Att resa längre tid(Runt i Asien eller Work and travel i Australien) tips sökes

Permalänk
Medlem

Att resa längre tid(Runt i Asien eller Work and travel i Australien) tips sökes

Tänker starkt på att dra mig något sånt.

antingen via http://www.worktravel.org/ för att resa runt i Australien och jobba lite.
Eller
resa runt i Asien nån månad och bara njuta av livet.

Men eftersom alla mina polare som gjort detta gör det nu, haha. Så de går inte att få tag på.
De jag mest tänker på, vad är viktigt att tänka på.

Har ryggsäck på 70L så de är Check.

Men pengamässigt.

Australien work and travel, utgångsvis 6 mån - 1 år. Ska man räkna med 200 k för nåt sånt eller kan man gå lägre, så billigt som möjligt.

Asien 3-5 månader, vad för budget bör man räkna med på detta?

Tacksam för alla svar från er som har erfarenhet från detta.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk

Jag skulle rekommendera att dra till sydostasien. Räcker du bokar t.o.r Bangkok, kan hitta en resa i ca 5månader för 8000:-. Att ta sig mellan alla länder i asien är billigt med www.airasia.com du kan ofta ta dig till alla länder för under 1000 lappen enkel. Rekommenderad budget runt 80.000. Allt är ju relevant beroende på hur du lever. Finns boende för 25kr per natt medan det finns för 500kr per natt.

Permalänk
Medlem

Jag åkte själv med Work and Travel ner till Australien och härjade där i ett halvår. Jag rekommenderar dom _inte_. Man betalar mycket för saker man egentligen inte behöver, men visst är det en skön trygghet. Så till sist är det upp till dig om du vill lägga ungefär 5000 kronor extra för den tryggheten.

Finns tex., hur många working hostels som helst runt om i landet där det finns massa backpackers som jobbar på dagarna och festar på kvällarna. Där själva vandrarhemmet ordnar jobb åt en alltså. Så ett hett tips är att ringa redan innan man åker ner dit och frågar typ; "Om jag kommer då, ordnar ni jobb åt mig? Finns det jobb?" osv.

Har du en stor mängd cash med dig, typ 80k och över så kan du lätt klara dig i ett halvår om du lever snålt, inte köper massa chips och mat ute, lagar din egen mat och lägger pengarna på aktiviteter och sånt istället för nattklubbar och shopping.

Som backpacker kan det vara lätt att fastna i storstäderna eftersom allt är så bekvämt. Man har sin dusch, mat, kök och alkohol liksom. Men vad du än gör, fastna INTE. Rör på dig, hela tiden. Du kommer märka det själv. Finns hur många "backpackers" som helst som stannar kvar i Brisbane eller Sydney i flera månader och sen åker hem, och inte sett ett skit av landet liksom.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
text...

Men hur funkar de att fixa Visum och allt sånt själv, så som bankkonto och telefon, socialsecuritynummer?

Och vad skulle du säga är lägsta gränsen för att klara sig på work and travel?
Har en polare som vill med, men han har så dåligt jobb så han undrar.
Tänkte du 80k fall man inte tänkt jobba osv. medan man är där?

Jag/vi vill ju helst festa och jobba, träffa folk osv.

Tror de bara blir jag i slutändan, men åka själv verkar softast, man tvingar sig att träffa folk då

Och som du säger, jag vill verkligen INTE fastna i storstäder, är ju ute och reser, vill se så mycket som möjligt. Och uppleva. Festa och träffa folk

Och för er som har koll på asien, om man vill resa runt i 3-5 månader, leva och äta billigt, och festa. Vad ska man lägga sig på?

Är 80k de ni tipsar om starkast?

Tack för hjälpen hitills

Peace

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Men hur funkar de att fixa Visum och allt sånt själv, så som bankkonto och telefon, socialsecuritynummer?

Och vad skulle du säga är lägsta gränsen för att klara sig på work and travel?
Har en polare som vill med, men han har så dåligt jobb så han undrar.
Tänkte du 80k fall man inte tänkt jobba osv. medan man är där?

Jag/vi vill ju helst festa och jobba, träffa folk osv.

Tror de bara blir jag i slutändan, men åka själv verkar softast, man tvingar sig att träffa folk då

Och som du säger, jag vill verkligen INTE fastna i storstäder, är ju ute och reser, vill se så mycket som möjligt. Och uppleva. Festa och träffa folk

Och för er som har koll på asien, om man vill resa runt i 3-5 månader, leva och äta billigt, och festa. Vad ska man lägga sig på?

Är 80k de ni tipsar om starkast?

Tack för hjälpen hitills

Peace

Visum går att ordna online nu tror jag. Jag kunde iaf få studentvisum online för ett år sen, så det ska säkert gå att få working holiday visum så också. Det kan resebyrån säkert hjälpa dig med annars.

Bankkonto löser du i Australien sen, jag rekommenderar ANZ (banken heter så). Det tar typ 20 minuter. Du kommer behöva ett taxfile-number i Aus, för skatt och skit. Det löser dom till dig antingen på banken eller på ditt första jobb.

Alltså, jag åkte ner och hade med mig 12.000 kronor så det går att klara sig rätt bra genom att bara jobba där nere och så, men med mera pengar så kan man ju göra mer aktiviteter så ta med så mycket ni bara kan.

Om du tänkt jobba där så behövs inte så mycket som 80k nej, du kan lätt klara dig på mindre. Men 12k som jag hade med mig var ju alldeles för lite. Så minst 30k skulle jag säga och sen vara på hugget på jobb direkt. Absolut bästa vore att ringa redan från Sverige till olika working hostels och fråga om dom kan lösa jobb till en, så när man kommer ner så har man jobb direkt och bor/festar/jobbar med andra backpackers

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Text....

Lite flera frågor nu då, hehe

Hade själv tänk nånstans mellan 20-35k utöver biljetten då.

Men du snacka om resebolag, om jag inte åker med work and travel så tänkte jag isf bara boka resan själv direkt på typ flygstolen.se

Tack för att du fick upp hoppet hos mig, sist jag frågade (på resedagboken) fick jag bara ett svar "Räkna med 100-150k om du ska dit 6 mån och jobba", då var de ju bara att ge upp kände jag

Har du några tips på working hostel?

Peace

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Lite flera frågor nu då, hehe

Hade själv tänk nånstans mellan 20-35k utöver biljetten då.

Men du snacka om resebolag, om jag inte åker med work and travel så tänkte jag isf bara boka resan själv direkt på typ flygstolen.se

Tack för att du fick upp hoppet hos mig, sist jag frågade (på resedagboken) fick jag bara ett svar "Räkna med 100-150k om du ska dit 6 mån och jobba", då var de ju bara att ge upp kände jag

Har du några tips på working hostel?

Peace

Ja det låter fint, men tänk på att verkligen leva snålt! Det är lite det som är charmen med hela grejen. Alla är så jävla fattiga hela tiden

Tips på working hostels har jag tyvärr inte. Jag var där för 3 år sen så mycket har säkert förändrats men några av mina bästa minnen var från ett working hostel i Stanthorpe och ett annat i Home Hill (Shelley's Backpackers). Men bara för att jag hade tur och hade underbara backpackers där så kanske inte du har den turen.

Men man brukar säga att det är svårt att misslyckas i Australien. Hursomhelst kommer du ha det helt jävla underbart, nästan vad du än gör. Se bara till att stanna så länge du kan. Sverige kommer inte förändras alls även om man kan gå runt och tro det ibland.

Just ja, och om du får plocka frukt så är det bästa helt klart meloner! Riktigt soft, man blir inte lika trött, och meloner är väldigt goda att äta. Undvik aubergine, chili och paprika så mycket du bara kan för det är väldigt slitigt

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag är just nu nere på NZ o jag kan berätta att ekonomikrisen har slagit till rätt hårt här nere. Så det kan vara lite svårt att hitta jobb även i Aus.
Men jag kan rekommendera dig att försöka avvika från den vanliga backpacker-rutten längs östkusten. När jag var där drog jag västerut och fick jobb på en fårfarm mitt ute i ingenstans. Efter 2.5 månader hade jag dock sparat ihop 30 000 kr. Så hittar man rätt och är villig att jobba hårt ska det inte vara några problem att gå plus-minus noll.

Fast jag tycker det är mkt trevligare att resa runt i SO-Asien. Man lever riktigt bra på väldigt lite pengar. När jag varit där har jag klarat mig på runt 5000/månad.