Phenom II X4 965 – kraftfull och törstig

Permalänk

På bilden som Bryggarn länkade står modellnamn. Kolla på sidan 14 i följande länk:
http://support.amd.com/de/Processor_TechDocs/43375.pdf

"FB" kan vara både 125W och 140W. Det vill säga "å ena sidan kan det vara 125W TDP å andra sidan 140W TDP".

Edit: Dessa siffror är dock "worst case" siffror. Min E6700 ska enligt boxen ha en TDP på 65W. Enligt mätningar ligger den på 53-55W.

Visa signatur

Mystique 631 | Hiper 580W | DFI LT X38 T2R | E6700 4GHz| Fuzion custom vattenkylning | HyperX 1150MHz @ 1310MHz | Asus 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Så du påstår att 965 konsumerar stor mängd energi?

Då vill jag veta vad den drar i Load respektive Idle. Eftersom du verkar sitta inne med denna information kan du vara snäll att dela med dig av detta.

Läs vad jag skriver istället för att läsa hälften och tolka resten själv, jag har aldrig påstått att 965:an drar si eller så mycket eller ens påstått att jag vet det. Vad jag reagerar på är att du påstår att det inte finns ett samband mellan TDP och hög eller låg strömförbrukning vilket är helt fel. Att TDP-värdet inte motsvarar processorns strömförbrukning är helt korrekt, men att påstå att det inte finns något samband är direkt okunnigt och missledande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Och ja, det är väl lite dumt men ändå bra för dom som inte riktigt vill prova på överklockning utan vill köpa nåt som är bra ur kartong.

Vad du menar med att dom ska sänka priser tills de motsvarar prestandan förstår jag dock inte riktigt, 940 Black Edition som presterar i stort sett lika bra som i7 920 kostar under 2000kr (1669 enligt prisjakt) medan 920 kostar en bra bit över 2000kr, snarare kring 2500kr. Eller 955 Black Edition som på två månader sjunkit mer i pris än i7 920 gjort på 8 månader typ.

Vore däremot bättre om dom kunde effektivisera och hålla ner produktionskostnaden för sin egen skull om det nu var det du menade. Framförallt vore det bättre om dom kunde effektivisera och ge oss en processor med samma förbrukning som en 940:a men med de där extra några-hundra-megahertzen. Ska man lansera ett nytt flaggskepp ska det helst vara utan några nackdelar alls, åtminstone om skillnaden mellan det nya och det gamla flaggskeppet är så liten.

Jo visst, det kan väl vara bra för dem som du säger vill ha något "bra ur kartong", men det känns som om de har tagit ett steg för långt när TDP-värdet går upp mot 140W, då krävs det i princip en aftermarket-kylare modell bättre, vilket den kundgrupp du själv nämnde knappast är beredda att installera, eller vad tror du? Är man äventyrlig nog att installera en aftermarketcpukylare så vågar man väl klocka 200MHz, eller?

Vad det gällde mitt statement om att sänka priserna istället så får jag be om ursäkt då jag uppenbarligen var lite otydlig
Vad jag menade var att det hade varit bättre att istället för att pressa prollarna såhär onödigt hårt och högt inse att man är en budget-tillverkare och eftersträva att kunna erbjuda prestanda/pris-effektivare prollar. De kan uppenbarligen inte nå prestandatronen med denna generation prollar på grund av begränsningar jag inte känner till, men detta försök att göra det kändes bara fåfängt och misslyckat. Ber om ursäkt om jag verkar osammanhängande, jag sitter på jobbet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
box kylaren till denna vill jag se!

Varför?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Varför?

Jag tror han tror att den är annorlunda eftersom denna cpu lär bli varm.
Så nu tänkte jag åt dig så du slapp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hittade en recension av denna tidigare, en kille som fått upp den till 4.3 GHz på luft. 965 har ingen ny stepping, men den är mer än en fabriksöverklockad 955.

Visserligen en något extrem luftkylning men endå Kan ge länk ifall det behövs.

Permalänk

Som sagt finns det hittills inget som varken bekräftar eller avfärdar att 965an ska ha en TDP på 140W. Det som jag vet är att en person lyckats klocka en 965a högre (till ~3,9GHz Prime-stabilt minst 30min) än vad majoriteten 955or med motsvarande spänning på processorn.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=228711&p...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll vad den har för TDP värde vid originalklock? Vi överklockar den ju över det i alla fall. TDP för en 955 i 3,7GHz och en 965 i samma hastighet är väl den samma? (Samma volt då)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Men TDP och effektförbrukning har ingenting gemensamt!

När ska ni lära er?

Va?
Ingenting gemensamt?
Hur menar du nu?
Den diskussionen har jag helt missat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Men TDP och effektförbrukning har ingenting gemensamt!

När ska ni lära er?

Elektriska Watt och Termiska Watt har självklart en direkt relation till varandra, vad pratar du om?

Permalänk
Medlem

Varför klagar ni på aatt amd lanserar en 145 tdp cpu på 3.4ghz?

Var istället glada ni har fler val möjligheter.

Sedan släpper de denna för att kunna konkurera mer på toppen.

De har ju inget annat som är effektivare så ska de då säga, jaha vi släpper inte någon mer cpu då.

Om ni klaggar på strömmen och allt kan ni liga gärna säga 125watt är för mycket med och säga 50watt får en cpu max vara.

Så länge jag kan välja mellan 1watt till 200 watt så är jag nöjd men kommer några dårar och begränsar mina val så kan ajg lova att jag inte blir nöjd.

De får gärna släppa en cpu som drar 200watt även om den bara går använda med vattenkylning.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk

Hoppas att 965:an når högre än 2,8ghz klock bara annars blir jag missnöjd...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Hoppas att 965:an når högre än 2,8ghz klock bara annars blir jag missnöjd...

stock klock är ju 3.4?

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Det återstår att se vad processorns TDP blir. Tillverkningen har mer att ge, och risken för en ny revision finns. Det finns marknad för en snabbare processor då som håller bra pris/prestanda och folk köper mycket i det segmentet. Klart att folk vill ha en 3.4GHz quadcore från AMD.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Presterar den här lika bra som en 95 klockad till 3,4 eller hur fungerar det?

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Undrar om de gör en ny referenskylare tillden prollen nu för två heatpipes trpr jag blir lite väl klent även för "bara" 3,4Ghz.

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Avstängd

Phenom II ska stå sig ett bra tag framöver, vem är förvånad över att effektförbrukningen går upp med klockfrekvensen? Passar det inte? Köp en prolle med lägre klocka.

Gnällspikar.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Men TDP och effektförbrukning har ingenting gemensamt!

När ska ni lära er?

Nej, värmeenergin kommer ur tomma intet förstås.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

AMD har väl ingen TDP märkning mellan 125 och 140 så är ju mycket möjligt att den riktiga skillnaden bara är på någon watt. Om det nu stämmer att den ska få en märkning på 140.

Permalänk
Medlem

Hoppas att denna processor kommer kunna klockas väl. Då är det jag som går tillbaka till amd (efter praktfloppen phenomx4)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Jag tror han tror att den är annorlunda eftersom denna cpu lär bli varm.
Så nu tänkte jag åt dig så du slapp.

Där trodde du att du var smart!

Jag kontrar med, varför skulle den bli varm? Eller ja varm blir den nog som alla andra också.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Fattar inte alla som klagar intel har ju redan Core i7 med 140 TDP släppta.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Innom vilken tidsram är TDP beräknad inom? Måste vara en peek på någon hundra del som inte ens är att räkna på.

Sen bara för att den kan dra 125-140W gäller inte att den gör det för jämnan för hur ofta stressar man proppen till 100% om man inte foldar etc?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Innom vilken tidsram är TDP beräknad inom? Måste vara en peek på någon hundra del som inte ens är att räkna på.

Sen bara för att den kan dra 125-140W gäller inte att den gör det för jämnan för hur ofta stressar man proppen till 100% om man inte foldar etc?

Precis.

Visa signatur

Mystique 631 | Hiper 580W | DFI LT X38 T2R | E6700 4GHz| Fuzion custom vattenkylning | HyperX 1150MHz @ 1310MHz | Asus 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Innom vilken tidsram är TDP beräknad inom? Måste vara en peek på någon hundra del som inte ens är att räkna på.

Sen bara för att den kan dra 125-140W gäller inte att den gör det för jämnan för hur ofta stressar man proppen till 100% om man inte foldar etc?

Det enda jag vet är att det är genom historien sagt att AMDs TDP har mer sanning med sig än Intels TDP-siffror i praktiken. Men det förståss hjälper inte speciellt mycket för att svara på frågan.

Och javisst, jag vågar nästan lova att en privatperson aldrig någonsin kommer få processorn att äta alla fulla 140W - det är helt enkelt omöjligt då det krävs att varenda förbannad komponent av processorn arbetar till hundra procent, och gärna lite till. Så ska man bry sig ett dugg om energikonsumtion är det alltid verkliga tester man ska vända sig till, även om det är omöjligt att se hur mycket en komponent på egen hand konsumerar.

---

Allmänt; Skit i TDP:n. Det säger ingenting i verkligheten. 140W är förståss väldigt mycket - men Intel är inte speciellt snälla med i7 dom heller. Och som alla här bör veta vid detta laget så räknar Intel och AMD sin TDP på olika sätt - oftast till slutsats att Intels TDP-siffror faktiskt inte stämmer speciellt bra mot t.ex. AMD's processorer på samma TDP.

Permalänk
Medlem

Intel anger sitt värde från 75% av processorns maxTDP, medans AMD alltid angivit sitt max. Det finns tom i databladen att läsa, och har varit i en diskussion för längesedan.

I praktisken innebär det att en Intel processor med högre samma TDP går varmare, vilket stämmer rätt väl genom tiden som gått.

Max TDP på Intel's 140w processorer är alltså 175w.

Vill man vända på saken och angiva bägge processorernas 75-procentliga TDP som Intel gör så blir det 140w för i7 och 105w för en Phenom 965 140w(om den nu blir på 140w). Släpps den som 125w TDP, blir det så lågt som 93,75w med Intel's sätt att mäta på.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Där trodde du att du var smart!

Jag kontrar med, varför skulle den bli varm? Eller ja varm blir den nog som alla andra också.

Du får ursäkta mig om du tog illa upp.
ja menade mer att du inte behöver skriva så då de var ganska uppenbart hur han menade. Om den nu har 140tdp lär den ju bli "hetare" än en som har 125tdp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

intressant ämne detta med watt hehe

ska bli kul att va vad det blir till slut

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

TDP står för Thermal Design Power sen kan var & en gissa vad det står för.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Camper har delvis rätt i alla fall, TDP anger inte vad processorn faktiskt drar när den är maxbelastad. Det är ett beräknat värde, som AMD och Intel använder olika metoder för att få fram. Det är främst en siffra för moderkorts- och kylar-tillverkare. De måste ju veta för vilka temperaturer/strömmar de skall designa sina komponenter.
Däremot kan ju en hel serie processorer ha samma TDP-märkning, trots att de har olika frekvenser (t.ex. E4300 t.o.m. E4700 har samma TDP på 65W trots att klockfrekvensen skiljer mellan 1,8GHz för E4300 och 2,6GHz för E4700). Redan här borde man snabbt inse att TDP-märkningen inte visar vad processorn faktiskt drar under hög belastning, utan enbart är ett riktvärde för att tillverkare av kringutrustning till processorn skall kunna veta vad de skall dimensionera för ungefär.

Men om en tillverkare sätter en TDP på en processor i en serie som är högre än vad övriga processorer i serien har, så inser man ju att antingen drar processorn mer än föregående processorer i serien, eller så tar man höjd för kommande processorer i serien.

Hur som helst är det bättre om man kan hålla en hyfsat låg TDP, då den totala effektförbrukningen och även värmen kan hållas på en lägre nivå då.
Även klockningsmässigt är det ju fördelaktigt om inte processorn avger för mycket effekt (och därmed värme). Det är ju billigare och enklare att kyla en effektsnål processor än en effekthungrig.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Intel anger sitt värde från 75% av processorns maxTDP, medans AMD alltid angivit sitt max. Det finns tom i databladen att läsa, och har varit i en diskussion för längesedan.

I praktisken innebär det att en Intel processor med högre samma TDP går varmare, vilket stämmer rätt väl genom tiden som gått.

Max TDP på Intel's 140w processorer är alltså 175w.

Vill man vända på saken och angiva bägge processorernas 75-procentliga TDP som Intel gör så blir det 140w för i7 och 105w för en Phenom 965 140w(om den nu blir på 140w). Släpps den som 125w TDP, blir det så lågt som 93,75w med Intel's sätt att mäta på.

Nja, 25% skillnad är nog att ta i, jag har sett siffror på 17% ungefär (tyvärr har jag inte sett några helt färska jämförelser).
Även jämförande tester mellan kompletta system ger inte vid handen att skillnaden är så stor som 25%. (Snarare varierar det mellan vilka av AMD's och Intels system som är effektsnålast, lite beroende på hur pass ny processorn är i sin serie och vilket chipset som används).

SPCR gjorde en jämförelse mellan bl.a. Athlon II x2 250 och E7200, som båda har 65W TDP och med deras setuper, så hade faktiskt E7200 lägre effektförbrukning än Athlon II x2 250.
http://www.silentpcreview.com/article949-page1.html
Vilket kan vara en indikering att skillnaderna inte är så stora som 25%.
Men totala effektförbrukningen beror ju som sagt på många olika faktorer, så vilka värden som olika testsiter får kan ju variera en del (i testet ovan skiljer ju t.ex. processorhastigheten även om prestandan är likvärdig). Men jag betvivlar att du lyckas få så mycket som 25% skillnad mellan en uppsättning från AMD och en uppsättning från Intel med samma TDP.

Edit:
En jämförelse till Phenom II 940 (125W TDP) vs QX9650 (130W TDP)
http://www.theinquirer.net/inquirer/review/1050249/amd-s-phen...

Ytterligare en jämförelse:
http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2009/01/08/amd-phenom-i...

Intressant är att se att trots samma TDP, så ligger effektförbrukningen för ett system med en QX9650 och en Core i7 920 rätt långt ifrån varandra (kan ju bero på omogna chipset och fler minnesmoduler, men ändå).
M.a.o TDP är ingen bra måttstock för hur mycket processorn verkligen drar

Visa signatur

~Pelle~