Windows 7 utan Internet Explorer i Europa

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Ni som gnäller på att samma sak borde gälla osx och diverse unix distar borde läsa vad själva målet handlade om.
M$ har monopol på os marknaden vilket de utnyttjande för att tvinga folk att använda deras andra mjukvaror. IE gick nämligen inte att ta bort. Visst du kan installera FF, men IE är fortfarande kvar.
Varken OSX eller Unix har en webbläsare man inte kan ta bort eller är i monopol position så sluta nu och dra meningslösa paralleller.

Konkuranslagarna är väldigt strikta och är till för att skydda konsumenterna. I detta fallet gick det lite till överdrift kan jag hålla med om. Hade räckt med att man fick ett val att kunna avinstallera ie.
Ni skall dock vara glade föra att dessa lagar finns. Annars hade vi konsumenter blivit överkörda av storföretagen.

Till de som kör XP fortfarande, tyvärr går det inte att ta bort. Vi som har foten i 2000-talet vet att det går att ta bort från Vista och till idag. Och gällande deras monopol är ju för att det är mer populärt än andra operativsystem. Att Windows sen är sammanslaget med diverse tillbehör som webbläsare, servrar och mediafunktioner.....är -precis- likadant som med Linux och Mac, finns ingenting att diskutera.

För att folket väljer en populär lösning som fungerar i de flesta sammanhang är (ursäkta) fan ingen orsak till att bli stämda. Ingen tvingar folket att använda Microsoft, skyll på tredjepartstillverkare för att ligga så långt efter med SINA produkter.

Se till exempel på en stor anledning till varför företag använder Windows;

SPCS, världsledande företag som skriver ekonomiprogram.....men BARA för Windows. Inget för Linux, och det finns inga bra alternativ heller. Gör tredjepartstillverkarna något åt det?

Nej.....vi stämmer.....Microsoft!

Idiotiska jävla lagar...man får inte lyckas med något, då straffas man.

Permalänk
Medlem

Mig gör det ingenting e.g..
Men gillar faktiskt Operan före FF.
Ändå så kör jag med IE i alla dessa år och inget har stört mig.

Permalänk

alltså detta e ju som att BMW skulle tvingas att ha Mercedes stolar i bilarna? menar det är deras operativsystem så dom får installera deras program, explorer tar inte mycket plats och det är heller inte svårt att installera någon annan webläsare. säger bara idioter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Är inte firefox's fel. Det är sidorna som du surfar på som troligtvis är skrivna enligt IE' regler iställer för att följa standard som de andra webläsarna gör.

Edit: IE8 följer dock standard mycket bättre än tidigare versioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Detta är ju dock ett ypperligt exempel på att MS gottat sig åt sin egen ställning, först när deras dominans är hotad på webbläsarmarknaden tar dom sig i kragen och gör om och förhoppningsvis rätt. Jag menar... hur svårt kan det vara att följa en gemensam standard så alla får samma utseende oavsett läsare & OS? Den finns väl specifierad, och är det en tolkningsfråga bör man kanske helst diskutera fram hur alla tycker den ska tolkas, sen definera om standarden så det inte längre är en tolkningsfråga, sen gå vidare tills alla tolkings-frågor är utraderade och 0 missförstånd kan uppstå? Hur jävla svårt kan det vara?! Slöa jävla programmerare som bara flyttar över ansvaret till webdesigners

(Är man i en dominerande ställning på något är det otroligt bekvämt att vara slö, gäller allt och alla, inte bara MS)

kuken! nä då blir det till att fortsätt använda ie. jag gillar ie bättre än firefox utseendemässigt och att jag kan den bra. men ff är bra mycket snabbare och den har en bättre sökmotor när man skriver in, så hittar den webbadresser med enstaka ord och så.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket Microsoft sålde av versionen utan sin egna mediaspelare?
Inte särskillt mycket vad jag hört.

Lär ju inte vara många som köper versionen utan webbläsare heller.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Jag köper en bil, men dem skickar inte med någon ratt för att EU har bestämt att original-ratten ger biltillverkaren en för stor fördel på ratt-marknaden.

Jag får väl köra bilen till en ratt-butik och skaffa en ratt:
Ratt med öppen standard, Kromad ratt, eller en original-ratt.

Hmm... hur tar jag bilen till ratt-butiken nu då?
Ah!... jag tar min andra bil och åker dit. skaffar en ratt, åker tillbaka och installerar den nya ratten. Besvärligt att göra på det här sättet, men fungerar.
Jag slapp ju i alla fall original-ratten som inte sitter 100% säkert.

Förstår din poäng, men det måste påpekas att det inte är riktigt så hemskt.

IE 8.0 kommer säkert finnas med på skivan, eller möjligheten att enkelt installera det via "Windows Update". I så fall kan du installera det som tillval.

I din berättelse hade det nog blivit:
"Jag köper en bil, och dem frågar om jag vill använda deras ratt eller använda en annan"

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk

Det värsta är att detta (att Microsoft "tar bort" IE) inte är nog för EU. De har nu planer att fortsätta sina rättemål (efter påtryckningar från Opera, igen) eftersom de inte inkluderar en valmeny för end-users där de kan välja vilken browser som ska installeras/användas.

Jag skrev "tar bort" ovanför eftersom IE naturligtvis inte kommer tas bort från Windows 7. Internet Explorer är allt för integrerat i själva Windows att det ska gå att tas bort utan en total rewrite av Windows Explorer, något varenda person som någonsinn programmerat för Windows förstår - förutom då idioterna på Norska Opera.

Bojkotta Opera säger jag bara.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Dumt. Microsoft ska väl självklart få distribuera en webbläsare till sitt OS. Det är deras produkt. Det blir ju dessutom jäkla krångligt att få in en annan läsare utan någon där från början.

Då tycker jag att Apple inte ska få skicka med Safari heller.

Var går gränsen för när Windows har så pass låg (mindre hög?) marknadsandel att det är ok igen att skicka med IE?

Hur kommer det sig att de får skicka med notepad när det finns tredjepartstillverkare som gör program för att öppna .txt?

Som jag ser det är det väldigt svårt att förutse vad MS får släppa som en del av windows utan att hamna i blåsväder :/
Om MS t.ex. skulle släppa ett antivirusprogram gratis som en del av windows för att de själva ser ett problem i sin produkt, är det ok?

Och hur kommer det sig att Apple får skicka med Safari med OS X? De använder ju uppenbart sin ställning som operativsystemsleverantör för att att pusha ut Safari till användare.

Hela grejen är sjukt löjlig!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEKA
I din berättelse hade det nog blivit:
"Jag köper en bil, och dem frågar om jag vill använda deras ratt eller använda en annan"

Förhoppningsvis hade det blivit:
Jag köper en bil(utan kommatecken eftersom du har OCH direkt efter) och DE(inte dem) frågar om jag vill använda deras ratt eller en annan.

Ska du rätta så rätta rätt

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Vilket jävla I-landsproblem...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Blir man automatiskt extra cool om man skriver "M$" ? Fan va vissa e löjliga.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte varför Opera gråter egentligen. Internet Explorer, Firefox och Opera är ju.....gratis? Låt Microsoft få ha sin egen webbläsare i sitt eget operativsystem!

Bara att ladda ner valfri webbläsare och inte blicka bakåt om nu Internet Explorer är så otroligt hemskt.

Permalänk
Medlem

Sålänge IE läggs ner och bojkottas är jag glad..
FF is the shitz!

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk

Hur ska man komma ut på internet då efter att man har installerat Windows 7 i en ny dator?

För att installera t.ex. Firefox 3 så måste man ladda ner det från internet och för det krävs det en webläsare.

Ett ganska så korkat beslut av Microsoft i min mening.

Permalänk
Medlem

De flesta som klagar på hela artikelm och tycker synd om Microsoft har inte läst artikeln eller så har de inte någon särskilt bra koll på det hela ärendet.
EDIT
Om någon tror att de har koll besvara gärna följande frågor: (Utan att posta räcker att du gör det till dig själv):
Varför har man Konkurrens lagar enligt EU ?
Vad gav EU för vilkor mot microsoft ? När ?
Vad har Microsoft gjort men anledning av detta domslut ? (officiellt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Läste igenom alla kommentarer, och det tog lång tid innan jag hittade en enda antydan till vad problemet handlat om.

Har folk redan glömt bort M$ tunga dominans runt år 2000? Hur M$ gjorde sin egenfilade variant av HTML som bara gick att läsas på IE? Hur nästan alla webbsidor använde det? Att slutanvändaren var mer eller mindre tvungen att använda IE för att ta sig runt på nätet? Att M$ delvis styrde den tekniska utvecklingen på nätet, och att det hela stagnerade fullständigt ett tag efteråt? Både läsare och tekniskt innehåll på nätet kom ingen vart. En sådan utveckling anses inte önskvärd. Därför får M$ pisk.

Och det är inte bara i EU som man håller på med sådant här. Faktum är att det pågår en debatt i USA där vågskålen tycks peka mot en restriktivare syn på monopolliknande situationer, och där dylika åtgärder övervägs.

För övrigt, vet folk här vad EU är och sysslar med, bortsett från att stämma M$ och Intel?

Äntligen en som verkar ha varit med.

För att besvara din fråga: Ja. Folk har glömt bort, men det är iofs. inte så konstigt. Eftersom beslutet kommer c:a 11-12 år efter att det _borde_ ha tagits för att ha någon effekt, så är det naturligt att folk som inte var 'med' uppfattar dagens beslut som helt lösryckt.

Till er som inte fattar EUs beslut, kolla t.ex. upp historiken för 'Netscape'. Och då menar jag inte att bara gå till Wikipedia, där företag (t.ex. Microsoft) faktiskt betalar pengar för att folk ska ändra saker, utan kolla upp flera källor.

/En som började med NCSA Mosaic

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Kan inte folk börja läsa igenom trådarna i forumet, innan dom ställer samma fråga om och om igen. "hur ska man ladda hem en webläsare utan IE". Det har svarats på ett flertal gånger*

Ssssssshhhh, säg inte att det finns en FTP klient i windows. Då kanske dom blir stämda med att det missgynnar tredjeparts tillverkare för FTP program.

Det är väll fullt förståligt att dom INTE inkluderar IE i win7. Dom blidkar EU men ändå pushar dom lätt in användarna till att använda IE genom att man troligtvis får ladda hem dom genom windows update.

*USB, cd/dvd (freeware skivor), FTP, torrent, Lan.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Jag har bara en fråga, Är IE mirosoft egna program vara eller är det en tredjeparts som har gjort programet?? Min kompis påstår det och det är därför EU kan göra så som dom gjorde.
Stämmer det?? Är väldigt nyfiken att få veta.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

men hur kan man då ladda hem Firefox!

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Det bästa vore väl om man precis som förr i tiden kunde välja vad som skulle installeras under windowsinstallationen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Man kommer man väl kunna ladda ner IE lätt på något sätt antar jag.
IE-ikonen leder kanske till nedladdning av det istället t.ex..

Hoppas att det blir så att dom måste skicka med andra webbläsare också, som man kan välja mellan under installationen.
På så vis kan fler människor få upp ögonen för dom bättre alternativen som finns.
Så tröttsamt med människor som tror att IE "är internet".

Permalänk
Medlem

Microsoft har all rätt i världen att bestämma över varje textrad mjukvara de producerar.
Släpp föreställningen om att en marknadsaktör är större än andra så är det "monopol". Det är inte begreppets innebörd. Det råder inget monopol, EU kränker den fria konkurrensen och kan dra åt helvete.

Permalänk
Medlem

Om EU tänker fortsätta driva på den här cirkusen så antar jag dom måste göra desamma med andra företaget?

Att det är Opera som står bakom det här är inte särkilt förvånade, härnäst kommer dom väl vilja tvinga Apple att inkludera opera i OSX.

Permalänk
Hjälpsam

Jag tycker OS skall ligga på en separat skiva och alla program på en annan.
Med alla program menar jag också kalkylator, webläsare, editor och mediapelare.
Vill man ha en annan webläsare får man väl helt enkelt köpa en skiva med den.
Kör själv med IE och gillar den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Fan va skönt o slippa IE. Har alltid velat bara ha firefox installerat och inget annat.

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag skulle föredra en ren installation utan massa skit jag inte använder inkluderat, använder t.ex. IE. En lösning likt Ubuntus vore ju klockrent, där man i en lista väljer vilka program man vill installera, programmet tuffar sedan på själv, laddar ner hyfsat nya installationer och installerar all skit du vill ha.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar som om det här inte handlar om att MS missbrukar sin position utan om att Opera mfl vill åka snålskjuts mha EU. Tydligen är EU fortfarande inte nöjda trots att MS plockat bort IE från Win7.

Microsofts missbruk av sin monopol var aktuellt för 10-15 år sen, inte nu när webbläsare och mediaspelare är standardkomponenter i alla operativsystem.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liemann
Det bästa är ju att de skriver "någon annan av konkurrenterna" IE har väll aldrig vart bra enligt mig. Och det var innan jag ens visste om att skiten var full me säkerhetshål. Dem kanske är fixade vid det här laget, men firefox har aldrig gett mig problem, så jag ser inte anledningen att gå tillbaka.. Och så är det ju Microsoft också..

Har du verkligen läst vad artikeln handlar om?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Vem vill i IE skiten lixsom..

Permalänk

Sjuk politik det här... Varför ska inte ett företag få inkludera lite extramaterial i sitt eget operativsystem?