Dell 2209WA (IPS-panel) Köpvärd ? Ge mig råd.

Permalänk
Medlem

Beställd...

Skall bli kull att testa något nytt!!

Återkommer självklart med div frågor..

//J

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med min, inga döda pixlar eller konstiga ljud heller som tur är.

Finns inget som jag stör mig på faktiskt.

Permalänk
Medlem

Grymt bra skärm. Fina färger.
Tar lång tid att få en ny skärm (3-5 veckor). Dock får du behålla den gamla under tiden.
Dock så måste det vara mer än 1 död pixel för att du skall få byta den (oavsett den döda pixelns placering) vilket kan bli störande om du får en död i mitten.

Permalänk
Medlem

Köpt denna skärm nu och är mycket nöjd. Fina klara färger, bra betraktningsvinklar och bra skärpa. Klockren upphängning som man lätt kan höja, sänka och vrida på. Fin och stilren design och inga konstiga ljud eller pixelfel.

Har inte testat att spela nått men den duger troligen åt casual gaming. Men förmodligen inte optimal om man vill progamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vladir
Grymt bra skärm. Fina färger.
Tar lång tid att få en ny skärm (3-5 veckor). Dock får du behålla den gamla under tiden.
Dock så måste det vara mer än 1 död pixel för att du skall få byta den (oavsett den döda pixelns placering) vilket kan bli störande om du får en död i mitten.

Stämmer bra, men man räknar döda som svarta, sådana som inte lyser i någon färg alls. Har du en 'stuck' får du den bytt på en.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska skratta eller gråta, har fått min nya skärm och det är en grön pixel mitt i skärmen. Och så har jag kvar den gammla skärmen för åkeriet fulade sig ^^,

Visa signatur

pff

Permalänk

Hehe, vilken otur du har. UDPixel funkar inte alls eller?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Hehe, vilken otur du har. UDPixel funkar inte alls eller?

testar nu, ringer samtidigt för den andra skärmen Men jag ska kämpa på, trevlig support har dom iaf

Visa signatur

pff

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
testar nu, ringer samtidigt för den andra skärmen Men jag ska kämpa på, trevlig support har dom iaf

Jag läste en tråd om 2209WA på något annat forum, där var det en snubbe som höll på att testa sitt sjätte exemplar när han skrev inlägget... Tur att supporten är trevlig!

Permalänk
Medlem

Hur är scalingen p ådenna skärm? Jag köpt nyligen en G2412HD och tycker den är horribel där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drumloop
Hur är scalingen p ådenna skärm? Jag köpt nyligen en G2412HD och tycker den är horribel där.

Menar du uppskalning av lägre upplösningar, eller vad menas med scaling?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drumloop
Hur är scalingen p ådenna skärm? Jag köpt nyligen en G2412HD och tycker den är horribel där.

Använd grafikkortets skalning istället, det bör man göra i vilket fall till viss mån.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag läste en tråd om 2209WA på något annat forum, där var det en snubbe som höll på att testa sitt sjätte exemplar när han skrev inlägget... Tur att supporten är trevlig!

Oj då, bara det inte blir en svart pixel då blir jag sur.

Visa signatur

pff

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Oj då, bara det inte blir en svart pixel då blir jag sur.

Jag hade då hellre haft en svart än en grön!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag hade då hellre haft en svart än en grön!

En grön får du byta, en svart får du inte byta.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Menar du uppskalning av lägre upplösningar, eller vad menas med scaling?

Yup det jag menade. Frö det ser hemskt ut på G2412HD ^^;

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drumloop
Yup det jag menade. Frö det ser hemskt ut på G2412HD ^^;

Jag har inte testat att köra någonting lägre än native på min 2209, och jag har ingen annan modern skärm att jämföra med, så jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig att jämföra något. Du ska aldrig förvänta dig ett fint resultat om du inte kör native på en LCD. Det var därför jag var ganska rädd för att köpa en 22", jag ville inte få så dålig prestanda i spel att jag var tvungen att sänka upplösningen. Men det visade sig att det inte blev så stor prestandaförlust som jag trodde!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
En grön får du byta, en svart får du inte byta.

Okej, jag tar tillbaka det jag sa!

Permalänk
Medlem

Fick min idag...

Riktigt nice skärm.. Inga missljud eller pixel fel (än så länge)...:)

//j

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk

Jag har en står hemma nu också. Jag byter upp mig från en Samsung 710T (17 mäktiga tum!) så under förutsättning att den är hel och ren så kommer jag säkert att bli nöjd. Skall plugga in den i eftermiddag så jag kanske återvänder med intryck senare i veckan...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Ska snart ansluta mig till denna skara också, kommer nog få hem skärmen på onsdag ska bli kul. Kommer kanske inte och lämnar mitt tycke om skärmen framöver också.

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att det är så många som upptäcker denna underbara skärm! Har haft min i några veckor nu, och är fortfarande fruktansvärt nöjd. Min surrade lite de första dagarna, men sen försvann surret, och jag har inte hört ett ljud från den sen dess.

Permalänk
Medlem

Är det någon av er ägare som ställer höga krav på färgerna och att de visas korrekt?
I så fall - hur tycker ni skärmen funkar för detta? Och jag menar inte bara svar som "jodå färgerna ser skarpa ut".

Tacksam

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divina
Är det någon av er ägare som ställer höga krav på färgerna och att de visas korrekt?
I så fall - hur tycker ni skärmen funkar för detta? Och jag menar inte bara svar som "jodå färgerna ser skarpa ut".

Tacksam

Inte så höga krav så jag hårdvarukalibrerar och sånt, men visst har jag suttit och ställt in R G och B ganska noggrant, och testat mig fram med brightness osv. Vad som är "korrekt" är väl ganska svårt att veta, men mitt mål har varit att få så naturliga färger som möjligt, och det tycker jag att jag har lyckats bra med, personligen har jag aldrig sett en skärm med naturligare färger än min som jag har den inställd nu. Det säger kanske inte dig så mycket, jag är inte proffs på sånt här alls, men jag tror det finns bra möjligheter till att få riktigt fina färger om man är duktig och kanske har utrustning för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divina
Är det någon av er ägare som ställer höga krav på färgerna och att de visas korrekt?
I så fall - hur tycker ni skärmen funkar för detta? Och jag menar inte bara svar som "jodå färgerna ser skarpa ut".

Tacksam

Jag, min nya skärm är dock inte kalibrerad, fick min bytt. Föregående skärm var revision A00, min nya är revision A01 och färgerna ser annorlunda ut på den nya även med gamla profilen. Så den ska kalibreras om vid senare tillfälle.

Självklart måste du kalibrera den för helt korrekt återgivning.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divina
Är det någon av er ägare som ställer höga krav på färgerna och att de visas korrekt?
I så fall - hur tycker ni skärmen funkar för detta? Och jag menar inte bara svar som "jodå färgerna ser skarpa ut".

Tacksam

Vill du ha helt rätt färger behöver du en kalibrator och medföljande program.
Det gäller oavsett vilken skärm du köper.
Har tyvärr inget program (inte som funkar tillfredställande i alla fall) så jag kan kalibrera vanliga skärmar, utan jag ändrade till några inställningar jag hittade och justerade sen ytterligare lite utifrån hur det såg ut på min primära skärm som är kalibrerad mot D65. Det kändes rätt på många färger men inte alla. De gråa nyanserna är off bland annat. Men det går säkert att ställa in bättre.

Det du behöver är Eye-One Display2 eller liknande. Lacies motsvarighet har en lite häftigare programvara där du får grafer över skillnaderna, tror det saknas hos Xrite.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Några som kan skriva deras RGB sharp o contrast inställningar?

Har haft skärmen sedan igår och uppfattar den som lite oskarp testat olika inställingar , men känns som att jag blir lite yr av den.

Vad mer kan jag göra

Har nu märkt att det finns en så kallad död/fast pixel på skärmen när det är brun/ljusgrå/vit bakgrund. Räcker det för att återlämna monitorn och få en ny ?

Visa signatur

the blessing's in the struggle

Permalänk

Har Dustin höjt priset? Vilken otur.... 2 395 till 2 695, +12.5% efterfrågan/kronan/marginalförbättring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eddah
Några som kan skriva deras RGB sharp o contrast inställningar?

Har haft skärmen sedan igår och uppfattar den som lite oskarp testat olika inställingar , men känns som att jag blir lite yr av den.

Vad mer kan jag göra

Har nu märkt att det finns en så kallad död/fast pixel på skärmen när det är brun/ljusgrå/vit bakgrund. Räcker det för att återlämna monitorn och få en ny ?

Så länge den inte är svart fungerar det. Just nu sitter jag på mitt 3:e exemplar som jag tror inte lider av något pixel fel, har använt den nu i ca 5 min så ska kolla bättre senare. Min försa skärm hade en röd pixel och min andra en grön.

Jag ringde först till Dustin där jag köpt skärmen, och tog fram deras order nr från Dell.

Sen ringde jag Dell 08-590 05 199 och uppgav mitt order nr som jag fick från Dustin. Sa att jag hade ett pixel fel, körde 3 random tester uppgav serie nr och sen skickar dom en ny skärm. Mycket smidigt.

Hur som helst allt verkar bra med skärmen och har inte upptäckt något fel ännu.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

dells högtalare

Någon som vet om denna alt den här är något att ha? Jag är inte ute efter några superhögtalare utan bara en smidigt lösning av ljudet!

1. Kompatibel med 2209WA?
2. Kompatibel med mac (macbook pro)?
3. Är ljudet ok?

//

Permalänk

Hittade lite jämförelsebilder på en kinesisk sida för ett tag sen, tänkte att jag lägger upp dem
Skärmen den jämförs med är en ny, billig PVA från Samsung. Har nyligen landat i Sverige och kostar drygt 3500.

La upp ett par av bilderna i Sverige för att bespara kineserna lite bandbredd

C-PVAÓ²¿³E-IPS ÈýÐÇF2380¶Ô±ÈÏê²â´óͼ ITÊÀ½çÍø

Dellen kostar 2600 nu hos Dustin, men jag loggade in med studentkonto för ett par dar sen, då gick den fortfarande på 2338!
Dell själva tar 3500.

Bild från annan sida som visar F2380s (EV2333) betraktningsvinklar

Visa signatur

««« »»»