Intern 5.25" Blu-Ray SATA till USB 2.0?

Permalänk

Intern 5.25" Blu-Ray SATA till USB 2.0?

Hej!

Funderar på att införskaffa en Lite-On iHES208 som är en 5.25" SATA-ansluten Blu-Ray spelare.

Jag ska koppla den till en MBP och ska omvandla Blu-Ray spelarens SATA-gränssnitt till USB 2.0 via en SATA till USB 2.0 omvandlare.

Bildex. här

Jag är medveten om att jag måste ha extern strömförsörjning av Blu-Ray enheten och ordnat detta med en speciell laddare.

Frågan är då, då spelaren stödjer uppspelning av Blu-Ray i 8x (och jag är ute efter denna snabba hastighet då de flesta andra spelare är långsammare) om konverteringen från SATA till USB flaskhalsar hastigheten?

SATA har ju en teoretisk maxhastighet på 3.0GB/s och USB 2.0 480MB/s så frågan är ju hur mycket "bandbredd" som att rippa en Blu-Ray i 8x kräver?

De externa Blu-Ray spelarna som ansluts via USB 2.0 har betydligt lägre läshastighet än 8x, är detta enbart att det är dyrt/svårt att framställa "tunna/slimmade" externa Blu-Ray läsare eller har det något att göra med USB som gränssnitt?

Oerhört tacksam för svar - TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

8x BD hastighet är 288Mbps vilket är en bra bit under USB2.0's 480Mbps. Värt att notera är att USB portarnas bandbredd är delad, så om du ska rippa från en USB 2.0 BD till en extern hårddisk kommer du möjligtvis stöta på problem.

Ang. spelaren och om den stödjer 8x uppspelning får någon annan svara på

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
8x BD hastighet är 288Mbps vilket är en bra bit under USB2.0's 480Mbps. Värt att notera är att USB portarnas bandbredd är delad, så om du ska rippa från en USB 2.0 BD till en extern hårddisk kommer du möjligtvis stöta på problem.

Ang. spelaren och om den stödjer 8x uppspelning får någon annan svara på

Tack för ditt svar

Läsaren gör det, det vet jag (kollat upp det innan, därför jag just ska köpa den)

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

USB 2.0's 480 Mbps är en högst teoretisk hastighet som man aldrig når i närheten av i praktiken så 8x BD via USB 2.0 tror jag tyvärr blir svårt att nå. Buffalo Technology som har en extern 8x BD-brännare med både eSATA och USB 2.0 uppger t ex följande för den:

"*1: eSATA connection is required for 8x Blu-ray write. With USB Connection and TurboUSB software, up to 6.5x Blu-ray write.
With USB connection (without TurboUSB), up to 5.6x Blu-ray write.
http://www.buffalo-technology.com/files/products/External%20B...

Visserligen bränning men jag skulle tro att det samma gäller läsning så förmodligen vinner du inget på att köpa snabbare än en 6x BD-läsare om du ska koppla den via USB 2.0.