Permalänk

Köpråd: Dator för runt 11-13k

Hej hej kära medlemmar på Sweclockers.

Har nu sökt runt lite här och försöker hitta tips till vad för komponenter jag ska ha är jag köper min nya dator.
Det finns ju ett antal trådar redan i detta ämne men jag har några frågor och funderingar jag vill räta ut före jag skickar iväg min order.

Den där har användaren Tobz0r plockat ihop och jag tycker ju det ser bra ut. Inte för att man fattar något speciellt så men man litar ju på er.

Är lite sugen på en tyst dator också, kommer den där att vara det eller är det kanske värt att köpa:
https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-pc-6...

Ser även att vissa rekommenderar att ha två hårddiskar, en mindre för att ha OS och spel på. Andra för lagring. Har en extern som jag lagrar på. Är det nödvändigt då?

Kommer det behövas någon extra fläkt till det där systemet?

Blir lite osäker varje gång man ska handla något man inte är helt säker på så därför jag ställer alla dessa dumma frågor, hoppas någon tar sig tid och försäkrar mig om att det är ett bra köp.

Permalänk
Medlem

Inga frågor är dumma

Men paketet ser mycket bra ut! Vill du ha en tyst dator ta Lian Li chassit då det ska vara tyst och av hög kvalitet.

Du kan även spara in lite pengar om du skippar Vista och laddar ner Windows 7 RC och kör på det tillsvidare.

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

Re: Köpråd: Dator för runt 11-13k

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedDragon
Hej hej kära medlemmar på Sweclockers.

Har nu sökt runt lite här och försöker hitta tips till vad för komponenter jag ska ha är jag köper min nya dator.
Det finns ju ett antal trådar redan i detta ämne men jag har några frågor och funderingar jag vill räta ut före jag skickar iväg min order.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/ugeu9fusdfs.jpg

Den där har användaren Tobz0r plockat ihop och jag tycker ju det ser bra ut. Inte för att man fattar något speciellt så men man litar ju på er.

Är lite sugen på en tyst dator också, kommer den där att vara det eller är det kanske värt att köpa:
https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-pc-6...

Ser även att vissa rekommenderar att ha två hårddiskar, en mindre för att ha OS och spel på. Andra för lagring. Har en extern som jag lagrar på. Är det nödvändigt då?

Kommer det behövas någon extra fläkt till det där systemet?

Blir lite osäker varje gång man ska handla något man inte är helt säker på så därför jag ställer alla dessa dumma frågor, hoppas någon tar sig tid och försäkrar mig om att det är ett bra köp.

Den mindre hårddisken ska vara snabbare (10 000 RPM eller SSD) annars tror jag inte att det är någon vits med det. Det ger ju en prestandaökning, men är inte jättenödvändigt för de vanliga dödliga och kostar dessutom rätt saftigt.
Fläktar kan man alltid köpa i efterhand så oroa dig inte för det.
Chassit CM 690 har bra kylning men är inte så tyst. Ta ett nexus eller lian li istället. (ev antec sonata, men det har ett svagare nätagg)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Ja, har ju hört om detta Windows 7 också. Det är stabilt nog att köra på det för en nybörjare som jag är? Hur länge kommer det att vara gratis tills man måste börja betala för det? Kommer det vara samma pris då eller dyrare än vad Vista är nu?

En sak till, vad är egentligen skillnaden på 32 och 64bitar?

Kan man lägga till ett extra minne för att få 6GB istället eller är det inte värt de?

Haha, hoppas ni inte ångrar att ni svarar mig nu!