Permalänk
Robot

HTPC

Jag hade en bygglogg för länge sedan, men den funktionen försvann ju härifrån. Vill man se hur bygget har utvecklats genom åren, rekommenderar jag ett besök här:
http://home.fridsten.se/htpc/

I det här galleriet kommer endast ett fåtal bilder att presenteras.

Datorn innehåller ett Via Epia M10000-kort, Hauppauge PVR150, Western Digital 500GB SATA HDD, Sony 16x DVD-RW, 512MB DDR-minne och en Matrix Orbital MX6 PLED.

Lådan kapades ur ordentligt för att göra plats för komponenterna. Fronten kapades och ramen till denna lackades svart. Fronten är gjord i 3mm akrylglas, som är svartlackad på baksidan, utom där displayen sitter. Det gäller även fronten på DVD-brännaren. Lister i borstad aluminium monterades upptill och nertill. Själva plåtskalet lämnades till en billackerare för bästa resultat.

Under ganska lång tid var den uppkopplad via trådlöst nätverk. Det behövs inte längre, då jag har flyttat till en nybyggd lägenhet med nätverksuttag i väggarna.

Så fort jag får tid, vilket kan dröja när man är tvåbarnsfar, ska jag plugga in och konfigurera min IR-mottagare för serieporten. Den är utrustad med en TSOP7000, för att kunna ta emot 455kHz-signalerna från min Beo4. Då räcker det med EN fjärrkontroll i vardagsrummet.

Troligtvis hinner jag dock uppgradera såväl moderkort som minne och hårddisk innan dess. Det lutar just nu åt ett Intel D945GCLF2.

Mjukvaran är Mythbuntu 8.04, vilket fungerar bra, även om datorns prestanda lämnar en del i övrigt att önska.

HTPC

Permalänk

Fan va snyggt det blev, riktigt lyckad front!
Men akta dig för byggare bob, kan få ditt barn att gå bärsärkargång:P

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Proffsmoddare

Najs!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

nice nice 10p

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Nyfiken på hur du gjorde med fronten för att ändra finishen på det viset. Det var verkligen en förändring till det bättre

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Nyfiken på hur du gjorde med fronten för att ändra finishen på det viset. Det var verkligen en förändring till det bättre

kolla in hans hemsida! där står allt om hur han gjorde o så

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Oj oj oj, riktigt snyggt ju!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

snyggt, men lite få bilder

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag blev otroligt skeptisk när jag såg första bilden men slutresultatet blev ju riktigt riktigt bra!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

grym bygglogg på sidan du länkade 10p väldigt stiligt när den var på plats i hyllan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns ju annars multifjärrkontroller, bl.a. Logitech Harmony, så slipper du greja med ir-mottagare från tv till htpc. Lite enklare att få som du vill och stöd för alla världens teknikutrustning.

Vad tog de för lackeringen?

Snyggt!

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Ser snyggt ut Bild när den är placerad i tv möbel?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galleri
Jag hade en bygglogg för länge sedan, men den funktionen försvann ju härifrån. Vill man se hur bygget har utvecklats genom åren, rekommenderar jag ett besök här:
http://home.fridsten.se/htpc/

I det här galleriet kommer endast ett fåtal bilder att presenteras.

Datorn innehåller ett Via Epia M10000-kort, Hauppauge PVR150, Western Digital 500GB SATA HDD, Sony 16x DVD-RW, 512MB DDR-minne och en Matrix Orbital MX6 PLED.

Lådan kapades ur ordentligt för att göra plats för komponenterna. Fronten kapades och ramen till denna lackades svart. Fronten är gjord i 3mm akrylglas, som är svartlackad på baksidan, utom där displayen sitter. Det gäller även fronten på DVD-brännaren. Lister i borstad aluminium monterades upptill och nertill. Själva plåtskalet lämnades till en billackerare för bästa resultat.

Under ganska lång tid var den uppkopplad via trådlöst nätverk. Det behövs inte längre, då jag har flyttat till en nybyggd lägenhet med nätverksuttag i väggarna.

Så fort jag får tid, vilket kan dröja när man är tvåbarnsfar, ska jag plugga in och konfigurera min IR-mottagare för serieporten. Den är utrustad med en TSOP7000, för att kunna ta emot 455kHz-signalerna från min Beo4. Då räcker det med EN fjärrkontroll i vardagsrummet.

Troligtvis hinner jag dock uppgradera såväl moderkort som minne och hårddisk innan dess. Det lutar just nu åt ett Intel D945GCLF2.

Mjukvaran är Mythbuntu 8.04, vilket fungerar bra, även om datorns prestanda lämnar en del i övrigt att önska.

Besök albumet: HTPC av Dred

har du visat upp detta galleri mer avanserad på minhembio.com för jag har sett denna video HTPC förut

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Nyfiken på hur du gjorde med fronten för att ändra finishen på det viset. Det var verkligen en förändring till det bättre

Jag kapade helt enkelt bort framsidan på fronten och behöll ramen, som egentligen bara var en plastrektangel med fästen. Sen tog jag akrylglas (plexi) och spraylackade svart på baksidan. Lite spackel och lack på ramen också, så var det bara att limma ihop dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Finns ju annars multifjärrkontroller, bl.a. Logitech Harmony, så slipper du greja med ir-mottagare från tv till htpc. Lite enklare att få som du vill och stöd för alla världens teknikutrustning.

Vad tog de för lackeringen?

Multifjärr funkar inte i mitt fall. De flesta fjärrkontroller sänder med en frekvens på mellan 32 och 40kHz. Bang & Olufsen använder 455kHz. Eftersom både stereo och TV är B&O, vill jag kunna använda den fjärrkontrollen.

Lackeringen kostade en femhundring.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Ser snyggt ut Bild när den är placerad i tv möbel?

Det finns på hemsidan.

Dock har vi flyttat nu och den står ovanpå en byrå. Bilder kommer när jag fått lite bättre ordning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
har du visat upp detta galleri mer avanserad på minhembio.com för jag har sett denna video HTPC förut

Jepp! http://www.minhembio.com/fridsten

Tack för allt beröm!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt gjort! Var fick du tag i den tv-möbeln?

[EDIT] Innan någon kommenterar så, jo jag vet att det var Montana. Det jag dock vill veta är om det är någon butik eller via nätet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frfa
Riktigt snyggt gjort! Var fick du tag i den tv-möbeln?

[EDIT] Innan någon kommenterar så, jo jag vet att det var Montana. Det jag dock vill veta är om det är någon butik eller via nätet?

Köpt på Nordiska Galleriet i Stockholm för strax under 4000 spänn. Den ska dock avyttras, då vi har andra möbler. Intresserad? Jag är mer intresserad av att få bort den än att få väldigt bra betalt.

Värt att notera är att jag tagit upp hål i bakstycket för ventilation och kabeldragning, så den lämpar sig väl för att husera t ex en HTPC.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt proffsit gjort

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

fint!! bra gjort! klart 10/10

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Jag har testat med IR-mottagaren igen och lyckades inte få några signaler alls till datorn. Det visade sig att spänningen från serieporten är för låg för den mottagare jag byggt. Inte så konstigt, med tanke på att det var likadant med parallellporten, vilket gjorde att den display jag först tänkt använda inte fungerade.

Det blir till att köra med TV-kortets fjärr ett tag till medan jag klurar på en lösning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

snyggt! lite fler bilder hade vart roligt

Permalänk

Intressant, hur gjorde du fronten, plexi + aluminium?

Citat:

Den här videobandspelaren köpte jag för 80 kr på en loppmarknad. Sladden var avklippt, men det spelar ingen roll.

Lol, ganska tydligt stöldgods! Va hade säljaren för förklaring till sladden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Intressant, hur gjorde du fronten, plexi + aluminium?
Lol, ganska tydligt stöldgods! Va hade säljaren för förklaring till sladden?

Plexi, svartlackat på baksidan, och aluminium stämmer bra. Jag maskerade där displayen skulle sitta.
Förklaring känner jag inte till. Jag frågade inte, men det du säger stämmer säkert.

Visa signatur