Permalänk

Ny pump/vattenkar till Zalman Reserator 1?

Funderar på att byta ut pumpen i min Zalman Reserator 1 vattenkylning. Det fungerar visserligen rätt bra som det är nu men vill gärna få ner tempen lite mer.
Eheim Compact 600 passar med lite modifiering har jag läst mig till men jag funderar på en ännu starkare pump.
Då dem dränkbara pumparna är billigare så får det nog bli tex en Eheim Compact 1000 men denna passar inte i kyltornet/vattentornet.

Min fundering var att göra ytterligare ett vattentorn/kar som rymmer ca 2 liter och montera den nya pumpen i denna istället och ha båda vattentankarna i serie med varandra med den nya starkare pumpen som kör runt allt istället.

Vad tror ni om idén? Kan det hjälpa att få 1000 liter per timme istället för 300 som det är nu? Blir det någon flaskhals att lägga till ett extra vattenkar?

Jag vet att det finns andra lösningar men kan göra men vill gärna pilla med lite nu under semestern så detta verkar ett bra projekt.

Era tips och idéer vore trevligt.

//Kensy

Permalänk
Medlem

ska du inte ha pumpen inne i tornet kan du ju lika gärna köpa en pump avsedd för vattenkylning istället.. typ en Laing eller liknande.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Eheim Compact 300 är orginal i dessa vattenkylningspaketen.

Eheim Comact 600 har jag läst några lyckats bytat till men ingen har några temperatursmätningar mellan den gamla å nya pumpen.

Kostanden för en Eheim Compact 1000 är inte märkbar mot en Eheim Compact 600 och får ut bra mycket mere kräm. Nackdelen är att den inte får plats i kyltornet, verkar som att ingen annan får det heller.

Så då lämpar sig dessa pumpar för vattenkylning

Därför har jag nu valet att göra ett vattentorn/balja/kar till på ca 2 liter och lägga den nya pumpen i.
Frågan är hurvida det är en flaskhals osv eller inte att ha en extra vattentank med en pump i? (självklart skall den gamla pumpen avmonteras).

Permalänk
Medlem

jo jag vet att dom pumparna används, och att folk har fått i en 600, men det är fortfarande inte en pump som är till för vattenkylning.. det är akvariepumpar.

vad jag menar är, att om du ändå inte får plats med den pumpen du vill ha inne i tornet, finns det ju ingen ide att köra en dränkbar pump längre, det blir bara massa merjobb och fulare med en balja externt. då kan man lika gärna köra på en Laing eller liknande inne i datorn om man vill uppgradera..

det är min åsikt, men du kanske inte är beredd att lägga ~800kr på en pump..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Re: Ny pump/vattenkar till Zalman Reserator 1?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av timebandit
Funderar på att byta ut pumpen i min Zalman Reserator 1 vattenkylning. Det fungerar visserligen rätt bra som det är nu men vill gärna få ner tempen lite mer.
Eheim Compact 600 passar med lite modifiering har jag läst mig till men jag funderar på en ännu starkare pump.
Då dem dränkbara pumparna är billigare så får det nog bli tex en Eheim Compact 1000 men denna passar inte i kyltornet/vattentornet.

Min fundering var att göra ytterligare ett vattentorn/kar som rymmer ca 2 liter och montera den nya pumpen i denna istället och ha båda vattentankarna i serie med varandra med den nya starkare pumpen som kör runt allt istället.

Vad tror ni om idén? Kan det hjälpa att få 1000 liter per timme istället för 300 som det är nu? Blir det någon flaskhals att lägga till ett extra vattenkar?

Jag vet att det finns andra lösningar men kan göra men vill gärna pilla med lite nu under semestern så detta verkar ett bra projekt.

Era tips och idéer vore trevligt.

//Kensy

Mitt tips:

Skulle ha satsat på en Laing DDC i stället, tyst, kraftig, liten och släpper inte speciellt mycket värme ut i loopen, men framför allt pålitlig och därför lämnar Laing 5 års garanti.

Beroende på hur många block du har kanske en 10w räcker bra, går dessutom enkelt löda om till 18w ifall du behöver mer kraft men då försvinner naturligtvis garantin, som jag personligen tycker i sig är ett kvitto på hur pålitliga dessa pumpar faktiskt är.

Eheim och (andra akvarie modeller) kan naturligtvis fungera bra också, men många av dom har hög flow rate, medans Laing har riktigt högt tryck.
Trycket är viktigare än flow rate, 1000 l/h betyder ingenting i en restriktiv loop (dator vs. akvarie) om du inte har head pressure att backa upp det med, speciellt om du har flera/restriktiva block.
Säger absolut inte att alla akvarie pumpar är dåliga, snarare att man blir bortskämd med Laing då dom presterar så bra.

Sen kan tyckas att Laing är lite för högt prissatta men har också en MTBF på 50,000 hrs el. 5.7 år.
Laing´s är inte billiga, men man får valuta för pengarna.
Jag valde Laing DDC dels för prestanda och för att få en tyst dator, men också för att jag vill känna mig trygg (så trygg det nu går med vatten) och slippa gå och fundera på om något gått sönder osv. när datorn är igång och jag inte är hemma.

Permalänk

Nu får ni mig att börja tänka om lite, du nämner trycket från pumpen som jag inte hade tänkt på faktiskt.
Detta verkar inte vara specat på någon pump. Tror ni tillverkarna har uppgifter om detta?

Den Laing DDC som jag hittar, tex den från Indomo ligger faktiskt på "bara" 400 liter/timme fast har bra tryck som du skriver.
Men ju mer/snabbare vattnet flödar desto bättre?
Verkar inte riktigt prisvärt för nästan 900:- för den pumpen.

Zalman Reserator har 2 liter vatten, räcker detta att cirkulera med vid en bättre pump?

I detta varma sommarvädret ligger CPU på 40-47 grader i idle och grafikkortet har tyvärr ingen tempsensor så där vet jag inte. Spelar inte mycket så jag behöver ju inte ha det så mycket bättre egentligen men gillar inte när tempen ändå stiger över 50 grader vid belastning.

Permalänk
Medlem

trycket vs mottrycket ger flödet i en krets/loop, vad pumpen pumpar "fritt" spelar 0% roll.

jag hade en akvariepump modell stor, specad 2000l/h, och tvekar inte! provade den i diskhon full med vatten, och den skjöt en stråle som var 14mm tjock rakt i väggen, fullkomligt sprutade vatten överallt! men väl i kretsen var flödet inte alls speciellt högt.

nu med min Laing som "bara" flödar 400l/h rusar vattnet i slangarna betydligt mycket snabbare. luftbubblor går med ljudetshastighet typ ^^

800kr+ kan verka dyrt, men det är en prisvärd produkt som till skillnad mot en akvariepump är byggd för den här typen av applikationer.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Det var trevligt att höra att någon har testat detta själv och kan säga bu eller bä hur en produkt fungerar.
Vad har du för applikation(vattenkylning) till din dator?

Du har den Laing pumpen som ger 400l/h? Hittade en som ger 600l/h, och är du nöjd med din på 400l/h så kan jag tänka mig hur denna på Laing DDC-1Plus kommer vara.
Nackdelen är väl att den drivs med 12V, hade föredratt 220V då mitt nätaggregat inte är det bästa. Det ger tydligen bara +11.67V men å andra sidan har jag inte en massa krävande prylar som snor ström.

Får ta och tänka och överväga lite.

Permalänk
Medlem

den drar bara 10 ynka watt, och du slipper fippla runt med relän och såna grejer.. pumpen startar när datorn startar.. har du inte 10w överkapacitet på ditt nätagg bör du byta i vilket fall som helst

jag har 10W pumpen som jag lött om till 18W pumpen. en simpel lödning bara.. det är allt.

10W läget ger i princip helt ljudlös gång, och fullt tillräckligt flöde/tryck

18W läget låter pumpen lite svagt, men överröstas lätt av diskar, fläktar m.m, men genom att kolla på luftbubblorna i slangarna som blir när man luftar, så ser man tydligt att det är klart bättre skjuts i vattnet. luften blir som mjölk

jag har just nu bara CPU kylning, ett vatten block och en radiator med andra ord. men enligt andra på forumet ska 18W versionen klara tre normal restriktiva block och två 360 raddar utan problem.. men det är inget jag kan svära på..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timebandit
Nu får ni mig att börja tänka om lite, du nämner trycket från pumpen som jag inte hade tänkt på faktiskt.
Detta verkar inte vara specat på någon pump. Tror ni tillverkarna har uppgifter om detta?

Den Laing DDC som jag hittar, tex den från Indomo ligger faktiskt på "bara" 400 liter/timme fast har bra tryck som du skriver.
Men ju mer/snabbare vattnet flödar desto bättre?
Verkar inte riktigt prisvärt för nästan 900:- för den pumpen.

Zalman Reserator har 2 liter vatten, räcker detta att cirkulera med vid en bättre pump?

I detta varma sommarvädret ligger CPU på 40-47 grader i idle och grafikkortet har tyvärr ingen tempsensor så där vet jag inte. Spelar inte mycket så jag behöver ju inte ha det så mycket bättre egentligen men gillar inte när tempen ändå stiger över 50 grader vid belastning.

Ifall du kan tänka dig att handla från England istället så:

http://www.chilledpc.co.uk/shop/index.php?cPath=40_101

Då blir pumpen aningen billigare, dessutom så kan du välja att få pumpen med en utbytes topp + barbs för ca: 750:- (10w) el. 850:- (18w).
Därtill kommer frakt, men bör inte vara så hög med tanke på paketets storlek.

Att handla från Chilled PC är riktigt bekvämt, mycket bra service och pålitlig butik.
Du kan mejla dom och ställa frågor om du undrar över något, har frågor kring produkter el. behöver hjälp med köp.

Permalänk

Helt klart intressant. Skall ta och kontakta dem och se vad som tycker å tänker om hur jag vill ha det och hur jag har tänkt...
s
Dock så är jag lite vilse i skogen här... Vad exakt är dessa top's till för? Har inte riktigt fattat det ännu?

Permalänk
Medlem

om man kollar på konstruktionen av en DDC så är den sjukt bra, förutom att orginaltoppen har vattenkanalen som är flödet "till" impellern med en skarp 90 gradersböj precis innan impellern.

en eftermarknadstop ger dig flödet "till" rakt ovanifrån impellern och med en större diameter. impellern får enklare att suga nytt vatten, och prestandan ökar massor!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Precis som Tommie_I skriver så blir det en ordentlig boost om vattnet in till impellern slipper 90 graders böjen.

Faktiskt så har Laing själva börjat tillverka en modell med inlet centrerad i toppen, säger en del om prestanda vinsten:

http://www.lainginc.com/pages/ddc.htm

Permalänk

Jaha, det var så det var påtänkt att vara till... Har ni några erfarenheter av någon av dessa toppar? Står ju inte direkt vad som är bra med den enskilde toppen osv.

Permalänk
Medlem

generellt sett är alla toppar med inlet centrerat rejält bättre än standard ( som inte heller den är kattskit )

försökte få fram de testet från Martins liquidlab men länken verkar fucked up... det var ett test av 11 Pumptoppar..

läste vad jag skrev i min förra post, och det står väldigt konstigt... precis som en 12åring försökt förklara. hoppas ni förstod vad jag försökte få fram

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Här är en fungerande länkt till Martins pump topp test.

http://martin.skinneelabs.com/DDC32PumpTopTesting.html

Som sagts tidigare skulle rekommendera en Laing DDC 3.1 (10W versionen)

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Chilled PC verkar väldigt seriösa! Mailde dem igår eller om det var i förrgår och fick svar idag...

Dem tror inte jag kan få så mycket bättre kylning med min uppsättning. Blev mer rekommenderad att skaffa en fläkt till kyltornet och ett bättre CPU block då Zalman Reserator är mer för tyst kylning än effektiv kylning.
Nämde aldrig en bättre pump som jag också frågade om... Så nu vet jag faktiskt inte vad jag skall göra.