Spelen på Steam är ju skitdyra :(

Permalänk
Medlem

Enligt mig skall det vara betydligt billigare att köpa en produkt digitalt än i butik, det är inte mer än logiskt. Kostar det så sjukt mycket att tillhandahålla servrar för Valve får dom väl göra som andra företag och nyttja torrents, lär inte vara allt för svårt att integrera i STEAM.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
I slutändan är det två olika tjänster/produkter, med två olika priser

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kan vi inte konstatera detta och stanna där?

Bra snack.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
När dom gick över från $ till € för att dollarn gick ner som en raket för något år sen.
Hade vi haft $ priserna idag så skulle priserna på steam ligga i fas med det vi betalar i butiker.

Har ett svagt minne av det, så det måste nog stämma Fan att de gick över till euro alltså.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Enligt mig skall det vara betydligt billigare att köpa en produkt digitalt än i butik, det är inte mer än logiskt. Kostar det så sjukt mycket att tillhandahålla servrar för Valve får dom väl göra som andra företag och nyttja torrents, lär inte vara allt för svårt att integrera i STEAM.

Problemet är att det inte finns någon anledning att pressa priserna nedåt så länge folk ändå köper. Folk uppskattar i allmänhet inte sina skivor i alla fall och tycker kanske till och med att det är smidigare att kunna installera direkt från steam. Vad säger då att det senare alternativet inte till och med skulle kunna vara dyrare?

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag köpte The Orange Box från Steam när dom fortfarande tog betalt i dollar och då var den cirkus 120 SEK billigare än i butik.

Men det där med moms på digitala distribution, det är väl fortfarande ett antal länder i EU som inte har det (inklusive Sverige*med reservation för fel)?

Alltså att man betalar för moms som inte finns som istället går till Steam, även om det är småpotatis jämfört med skiftet från $ till € som nu har gjort att jag nästan aldrig köper spel på Steam längre men istället köper gamla godingar billigt på GOG.

Edit: kikade på Skatteverkets hemsida och det räknas som en tjänst, alltså är det momspliktigt men det är inte köparens ansvar att kolla att den man handlar har bakat in svensk moms utan säljarens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Problemet är att det inte finns någon anledning att pressa priserna nedåt så länge folk ändå köper. Folk uppskattar i allmänhet inte sina skivor i alla fall och tycker kanske till och med att det är smidigare att kunna installera direkt från steam. Vad säger då att det senare alternativet inte till och med skulle kunna vara dyrare?

Personligen så är det för att jag vill ha en sak i handen när jag lägger ut pengar Annars kan jag ladda hem det från något annat ställe... Sen ska ju kostnaden vara verklighetsbaserad, inte påhittad och hög bara för att "det är ett bättre distribtutionssätt". Det är ju verkligen att göra sig offer för pirater.

Enligt mig så konkurrerar Steam och andra liknande sidor till stor del mot illegal nedladdning (som bekant inte kostar något) och att det då är dyrare att faktiskt ladda ner ett spel från Steam, än vad det är att gå in till en butik i stan och få en fysisk produkt i handen är enlig mig helt absurt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Sen ska ju kostnaden vara verklighetsbaserad, inte påhittad och hög bara för att "det är ett bättre distribtutionssätt".

Varför begränsa sig så? Skulle det då inte vara tillåtet att göra vinst alls, eller skulle man bara få tjäna "lagom mycket" pengar? Det är ingen välgörenhet som bedrivs; steam får sätta vilka priser de vill, men det borde vara i deras eget intresse att inte lägga sig så högt att för många kunder försvinner. Det är dock upp till dem att avgöra var gränsen går och om man inte håller med finns det inte mycket man kan göra (förutom att köpa av någon annan (eller kanske starta en konkurrerande tjänst)).

Permalänk

låter som folk är rent av dumma i huvet, "orka hålla koll på cd-keyn". herregud! shit, det är verkligen jätte jobbigt!

och seriöst, dom som slänger skivorna runt omkring sig eller låter hunden tugga på dom borde ju få en lavett. det är verkligen jobbigt att lägga in skivan i fodralet!

det här påminner mig om Leasy, samma grejer till sjukliga överpriser. installation är sjukt jobbigt!
Ursäkta sarkasmen i detta inlägg men jag kan verkligen inte förstå hur man kan vilja lägga så mkt pengar på nåt så "onödigt".

Puss.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Det skulle iaf vara trevligt om valve lät resten av europa ha samma priser som storbrittanien.

Då skulle spelen på steam bara vara lite dyrare än ställen som webhallen och spelbutiken, istället för mycket dyrare som det är i nuläget.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E-Zone~t§~
Det som förvånar mig är att man kan ta så mycket betalt för något som inte kräver att det distribueras ( i förpackning och till återförsäljare) och sen visar sig vara billigare hos återförsäljare .. Jag får inte logiken att gå ihop..

Borde vara dyrare att pressa skivor och trycka upp manualer ,kartonger mm och sen dustrubiera det över världen , än att ha det liggande på servers ..

Kan någon förklara logiken ? Men vi kanske ska vara glada över att det finns den vägen . För hade det bara varit digital distrubution så hade dom kunnat sätta vilka priser dom vill efter som dom isf hade haft ett monopol helt utan konkurans ...

Nej, priserna kan inte vara hur höga som helst, köper ingen svälter företaget. De säljer för vad vi är villiga att betala för.

Världen har krympt de senaste 100 åren men systemen har blivit mer komplicerade.

Permalänk
Medlem

Tänk på miljön då!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Varför begränsa sig så? Skulle det då inte vara tillåtet att göra vinst alls, eller skulle man bara få tjäna "lagom mycket" pengar? Det är ingen välgörenhet som bedrivs; steam får sätta vilka priser de vill, men det borde vara i deras eget intresse att inte lägga sig så högt att för många kunder försvinner. Det är dock upp till dem att avgöra var gränsen går och om man inte håller med finns det inte mycket man kan göra (förutom att köpa av någon annan (eller kanske starta en konkurrerande tjänst)).

Nu vet jag inte riktigt vad du babblar om, men som du kanske märkt dom senaste åren så har spelföretagen anklagat piratindustrin för mångmiljardsförluster och diverse annat ointressant. När man då har en mycket bra och smart teknik som ger företagen möjlighet att fånga upp kunderna som vanligtvis inte betalar för sig, så väljer man då att ta ÄNNU mer betalt för produkterna än vad man gjorde innan, då problemet redan fanns. Tycker du det går ihop? Vad är det för meddelande man skickar ut?

Sen om man kan hoppa över flera steg i skapandeprocessen som massproducering, fysisk distribution och en slant till mellanhand, tycker du då inte man kanske kan sänka priset "en aning" än att höja det utan att man får något extra på köpet?

Som sagt, helt absurt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Nu vet jag inte riktigt vad du babblar om, men som du kanske märkt dom senaste åren så har spelföretagen anklagat piratindustrin för mångmiljardsförluster och diverse annat ointressant. När man då har en mycket bra och smart teknik som ger företagen möjlighet att fånga upp kunderna som vanligtvis inte betalar för sig, så väljer man då att ta ÄNNU mer betalt för produkterna än vad man gjorde innan, då problemet redan fanns. Tycker du det går ihop? Vad är det för meddelande man skickar ut?

Nu är det väl inte främst meddelanden man vill förmedla; man vill tjäna pengar. Piratkopieringen har förmodligen mycket riktigt skadat försäljningen och bör bekämpas, men vad den har för effekt på produktpriserna är nog svårare att säga. Om man tror att det inte lönar sig att sänka priserna (då inte tillräckligt många nya köpare skulle tillkomma) kommer man inte göra så, och om man tvärt om tror att det skulle vara lönsamt att höja dem är det förmodligen detta vi kommer se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Sen om man kan hoppa över flera steg i skapandeprocessen som massproducering, fysisk distribution och en slant till mellanhand, tycker du då inte man kanske kan sänka priset "en aning" än att höja det utan att man får något extra på köpet?

Man kan naturligtvis sänka priset om man vill, men kanske är det ökad lönsamhet man främst är intresserad av och då är sänkningen eventuellt inte den korrekta åtgärden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu är det väl inte främst meddelanden man vill förmedla; man vill tjäna pengar. Piratkopieringen har förmodligen mycket riktigt skadat försäljningen och bör bekämpas, men vad den har för effekt på produktpriserna är nog svårare att säga. Om man tror att det inte lönar sig att sänka priserna (då inte tillräckligt många nya köpare skulle tillkomma) kommer man inte göra så, och om man tvärt om tror att det skulle vara lönsamt att höja dem är det förmodligen detta vi kommer se.

Man kan naturligtvis sänka priset om man vill, men kanske är det ökad lönsamhet man främst är intresserad av och då är sänkningen eventuellt inte den korrekta åtgärden.

Som sagt, jag tycker att Steam liksom nästan alla liknande tjänster konkurrerar med pirater också, inte bara butiker. Titta bara på Spotify, man betalar 99 :- i månaden för deras premiumtjänst och får tillgång till massor av musik med ytterst lite reklam (om ens någon) - helt klart prisvärt, t om lite för billigt kanske.

Tar man då istället en titt på Steam (som gör reklam överallt, i spel osv) så betalar man mer pengar för att ladda hem produkten (något som piraten gjorde gratis tidigare) än om man gick till en butik.

Jag tycker det rimmar dåligt, ÄVEN om Valve vill tjäna mer pengar.

Kanske bara är jag som tycker så?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Som sagt, jag tycker att Steam liksom nästan alla liknande tjänster konkurrerar med pirater också, inte bara butiker. Titta bara på Spotify, man betalar 99 :- i månaden för deras premiumtjänst och får tillgång till massor av musik med ytterst lite reklam (om ens någon) - helt klart prisvärt, t om lite för billigt kanske.

Tar man då istället en titt på Steam (som gör reklam överallt, i spel osv) så betalar man mer pengar för att ladda hem produkten (något som piraten gjorde gratis tidigare) än om man gick till en butik.

Jag tycker det rimmar dåligt, ÄVEN om Valve vill tjäna mer pengar.

Kanske bara är jag som tycker så?

Det är betydligt mycket mer arbete bakom ett spel än ett album.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Som sagt, jag tycker att Steam liksom nästan alla liknande tjänster konkurrerar med pirater också, inte bara butiker.

Nej, piraterna har inte så mycket med saken att göra (i princip). Sänker andra butiker priserna kraftigt för att folk snattar? Lägger man ned polisen för att folk begår brott? Nej, man försöker lösa problemen istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, piraterna har inte så mycket med saken att göra (i princip). Sänker andra butiker priserna kraftigt för att folk snattar? Lägger man ned polisen för att folk begår brott? Nej, man försöker lösa problemen istället.

Precis, och problemet är att mjukvara är för dyrt

När man snor en godispåse på stan lämnar man för övrigt inte kvar originalet efter sig (ganska logiskt) - det gör man om man piratkopierar. Orkar dock inte ha den diskussionen.

Finns inte mer att säga tycker jag, digital media skall vara billgare pga en bunt med anledningar, det är min personliga åsikt. Jag tycker nämligen inte att det är "jobbigt" med ett fodral hemma, snarare tvärtom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det är betydligt mycket mer arbete bakom ett spel än ett album.

Säg det till Axl Rose

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Precis, och problemet är att mjukvara är för dyrt

Jag antar att du inte menar det där, men för att förtydliga:
Nej, problemet är att vissa mindre civiliserade element tar sig friheten att störa handeln genom att mot försäljarnas vilja tillhandahålla deras produkter utan att ersätta dem. Sådant bör naturligtvis motarbetas, särskilt om vi gillar produkterna det handlar om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Finns inte mer att säga tycker jag, digital media skall vara billgare pga en bunt med anledningar, det är min personliga åsikt. Jag tycker nämligen inte att det är "jobbigt" med ett fodral hemma, snarare tvärtom.

Då är det väl tur att det ofta är billigare att köpa fysiska exemplar? Någon annan kanske tycker att det är värt att betala en slant för att slippa dem; vem har då rätt? Det rör sig, som det sades tidigare, om två olika tjänster. Varför skulle de inte kunna ha vilka priser de vill?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag antar att du inte menar det där, men för att förtydliga:
Nej, problemet är att vissa mindre civiliserade element tar sig friheten att störa handeln genom att mot försäljarnas vilja tillhandahålla deras produkter utan att ersätta dem. Sådant bör naturligtvis motarbetas, särskilt om vi gillar produkterna det handlar om.

Då är det väl tur att det ofta är billigare att köpa fysiska exemplar? Någon annan kanske tycker att det är värt att betala en slant för att slippa dem; vem har då rätt? Det rör sig, som det sades tidigare, om två olika tjänster. Varför skulle de inte kunna ha vilka priser de vill?

Alla har vi olika prioriteringar, personligen kan jag tänka mig att betala mindre om jag inte får något fysiskt i handen, jag kan inte tänka mig att betala MER.

Men givetvis, jag förstår dom som tycker det är mycket bättre med digital lagring och vill betala mer för den tjänsten.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Precis, och problemet är att mjukvara är för dyrt

Nej, mjukvara är inte för dyrt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Nej, mjukvara är inte för dyrt.

Definitionsfråga. Personligen tycker jag mjukvara är aldeles för dyrt. Jag har inget emot att stödja dom som skapar det jag använder, men jag tycker heller inte om att betala 500-600 :- för ett spel.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Jag har inget emot att stödja dom som skapar det jag använder, men jag tycker heller inte om att betala 500-600 :- för ett spel.

Så mycket är det väl inte heller många som kostar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Så mycket är det väl inte heller många som kostar?

Nu drog jag kanske till rent generellt vad spel kostar (360, PS3 inkluderat) då vi var inne på spel och mjukvara i allmänhet, men det är ju inte ovanligt att man ser priser över en femhundring.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Definitionsfråga.

Precis.

Många klagar på spel som kostar 500kr, när de samma kväll spenderar detsamma om inte mer på en krogrunda.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Klart att spel på Steam ska kosta mindre än i fysisk butik. De drar ju in massa pengar pga av att det enda som kostar de är ju bandbredden samt utvecklingskostnader för Steam. Bra mycket billigare än distribution, tryckning av skivor samt pålägg på priset så butikerna också tjänar pengar.

Problemet är att folk tydligen betalar de hutlösa Steam-priserna (förutom helgerbjudanden då som faktiskt ofta har bra pris). Ett företag ska ta ut högsta möjliga pris konsumenten är villig att betala och är nöjd med priset. Så är tydligen fallet på Steam.

En fördel för Steam är att man slipper sätta i skivor. Folk betalar gärna lite mer för det. Personligen hatar jag att en del spel fortfarande kräver att ha skivan när man ska spela. Urlöjligt! Då laddar man heller ner piratkopia och skiter i cdskivorna helt bara för att de jävlas på det sätet. Det är faktiskt 2009 nu inte 1999 då det var acceptabelt.

Spelbranschen har sig själv att skylla att folk laddar ner spel när de själva gör det bara svårare för de som faktiskt vill betala än för de som laddar ner gratis.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Precis, och problemet är att mjukvara är för dyrt

Säg det till Axl Rose

Nej, mjukvara är billigt. Köper du en BD-film för 200kr och ett spel för 200kr, vilket håller längst tror du? Filmen är förmodligen dyrare att göra, men det beror också på alla skådespelare som måste ha miljoner för att medverka.

Axl Rose kan tycka vad f*n han vill, att göra ett musikalbum kräver inte i närheten av lika mycket jobb som att göra ett spel. Det krävs enorma resurser under utvecklingen och mycket personal som ska arbeta på delar av produkten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Definitionsfråga. Personligen tycker jag mjukvara är aldeles för dyrt. Jag har inget emot att stödja dom som skapar det jag använder, men jag tycker heller inte om att betala 500-600 :- för ett spel.

Men köp inte spelet på Steam när den kostar 500-600kr då? Det finns ju andra butiker, tex Gamersgate samt, just det, vanliga butiker du kan köpa det. Du förstår att Steam är så pass stora för att folk tycker om deras tjänst och gärna betalar för det de kan få via den.

Argumentet att spel är för dyrt håller inte anser jag, man får faktiskt ofta väldigt mycket för pengarna och spelet håller länge. Men gör man inget annat än att sitta och spela om dagarna så kan jag gott tänka mig att det känns tomt i plånboken. Måste man dessutom verkligen ha alla spel som kommer precis när de kommer ut? Väntar man 1-2 månader så brukar priserna åtminstone i butik sjunkit något. Jag köper mycket spel men då köper jag inte nya fullprisspel utan de som varit ute ett litet tag och gått ner något/rejält i pris. Fallout 3 var ett av undantagen för mig, då betalade jag också gärna för att förboka spelet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Precis.

Många klagar på spel som kostar 500kr, när de samma kväll spenderar detsamma om inte mer på en krogrunda.

Vilket känns konstigt, då spelet lär räcka längre än en kväll.

Permalänk
Medlem

Min dvd-brännare är paj.

Tur att jag har en massa spel på steam nu

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Så mycket är det väl inte heller många som kostar?

Köper man nya spel via steam faller de inom det intervallet, 49€=527sek.

Och givetvis klagar många på att spelen kostar 500, de gör ju inte det i butiken.

Det som jag personligen blir lite less på är särbehandlingen av storbrittanien, call of duty world of war kostar endast 330sek där, vill man köpa det i resten av europa via steam kostar spelet 468sek...

Dvs nya spel i GB=29£, nya spel i eu 49-59€.

Dock så har de i lite lägre priser på mjukvara i storbrittanien, men valve har iaf gjort ett försök till hålla priserna vid msrp där, skulle vara trevligt om de gjorde samma sak med resten av europa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Köper man nya spel via steam faller de inom det intervallet, 49€=527sek.

Men då är det ju som sagt en annan tjänst man köper. Om man endast vill ha spelet (och köper det i en butik) är det väl snarare 350-400 kr som gäller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men då är det ju som sagt en annan tjänst man köper. Om man endast vill ha spelet (och köper det i en butik) är det väl snarare 350-400 kr som gäller?

Det stämmer, men problemet med denna tjänsten är att prissättningen inte är konsekvent, det är endast inom eu(som storbrittanien tydligen inte ligger i)som priserna är så tokiga.

Personligen så kräver jag inte att priserna på steam ska vara billigare än i butikerna, däremot så bör valve skrota 1$=1€, de var ju villiga att matcha msrp i storbrittanien, varför inte i resten av europa också?

Deras egna erfarenheter har ju visat att ett sänkt pris leder till en lavinartad ökning av försäljningen.