Permalänk
Medlem

Skada av TV-antenn?

Var nånstans är det troligast att en dator tar skada av att man ansluter en TV-antenn?

Dator i ojordat uttag, ej avstängd vid anslutning, tv-kort. Troligtvis spännings(?)skillnader antenn/jord (gnista mot chassit).

Grafikkortet? PSU? Går det ens att gissa...?

Datorn i fråga funkar i felsäkert läge med inbyggda grafiken - men den bara slocknar efter en kort stund. Hinner inte ens ladda Windows i Normal mode.

Därför börjar jag misstänka jag PSU'n, även om jag får "No signal" från grafikkortet.

Tankar..? Tack på förhand!

Permalänk
Antielefant

Gnista mot ojordat chassi kan ta vägen var som helst, men att den går genom någon komponent är helt klart - det är ju enda vägen ut. I värsta möjliga fall har den gått in i grafikkortet genom jordningen till DVI-portarna, in i moderkortet och bränt PCI-E länken, vidare till CPU'ns PWM och sen till nätagget genom ATX12V-kontakten, där den slår sönder ett par zenerdioder i 12V-omvandlaren..

Det kanske inte gick exakt den vägen, men det elaka är att det måste slå sönder något för att ta sig vidare eftersom i slutändan är jord (chassit, dvs) inte direkt anslutet till varken fas eller nolla i nätagget, och därför måste eventuell överspänning absolut minst gå genom likriktaren om du saknar jordning.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag uttryckte mig lite missledande inser jag; "gnista mot chassit" har förekommit utan skada (det var så jag märkte att det fanns spänningsskillnad, plus att det kändes i fingrarna när jag rörde antennkontakten).

Nån slags skada har iaf uppkommit när jag anslutit denna antenn till tv-kortets antenningång...

Fråga; vad är Cpu PWM (power nånting?)

Om det drabbat PSU'n, skulle den vara helt död eller kan den funka ett litet tag (som det verkar nu)?

Permalänk
Antielefant

Pulse Width Modulator.

Visst kan PSU'n funka ett litet tag, speciellt om det är nån kondensator som tagit stryk eller en diod i en likriktare som inte vill vara med längre. Då funkar det så länge det är kallt, men blir väldigt fort väldigt varmt och slutar då helt sonika att fungera, förhoppningsvis genom att en automatsäkring i nätagget löser ut.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync