åt en.

Laga min laptop i USA lär kosta lika mycket som i Tyskland. Det enda allt ledde till blev besvär för butiken jag handlat av och högre fraktkostnader för mig.