The Pirate Bay säljs till börsbolag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Offtopic, var köper jag Photoshop för 3000kr ?

Varför räcker inte det nerbantade Elements åt dig?
http://www.dustinhome.se/pd_5010186156.aspx
En tusenlapp hos Dustin, finns säkert några affärer som är en hundring billigare.
Själv kör jag med Paint.NET, det är gratis och funkar bra för mina behov.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Inga problem?
Man ska vänta lång tid på att det eventuellt sänds i svensk tv,

Vad spelar det egentligen för roll om du ser avsnitten ½ - 1½ år senare än dem i USA? Blir serien sämre på nåt sätt? Nej, allting kommer inte till Sverige, en pyttemarknad med 9 miljoner invånare men väldigt mycket. Skaffa filmkanaler som TV1000 eller Canal+ så visas väldigt mycket, dessutom en bra bit innan det sänds på de vanliga kanalerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

kanske avbryts serien mitt i och vad som än händer kan man vara helt säker på att man kommer få det i urkass kvalité.

Åh, nej, ett avbrott mitt i säsongen. Världen rasar samman.
Urkass kvalité?!? Vad pratar du om egentligen? Det är verkligen inte dålig bildkvalité om man har Comhem eller CanalDigital. Det folk laddar hem brukar däremot hålla mer eller mindre tveksam kvalité, men du kanske sitter och tankar avsnitt som är 1-2GB stora. Men hur många tror du egentligen gör det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Slingbox?
Jag ska hyra/köpa en lägenhet eller något i USA och ställa en box där så att jag kan streama det till Sverige? Dels är jag inte säker på att det vore lagligt men ett alternativ är det knappast.

Kan man köpa serier på svenska iTunes nuförtin?

Problemet ligger även i "internationellt vänlig kanal/network", för sådana växer ju på träd

Du kan köpa (eller hyra) allt som släpps på DVD. Dvs merparten av tv-serierna som produceras idag.

Ni är så jävla "duktiga" på att berättiga er nerladdning genom att hitta på diverse "fel". Helt sanslöst.

Om man inte har råd med någonting får man helt enkelt avstå. Vad är så svårt att förstå med det?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tråkigt att så många direkt skriker "sell outs" så fort det finns en möjlighet att TPB kommer att säljas utan att ens ge TPB-gänget en chans. Och konstigt att så många verkar tro att de gör det enbart för pengarna, när de till och med skriver på sin blogg att alla pengarna ska gå till en fond som ska hjälpa projekt som handlar om frihet på Internet. De kanske har blivit för vana vid Twitter, och klarar inte av att läsa längre än rubrikerna

Men jag tänker i alla fall ge TPB en chans, och vänta med att döma dem tills vi har sett vad resultatet av detta blir, om det ens händer något. TPB må ha varit stora, men särskilt bra tycker jag då inte att själva hemsidan varit. Att TPB-trackern används av så många är ju inte heller bra, då det centraliserar fildelningen. Så det finns mycket som kan förbättras.

Men visst, det kan ju visa sig att allting går helt åt skogen ändå. Vad gör det? Allting handlar ju om tillgång och efterfrågan, så länge som det finns en efterfrågan kommer det finnas tillgång (inte tvärtom, som skivbolagen verkar tro). Försvinner TPB så kommer bara någon annan att ta deras plats, med nyare teknik. Det har hänt många gånger förrut, och kommer att fortsätta hända. Som de själva skriver: "On the internets, stuff dies if it doesn't evolve.". Jag är inte orolig över vad som kommer att hända, utan ser med intresse fram emot allt nytt som kommer, vare sig TPB överlever eller inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Eller så tröttnade de på att kämpa för ett gäng idioter som ändå inte var dem speciellt trogna? De kanske insåg att majoriteten som stod bakom dem gjorde det inte pga "integritetsskäl" utan för de ogillar att betala för sig. Känns nog mest troligt när man läser responsen.

Det viktiga i debatten är väll snarare vem som nu skall skrika högt för våran integritet, och samordna massan när integritetskränkande beslut tas. Inte att massa fjortisar inte längre kan få sin musik utan att betala för den? Idag har det ju börjat komma tillräckligt bra lagliga alternativ för att just musik inte behöver laddas ner av andra skäl än att man är snål.

På tal om musik så upptäckte jag nyss att CDON har ett rejält utbud av musik för nedladdning. Allt fanns inte, men väldigt mycket. Men visst, det gäller säkert bara musiken jag lyssnar på och inte alls för några andra.
Och innan nån villar sig in där i onödan kan jag påpeka att de tar 99kr för många album. Inte en tia eller tjuga som folk här verkar vara beredda att betala.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Vad spelar det egentligen för roll om du ser avsnitten ½ - 1½ år senare än dem i USA? Blir serien sämre på nåt sätt? Nej, allting kommer inte till Sverige, en pyttemarknad med 9 miljoner invånare men väldigt mycket. Skaffa filmkanaler som TV1000 eller Canal+ så visas väldigt mycket, dessutom en bra bit innan det sänds på de vanliga kanalerna.

Serien blir inte sämre, men som du säger - sverige är en liten marknad och när serien väl kommer hit är den redan gammal. Visst jag ser inte särskilt mycket på serier nuförtiden och jag följer inte upp dem på internet men hade jag gjort det så hade det spelat stor roll att man får se avsnitten långt efter alla andra. Visst, om jag får en vettig tjänst där jag känner mig säker på att serierna följs upp så kan jag leva med att de 'sänds' senare.

TV1000 eller Canal+? Nej tack ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Åh, nej, ett avbrott mitt i säsongen. Världen rasar samman.
Urkass kvalité?!? Vad pratar du om egentligen? Det är verkligen inte dålig bildkvalité om man har Comhem eller CanalDigital. Det folk laddar hem brukar däremot hålla mer eller mindre tveksam kvalité, men du kanske sitter och tankar avsnitt som är 1-2GB stora. Men hur många tror du egentligen gör det?

Va löjligt du beter dig. Ja jag tycker att mycket av en serie som klipps av mitt i (självklart beroende på vad det är för serie) förstörs. Är det så svårt att förstå? (varför ser jag ens serien i så fall om jag inte bryr mig något om den?) Nog för att få serier lever särskilt länge men nog vill jag kunna se det som åtminstone blev färdigt innan serien lades ned.

Och ja. Urkass kvalité. Ett 350 MB avsnitt (40 min serie) utklassar Comhem så det skriker om det - det tragiskt hur långsamt det går här i Sverige med HD.
Föräldrarna har oturligt nog comhem så jag har mer erfarenhet om dem än jag någonsin skulle villja ha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Du kan köpa (eller hyra) allt som släpps på DVD. Dvs merparten av tv-serierna som produceras idag.

Inte under seriens gång, du ser uppenbarligen inte poängen med det men och till det orkar jag bara säga. Och? Det finns fler åsikter än din, t.o.m. i lilla Sverige.
Köper man säsong 1 samtidigt som den släpps på dvd-box och ser ut den så får man vänta bra länge tills säsong två kommer och då har man hunnit tappa känslan för serien och karaktärerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Ni är så jävla "duktiga" på att berättiga er nerladdning genom att hitta på diverse "fel". Helt sanslöst.

Om man inte har råd med någonting får man helt enkelt avstå. Vad är så svårt att förstå med det?

Vad löjligt du beter dig.
Jag har inte sett på någon serie (eller annat tv-material) på datorn sen april någon gång. Bortsett från när jag varigt hos kompisar och TVn varigt på.
Anledningen till att jag nämner 'på datorn' är för att jag inte har någon TV (inget jag saknat för en sekund). Via föräldrarnas HTPC kan jag spela in och streama TV-material men det har jag inte utnyttjat på 2 år.

Jag avstår alltså att se på TV-serier etc. men jag är lätt beredd att betala för mig om det är i vettig kvalitet utan DRM och gärna i någorlunda fas med när de sänds i TV. Ska det vara så jävla svårt?
Det finns inte något vettigt lagligt alternativ.

Bara en sån sak som att utbudet i Sverige är dåligt, finns ingen anledning till varför man inte ska få möjlighet att betala och se en serie bara för att den inte är populär nog för att visas i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
På tal om musik så upptäckte jag nyss att CDON har ett rejält utbud av musik för nedladdning. Allt fanns inte, men väldigt mycket. Men visst, det gäller säkert bara musiken jag lyssnar på och inte alls för några andra.
Och innan nån villar sig in där i onödan kan jag påpeka att de tar 99kr för många album. Inte en tia eller tjuga som folk här verkar vara beredda att betala.

Precis, och jag streamar laglig musik via spotify. Om det skulle krävas skulle jag skaffa betalkonto, i iPhonen kör jag internetradio tills spotify kommer dit med

Film och serier är en annan fråga, dock finns det ju inget vettigt alternativ. Kommer det dock spotifyliknande av detta är ju det ett måste med.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Inga problem?
Man ska vänta lång tid på att det eventuellt sänds i svensk tv, kanske avbryts serien mitt i och vad som än händer kan man vara helt säker på att man kommer få det i urkass kvalité.

Blir serien [mot förmodan] ej inköpt av en av de Svenska kanalerna är det som oftast pga att serien ses som skräp och kommer dra minimalt med tittare. Men då har du alltid möjlighet att köpa DVD / BD releasen när den kommer (kort tid efter sista episoden har visats).

Angående serier som avbryts mitt i; om ett av de Svenska nätverken/kanalerna köper in serien kan du med 99% säkerhet säga att den inte kommer brytas mitt i. Tittar du däremot på nedladdade encodes av dessa serier (även fullt legala sådana) ska du inte alls se bort ifrån att du precis hinner bli "hooked" på en serie innan [f.ex] Fox bestämmer sig för att stoppa den helt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Slingbox?
Jag ska hyra/köpa en lägenhet eller något i USA och ställa en box där så att jag kan streama det till Sverige? Dels är jag inte säker på att det vore lagligt men ett alternativ är det knappast.

Ja. Eller använd dig av en av de förbetalda tjänsterna som sätter upp och konfigurerar en Slingbox åt dig i ett datacenter. Såklart det är lagligt, sålänge satellit/kabel -leverandören ifråga godtar dig som en kund kan du streama materialet vidare till din iPhone eller HTPC hur mycket du vill.

Enda problemet med Slingbox är reklampauserna som man slipper vid iTunes / network downloads, i övrigt funkar det klockrent.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Inte under seriens gång, du ser uppenbarligen inte poängen med det men och till det orkar jag bara säga. Och? Det finns fler åsikter än din, t.o.m. i lilla Sverige.
Köper man säsong 1 samtidigt som den släpps på dvd-box och ser ut den så får man vänta bra länge tills säsong två kommer och då har man hunnit tappa känslan för serien och karaktärerna.

Ehh, nehej? Jag såg Breaking Bad och ser Weeds mha lagliga downloads dagen efter de visats i USA.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Sedan finns det vissa av oss som inte har tid att sitta ned exakt samma tid, vecka efter vecka för att följa en serie, då är de fint med en nedladdad version som man kan kika på när tid finnes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
På tal om musik så upptäckte jag nyss att CDON har ett rejält utbud av musik för nedladdning. Allt fanns inte, men väldigt mycket. Men visst, det gäller säkert bara musiken jag lyssnar på och inte alls för några andra.
Och innan nån villar sig in där i onödan kan jag påpeka att de tar 99kr för många album. Inte en tia eller tjuga som folk här verkar vara beredda att betala.

Tycker det är dåligt när en skiva kostar 99 kr att ladda ned medans exakt samma skiva kostar 79 kr att köpa som plastskit. Att en nedladdningsbar skiva spar otroliga pengar för dem skiter de i att ta hänsyn till. Cdon har väldigt dåligt utbud skulle jag vilja säga, speciellt av äldre skivor från 80- och 90-talet och inte sålt 10 miljoner exemplar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Blir serien [mot förmodan] ej inköpt av en av de Svenska kanalerna är det som oftast pga att serien ses som skräp och kommer dra minimalt med tittare. Men då har du alltid möjlighet att köpa DVD / BD releasen när den kommer (kort tid efter sista episoden har visats).

Precis! För populär <==> bra, eller?
Tycker du att det är ett vettigt alternativ? Jag gör inte det men det kanske bara är jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Ja. Eller använd dig av en av de förbetalda tjänsterna som sätter upp och konfigurerar en Slingbox åt dig i ett datacenter. Såklart det är lagligt, sålänge satellit/kabel -leverandören ifråga godtar dig som en kund kan du streama materialet vidare till din iPhone eller HTPC hur mycket du vill.

Enda problemet med Slingbox är reklampauserna som man slipper vid iTunes / network downloads, i övrigt funkar det klockrent.

Det är ju det som är poängen. Hur många gångar har du inte fått "this video isn't available in your location" eller liknande när an gått in på en series/kanal/nätverks sida? Reklamen är inte relevant för mig som bor i Sverige därför får de inga intäkter och vill inte erbjuda mig något "gratis".
Detsamma gäller TV (och konstigt nog även iTunes om jag förstått det rätt). Även om det kanske är lagligt så är garanterat något som de inte tycker om. Men nåja.
Ser du inte själv hur en fruktansvärt klumpig lösning det där är?
Varför ska man ens behöva begränsa sig till TVns tablåer? Finns ingen anledning till att internettjänst ska vara lika tragisk som TV-alternativet.

Jag är skeptisk till kvalitén som den där tjänsten kan erbjuda också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Ehh, nehej? Jag såg Breaking Bad och ser Weeds mha lagliga downloads dagen efter de visats i USA.

Du läste nog inte det jag skrev (eller det jag svarade på).

Med tekniken idag vore det busenkelt att fixa en vettig internettjänst med bra utbud och bra kvalitet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Precis! För populär <==> bra, eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är ju det som är poängen. Hur många gångar har du inte fått "this video isn't available in your location" eller liknande när an gått in på en series/kanal/nätverks sida?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Varför ska man ens behöva begränsa sig till TVns tablåer? Finns ingen anledning till att internettjänst ska vara lika tragisk som TV-alternativet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Med tekniken idag vore det busenkelt att fixa en vettig internettjänst med bra utbud och bra kvalitet.

Jag tror du har missförstått vad poängen med att sända tv-serier, sälja musik och liknande är. Det är inte (främst) att du och jag skall kunna tillgodogöra oss kultur så enkelt, snabbt och billigt som möjligt; det är att gererera pengar till alla inblandade mellanhänder. Vem är intresserad av att distribuera "bra" serier om det inte är tillräckligt många som tittar på dem? Vem skall betala? Man kan lösa problemet genom till exempel statlig finansiering (svt visar emellanåt onödigt smala produktioner), men med tanke på hur populär tv-avgiften är i dessa kretsar misstänker jag att det inte heller ses som den ultimata lösningen.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom lyckas skapa en laglig bra tjänst som vi alla kan använda... fyfan va glad jag blir då.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag tror du har missförstått vad poängen med att sända tv-serier, sälja musik och liknande är. Det är inte (främst) att du och jag skall kunna tillgodogöra oss kultur så enkelt, snabbt och billigt som möjligt; det är att gererera pengar till alla inblandade mellanhänder. Vem är intresserad av att distribuera "bra" serier om det inte är tillräckligt många som tittar på dem? Vem skall betala? Man kan lösa problemet genom till exempel statlig finansiering (svt visar emellanåt onödigt smala produktioner), men med tanke på hur populär tv-avgiften är i dessa kretsar misstänker jag att det inte heller ses som den ultimata lösningen.

Och när man betalar till en bra tjänst så går pengarna rakt ner i toaletten? Antar att tjänsten måste vara dålig för att pengarna faktiskt ska komma någon till nytta. Jag förstår.

Du verkar ha missat min poäng. Jag köper (och ser) väldigt lite i dagsläget. Med en bra tjänst skulle jag spendera betydligt mycket mer på musik och serier. Och jag är övertygad om att den marknaden är enorm.

Det är det som är poängen med att erbjuda en bra tjänst - folk vill använda den (vilket ger intäkter).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Precis! För populär <==> bra, eller?
Tycker du att det är ett vettigt alternativ? Jag gör inte det men det kanske bara är jag.

Nu finns det så klart undantag, men oftast går populäriteten hand i hand med hur "bra" serien är. Det är inte många serier jag kan ramsa upp som jag sett men mina vänner ej haft möjligheten till pga att de inte sänts i Sverige.

Att köpa DVD/BD är väl en skitbra lösning. Inte bara slipper du reklampauser, men du får absolut bästa tänkliga AV kvalitet samt du kan se hela serien på några få dagar om du vill (iställetför över en period på flera månader - gärna med flera veckors uppehåll pga Superbowl, Sweeps, Jul/Nyår eller helt enkelt för att förlänga säsongen).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är ju det som är poängen. Hur många gångar har du inte fått "this video isn't available in your location" eller liknande när an gått in på en series/kanal/nätverks sida?
...
Ser du inte själv hur en fruktansvärt klumpig lösning det där är?
Varför ska man ens behöva begränsa sig till TVns tablåer? Finns ingen anledning till att internettjänst ska vara lika tragisk som TV-alternativet.

Jag är skeptisk till kvalitén som den där tjänsten kan erbjuda också, men det orkar jag inte kolla upp för jag ser inget behov alls av en sån där tjänst.

Inte ofta, men det är pga att jag har Amerikanska IP addresser till hand.
Att Slingbox skulle vara en klumpig lösning tycker jag inte alls, man spelar såklart in programmen man vill se (via en season "ticket") och ser dem när (och var) man vill - i full HD. Jag har inte följt en TV tablå på många år (annat än just för att serien "currently airs" såklart).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du läste nog inte det jag skrev.

Jodå, jag inkluderade bara att nedladdningstjänster finns - som ger bra kvalitet kort efter broadcast. Att köpa DVD/BD med season 1 för att sedan invänta season 2 funkar också helt fint - om du nu är så rädd för att "tappa känslan" för serien får du väl helt enkelt se ett avsnitt i veckan med några veckors uppehåll här och där; precis så som serien har visats på Amerikansk TV. När du då är klar med season 1 kommer du få vänta lika länge som vilken som helst Amerikan på att season 2 ska "starta".

Alternativt kan du ju flytta till USA, då får du se sakerna precis när de sänds och kan istället använda fritiden att klaga över din avsaknad av ett socialt skyddsnät eller sjukvårdsförsäkring (inte för att jag tycker den Svenska modellen är bra - men det är helt off-topic).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Och när man betalar till en bra tjänst så går pengarna rakt ner i toaletten? Antar att tjänsten måste vara dålig för att pengarna faktiskt ska komma någon till nytta. Jag förstår.

Vad fick du det här ifrån? Var det något jag sade?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du verkar ha missat min poäng. Jag köper (och ser) väldigt lite i dagsläget. Med en bra tjänst skulle jag spendera betydligt mycket mer på musik och serier. Och jag är övertygad om att den marknaden är enorm.

Du förutsätter att bolagen inte har några skäl att fortsätta som de gör, men kanske är värkligheten annorlunda. Kanske har de redan ganska bra avtal med tv-kanaler, tjänar rätt bra på dvd-försälning och bedömer att investeringar i att sälja produkter nästan gratis på internet inte kommer att vara så lönsamma att de är värda att satsa på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Du förutsätter att bolagen inte har några skäl att fortsätta som de gör, men kanske är värkligheten annorlunda. Kanske har de redan ganska bra avtal med tv-kanaler, tjänar rätt bra på dvd-försälning och bedömer att investeringar i att sälja produkter nästan gratis på internet inte kommer att vara så lönsamma att de är värda att satsa på?

Orsaken är väl primärt sett att de har avtal om försäljning av serier till utländska network/kanaler som inte ännu bestämt sig för när de kommer visa serien (samt att många avtal innehåller regionala "rättighets" clauses).

Om producenten då skulle lägga ut serien för "billig" försäljning på nätet kommer den Svenska kanalen förlora tittare vilket betyder mindre reklamintäkter samt att kanalen ifråga längre ej har de regionala rättigheterna till programmet eftersom det redan visats på internet - för hela världen.

Om kanalerna ifråga satte upp sin tablå för att följa "source" ville programmet visats i Sverige "samtidigt" som USA och kunde läggas ut på Svenska iTunes eller kanalernas websidor direkt, så mycket av problemet är förorsakat av köparna och inte alls producenterna. Om man ser på Prison Break eller Lost visades ju dessa över stora delar av världen samtidigt med USA och Canada visar ju [nästan] alltid Amerikanska serier några dagar innan de visas i USA.

Jag förstår var echo vill fram till, vilket är att hela systemet är föråldrat; och visst kan jag hålla med om det, men avtal och rättigheter håller på att förändras för att tillåta global (eller iallafall mycket "wider") internet distribution - saker tar bara lite tid

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
text

Är folk så insöade i hur det har sett ut att de omöjligen kan känna igen en bra tjänst? Eller är det bara jag som är så kass på att förklara vad jag menar?
Det enda jag kan komma överens om är att inte vara överens.

Du kan inte se några brister med dagens system? Det är perfekt?

Det vettigaste alternativet i dagsläget är att köpa BR-skivor efter varje säsong, det kanske fungerar men det är knappast ett bra alternativ sett till möjligheterna.
Det fungerar även om man har en HTPC och smidigt kan spela in alla avsnitt med en knapptryckning, men det är oerhört klumpigt att behöva gå den vägen.
Jag har inget behov av en TV, men för att kunna se serier (som billigare, enklare, snabbare hade kunnats skickas över internet) måste jag köpa hårdvara för att ta emot TV och sen koppla detta mot en EPG och spela in progra----- oj, förlåt, 90-talet ringde, de sa att vi gott fick hitta på något eget istället för att anpassa oss till det som tekniken begränsade oss till på 80-talet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad fick du det här ifrån? Var det något jag sade?

Ja. Inget jag skrivigt har antytt att man inte ska betala eller att man ska betala mindre än vad man gör i dagsläget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Du förutsätter att bolagen inte har några skäl att fortsätta som de gör, men kanske är värkligheten annorlunda. Kanske har de redan ganska bra avtal med tv-kanaler, tjänar rätt bra på dvd-försälning och bedömer att investeringar i att sälja produkter nästan gratis på internet inte kommer att vara så lönsamma att de är värda att satsa på?

Det är antagligen mycket det som är problemet, en omstrukturering i distributionsleden skulle självfallet leda till att vissa kommer förlora på det (och andra tjäna) - däremot är jag övertygad om att industrin kan tjäna mycket på att erbjuda vettiga alternativ över internet.
Mycket möjligt att det främst är de stora företag som frodas idag som riskerar att vara förlorarna och eftersom det är dom som har pengarna så kan dom styra marknaden så att de slipper anpassa sig.

Vadå sälja produkter nästan gratis över internet? Varför skulle man behöva sänka priset? Tjänsten blir så ofantligt mycket bättre att det finns ett enormt mervärde bara där som de kan dra in stora pengar på. Jag kan ju direkt säga att jag skulle betala bra mycket mer för att kunna ladda ner avsnitten i samband med att de sänds istället för att köpa det på DVD efter varje säsong.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Orsaken är väl primärt sett att de har avtal om försäljning av serier till utländska network/kanaler som inte ännu bestämt sig för när de kommer visa serien (samt att många avtal innehåller regionala "rättighets" clauses).

Om producenten då skulle lägga ut serien för "billig" försäljning på nätet kommer den Svenska kanalen förlora tittare vilket betyder mindre reklamintäkter samt att kanalen ifråga längre ej har de regionala rättigheterna till programmet eftersom det redan visats på internet - för hela världen.

Om kanalerna ifråga satte upp sin tablå för att följa "source" ville programmet visats i Sverige "samtidigt" som USA och kunde läggas ut på Svenska iTunes eller kanalernas websidor direkt, så mycket av problemet är förorsakat av köparna och inte alls producenterna. Om man ser på Prison Break eller Lost visades ju dessa över stora delar av världen samtidigt med USA och Canada visar ju [nästan] alltid Amerikanska serier några dagar innan de visas i USA.

Jag förstår var echo vill fram till, vilket är att hela systemet är föråldrat; och visst kan jag hålla med om det, men avtal och rättigheter håller på att förändras för att tillåta global (eller iallafall mycket "wider") internet distribution - saker tar bara lite tid

Jo det där jag kan hålla med om helt. Men det bör inte vara några egentliga problem. Eftersom man även kan se det hela på internet så blir ju även serien billigare för (ex) TV3 att köpa rättigheterna till X och därmed så gör det inte lika mycket att reklamintäkterna inte är lika starka.
Den stora massan kommer dessutom vara långsam att svänga om. Det krävs speciell hårdvara (dator eller annat) för att man ska kunna se det hela på TVn (vilket är ett krav för många).

Tids nog finns det ju ingen anledning till varför TVn ska ha en tablå ö.h.t. (mer än sådant som sänds live), den enda anledningen till det är ju pga. tekniska begränsningar som i dagsläget knappt finns.

Jag har förståelse för att det tar tid. Men dagens tjänster blir inte bättre för det.

Permalänk
Medlem

april april?
eller vänta... det är inte april

juni juni din dumma sill jag kan lura dig vart jag vill!
så är det nog

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Inget jag skrivigt har antytt att man inte ska betala eller att man ska betala mindre än vad man gör i dagsläget.

Läs Typhonos inlägg ovan; det tjatades länge om att det inte gick att köpa till exempel musik lagligt och att man, om det gick, i så fall var tvungen att stå ut med drm och liknande. När det nu börjar komma tjänster duger naturligtvis inte de heller, då hittar man raskt något nytt att klaga på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Läs Typhonos inlägg ovan; det tjatades länge om att det inte gick att köpa till exempel musik lagligt och att man, om det gick, i så fall var tvungen att stå ut med drm och liknande. När det nu börjar komma tjänster duger naturligtvis inte de heller, då hittar man raskt något nytt att klaga på.
http://imgs.xkcd.com/comics/music_drm.png

Ok, men när du citerade mig antog jag att det var mitt inlägg du svarade på.

Du har en poäng men det är ganska naturligt. När det är lättare att få någonting som är bättre, gratis, så är det svårt att få folk att betala för något sämre.
Visst, det är olagligt men det som gör det betydligt värre är när så många anser att det är ok att ladda ner. Jag tror dock inte att det problemet kommer att kunna lösas förrns det finns riktigt bra tjänster på nätet.

Permalänk
Medlem

Vilket tjafs om precis ingenting.
Som någon sade i en annan tråd så är det lika lite en rättighet att få saker gratis som det är att få betalt för det man gör. Vill man ha betalt får man TA betalt, och vill då folk inte betala så är det ju någonting som inte håller måttet, högst troligen prissättningen eller produkten.

Folk som piratkopierar av anledningen att de inte vill/kan betala är ju ett nollsummespel för industrin... Dessa människor betalar ju inte för sig ändå så vilken roll spelar det? Det är knappast som att det magiskt dyker upp pengar i deras fickor att hanlda musik/film/spel med bara för att de inte längre kan kopiera. Med andra ord är det gnäll på ren princip, vilket är exakt vad de som kopierar av ideologiska/principiella skäl anklagas för. Urlöjligt.

Uppenbarligen VILL folk kunna ladda hem saker, men även om alternativen är bättre nu än för några år sedan är de ju knappast bra (med ett par få undantag). Uppenbarligen tjänar industrin tillräckligt för att känna sig nöjda med att spendera miljoner och åter miljoner på att jaga tonåringar och svenssons så jag ser inte problemet i att lägga de pengarna på att utveckla tjänster så som Spotify och istället försöka bota orsaken till nerladdningen istället för att bara behandla symptomen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Fildelning innebär att du delar med dig av filer i ett nätverk av datorer. Det är ju fildelning oavsett om det är lagliga saker som delas eller inte. Det är även fildelning oavsett om endast de som betalar en månadsavgift får delta i nätverket. Fildelning != ladda ned upphovsrättsskyddat material gratis

Haha, jag vet inte vad du bölar om men du verkar inte fatta att jag menar just ordet DELA, och om du läser igenom det igen så kan du nog skymta ironin i det jag skrev. Och vem har sagt att fildelning handlar om att sprida upphovsrättsskyddat material?..

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Proffsmoddare

Jag tycker det känns mer och mer som att de har någon sorts agenda som gör att TPB måste säljas, det finns ingen annan vettig anledning (om de inte gör det endast för pengarna, men det vägrar jag tro).

Nya TPB är jag helt övertygad om att det kommer bli en flopp, men däremot tror jag att killarna bakom sidan, och hela piratrörelsen kommer bli starkare än någonsin med pengarna som blev av försäljningen.

Jag hoppas det iaf.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Folk som piratkopierar av anledningen att de inte vill/kan betala är ju ett nollsummespel för industrin... Dessa människor betalar ju inte för sig ändå så vilken roll spelar det? Det är knappast som att det magiskt dyker upp pengar i deras fickor att hanlda musik/film/spel med bara för att de inte längre kan kopiera. Med andra ord är det gnäll på ren princip, vilket är exakt vad de som kopierar av ideologiska/principiella skäl anklagas för. Urlöjligt.

Riktigt så enkelt är det inte.

Visst, de som inte kan betala för sig (altså, de som inte har råd) förlorar man inga pengar på. De som dock kan men inte vill är en helt annan sak.

Jag har för exempel en software produkt som säljs över nätet. Denna fanns tidigare som en helt öppen trial version (altså en trial som ej var spärrad på något sätt). Denna använde sig tusentals personer av, varav 800 eller så hade betalat. Som ett experiment bad jag alla som använde det utöver den "tillåtna" trial perioden (kom ihåg, denna var helt orestrikterad, inte heller tidsmässigt - men trial licensen sa klart och tydligt att den endast fick användas i 30 dagar utan köp) att köpa produkten eller avinstallera och sluta använda den. Några få (~20) nya köp blev det men folk flest fortsatte att använda den gratis.

När jag däremot stoppade supporten (den slutade altså fungera, med ett meddelande som bad dem registrera sig) för "gratis" versionen kom det in betalningar som aldrig förr, ofta med en ursäkt om att de hade "glömt betala" eller "problem med mitt kreditkort" etc.

Så i detta tilfället var det inga brister i produkten - eftersom de betalade med en gång de blev "tvingade" till det. Priset var också helt ok och jag får faktiskt kontinuerligt meddelande om att de kunde tänkt sig betala det dubbla om de behövde.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Folk som piratkopierar av anledningen att de inte vill/kan betala är ju ett nollsummespel för industrin... Dessa människor betalar ju inte för sig ändå så vilken roll spelar det?

Risken är ju också att folk som idag betalar väljer att låta bli om möjligheten finns. Mona Sahlin må (officiellt) tycka att det är häftigt att betala skatt, men de flesta känner nog annorlunda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Så i detta tilfället var det inga brister i produkten - eftersom de betalade med en gång de blev "tvingade" till det. Priset var också helt ok och jag får faktiskt kontinuerligt meddelande om att de kunde tänkt sig betala det dubbla om de behövde.

Det är just det resonemanget jag anser felaktigt. Det är egentligen inte upp till dig som säljare att bestämma vilket pris och vilken standard en produkt ska ha för att vara prisvärd. Det är konsumenten som med sina köp meddelar dig om produkten är värd sina pengar. Jag tycker att jag är värd högre lön, men det är inte jag som bestämmer min lön. Jag får helt enkelt förhandla med min kund (det här fallet min chef) som sedan bestämmer om det jag säljer (i det här fallet kör jag taxi) är värt priset. Vill han inte betala det jag föreslagit så får jag antingen leta vidare hos någon annan, eller lägga ett annat bud.

Om du har en produkt, några väljer att betala för den andra gör det inte så är det tydligt att produkten inte är prisvärd nog för dem som väljer att inte betala. Då är det upp till dig att välja, räcker det med de kunder jag har eller kan jag omförhandla priset för att locka fler köpare? Problematiken i det här fallet gentemot t.ex att tanka bensin på en bensinmack är att handel av programvaror, musik och filmer är att dessa med enkelhet kan framställas kopior på och på det viset kan de som inte vill betala ändå få det de vill ha (och de allra flesta vill ha gratis om det alternativet erbjuds). Då är det återigen upp till dig som säljare, vill du sälja mer eller är du nöjd med de kunder du redan har? Vill du sälja mer då får du komma på ett sätt att göra din vara mer prisvärd, och hur kan något bli mer prisvärt än det som är gratis? Jo genom att erbjuda en produkt eller tjänst som inte kan kopieras och spridas digitalt.

Det var precis det du gjorde! Du tog bort supporten för allmänheten och erbjöd endast tjänsten till den som betalade för din programvara. Du gjorde helt enkelt din produkt mer prisvärd. Kostar dig det något extra? Troligtvis kostar det dig mindre eftersom du nu får mer betalande kunder men slipper ge support till dem som inte betalar för sig. Jag hävdar att liknande lösningar finns för film och musik också. Men viljan att komma fram till en kompromiss finns helt enkelt inte.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

pyramidspel?

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem

betala 200-500kr/månaden med en 2Mb/s uppkoppling och dessutom seeda. Nej inte gärna.

vad är skillnaden på upphovsrätt och patent?

Permalänk
Medlem

Patent är väll för saker och upphovsrätt för kultur.

Permalänk
Medlem

"Vi vill införa nya affärsmodeller som innebär att innehållsleverantörer och rättighetsinnehavare får betalt för innehåll som fildelas via sajten"

De kan ju inte bara ta en torrent sida som tidgare vart "gratis" och sedan börja ta betalt.. Speciellt inte så länge det finns andra torrent sidor..

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!