2x Z-5500 från samma källa?

Permalänk
Medlem

2x Z-5500 från samma källa?

Jag ska ha en fest till helgen och har därför införskaffat en schysst htpc och 2st Z-5500.

Min fråga är hur ska jag göra för att få ut ljudet till båda systemen. Att köra 2x Stereo är inga problem.

Ljudkortet har Optisk ut, RCA(Coaxljud), vanliga 7.1 3.5mm kontakter. Ljudkortet är ett integrerat Realtek.

Har möjlighet att slänga in ett Audigy 2ZS om det skulle vara bättre.

En idé är att köpa en vanlig splitter och sen köra på det, däremot så känns det som en kass lösning jämfört med att köra optiskt och RCA.

För övrigt så kommer jag köra Spotify så gästerna själva kan välja musik.

Tacksam för hjälp innan lördagkväll!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ridder
Jag ska ha en fest till helgen och har därför införskaffat en schysst htpc och 2st Z-5500.

Min fråga är hur ska jag göra för att få ut ljudet till båda systemen. Att köra 2x Stereo är inga problem.

Ljudkortet har Optisk ut, RCA(Coaxljud), vanliga 7.1 3.5mm kontakter. Ljudkortet är ett integrerat Realtek.

Har möjlighet att slänga in ett Audigy 2ZS om det skulle vara bättre.

En idé är att köpa en vanlig splitter och sen köra på det, däremot så känns det som en kass lösning jämfört med att köra optiskt och RCA.

För övrigt så kommer jag köra Spotify så gästerna själva kan välja musik.

Tacksam för hjälp innan lördagkväll!

Om du kör stereosladd så skaffa ett bättre ljudkort bums, om du kör digitalt ljud så får det väl gå ann.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Yes, men det löser inte mitt problem med att få ljudet från 2 ljudutgångar samtidigt.

Permalänk
Medlem

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=link_produc...

hörlursförgrening tele 3,5mm
För anslutning av två hörlurar (3,5 mm) till en spelare. Två oberoende kontroller för individuell volymkontroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasting
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=link_produc...

hörlursförgrening tele 3,5mm
För anslutning av två hörlurar (3,5 mm) till en spelare. Två oberoende kontroller för individuell volymkontroll.

Tackar för länken, får bli att köra på en sån om jag inte hittar en annan lösning på det.

Det ultimata hade varit att köra ett program eller ändra nån inställning så att ljudet "kommer ut" ur två helt skilda utgångar från datorn.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte riktigt se poängen i att ha dubbla stereo anläggningar på en fest, en mindre att de är kopplade till samma källa.
Om det är för att kunna spela högt så skulle jag lagt pengarna på kvalité istället för kvantitet.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Jag kan inte riktigt se poängen i att ha dubbla stereo anläggningar på en fest, en mindre att de är kopplade till samma källa.
Om det är för att kunna spela högt så skulle jag lagt pengarna på kvalité istället för kvantitet.

Att diskutera orsaken till lösningen jag vill ha är irrelevant.

FYI så stöder högtalarna stereo x2 så det blir 4 högtalare som används och subben går in och tar bastonerna i ljudet.

Orsaken är att det ska spelas i olika rum samtidigt.

Permalänk
Medlem

Kör dubbla ljudkort och ett ljud system på varje ljudkort

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Avstängd

hejsan z-5500 har stöd för både digitalt ljud och analogt ljud , har din dator optiskt ut så kan du instalera det ena på den och den andra på det det normala utgångarna altså dom gröna ,gula och svarta som nu är 3.5mm teleplug

om du inte har det så kan splitter funkar mer en väl

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASUSG15
Kör dubbla ljudkort och ett ljud system på varje ljudkort

Låter som en bra idé! Frågan är dock, vad jag vet så kan t.ex spotify bara spela upp ljud via en ljudenhet?
Någon som har en idé gällane mediaspelare som stödjer flera ljudenheter simultant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
hejsan z-5500 har stöd för både digitalt ljud och analogt ljud , har din dator optiskt ut så kan du instalera det ena på den och den andra på det det normala utgångarna altså dom gröna ,gula och svarta som nu är 3.5mm teleplug

om du inte har det så kan splitter funkar mer en väl

Ska prova det när jag kommer hem ikväll, hoppas bara ljudkortet inte stänger av andra utgångar trots att den kör t.ex optiskt.

Permalänk
Medlem

Om du kör en stereosplitter så bör du skaffa ett acceptabelt ljudkort med bra dacs.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ridder
Ska prova det när jag kommer hem ikväll, hoppas bara ljudkortet inte stänger av andra utgångar trots att den kör t.ex optiskt.

När jag tänker efter så körde jag så förut dock, fick jag lov att ställa in min förstärkares ljudnivå då jag körde optiskt pga att ljudet är så ofärgat att det rättare sagt kan bli väldigt högt.

glöm bara inte att låsa upp i datorn den optiska utgången. Lycka till det är förbaskat bra ljud i Z5500 ;D

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
Lycka till det är förbaskat bra ljud i Z5500 ;D

Nää.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
När jag tänker efter så körde jag så förut dock, fick jag lov att ställa in min förstärkares ljudnivå då jag körde optiskt pga att ljudet är så ofärgat att det rättare sagt kan bli väldigt högt.

glöm bara inte att låsa upp i datorn den optiska utgången. Lycka till det är förbaskat bra ljud i Z5500 ;D

Tackar Ja ska se upp med det. Tänkte för övrigt smälla upp en skärm med trådlöst tangentbord och mus som gästerna kan styra musiken ifrån. Mitt i lägenheten. Kanske lite ambitiöst men alltid kul att se vad man kan göra med sina prylar.

Ska även köra en .ppt presentation med inbyggda rss-flöden från bussar som avgår för vidare fest.

Kan lägga upp bilder när jag har riggat allt!

Permalänk

Har du långa optiska kablar kan du kanske köpa en sådan här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=89733

Då får du störningsfri kabel ända ut till z5500:orna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hacke[Man]
Har du långa optiska kablar kan du kanske köpa en sådan här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=89733

Då får du störningsfri kabel ända ut till z5500:orna

Oooh, ser riktigt bra ut. Nja har bara en 3meters kabel. Har htpcn i ett rum vid ena systemet. Tänkte köra 3.5mm - 2st rca stereo sen 3.5mm igen då jag inte har en 15meters vanlig kabel.

Ska ju bara ha igång detta under några timmar så försöker hålla nere utgifterna då det kanske inte är ultimat att feta två system hela tiden ;D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ridder
Oooh, ser riktigt bra ut. Nja har bara en 3meters kabel. Har htpcn i ett rum vid ena systemet. Tänkte köra 3.5mm - 2st rca stereo sen 3.5mm igen då jag inte har en 15meters vanlig kabel.

Ska ju bara ha igång detta under några timmar så försöker hålla nere utgifterna då det kanske inte är ultimat att feta två system hela tiden ;D

tänk bara på detta PA-förstärkare är anpassade att jobba i höga ljudtryck under lång tid ,z5500 är det inte ,dock kan den jobba under dynamisk höga ljudförändingar under en film, Men drar du upp den i max volym då riskerar du att bränna någonting. Jag vill bara varna dig det är din anläggning men tro mig jag har jobbat som ljudteckniker jag sitter skälv på en pa anöggning ,skälet att jag införskaffade den va just att man har förstört mycket hemma högtalare igenom att ha fest

i allfall lycka till

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Nja Z5500 och Z2300 har _feta_ kylflänsar till sina förstärkare vilket inte är så vanligt men den blir varm och mår inte bra av att spela _för_ högt enligt det jag har läst men ni blir nog döva innan dess ändå.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Nja Z5500 och Z2300 har _feta_ kylflänsar till sina förstärkare vilket inte är så vanligt men den blir varm och mår inte bra av att spela _för_ högt enligt det jag har läst men ni blir nog döva innan dess ändå.

Det finns mer som kan gå sönder än förstärkaren, vet du. De billiga elementen i dem har knappast särskilt hög känslighet, och blir antagligen mer än lite varma under hög belastning.

Jag kan slå vad om att inte ett enda av Logitechs x.1-system klarar av att mata ut sinusvåg på halv märkeffekt i en minut utan att bränna elementen.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Det finns mer som kan gå sönder än förstärkaren, vet du. De billiga elementen i dem har knappast särskilt hög känslighet, och blir antagligen mer än lite varma under hög belastning.

Jag kan slå vad om att inte ett enda av Logitechs x.1-system klarar av att mata ut sinusvåg på halv märkeffekt i en minut utan att bränna elementen.

Tycker det ligger i TS intresse att testköra sitt system någon dag innan festkvällen kanske någon timmes spelande, det vore väldigt pinsamt om hans dyra system havererar redan efter första låten under den kvällen festen äger rum. Jag kan inte föreställa mig hur besvikna hans partysugna gäster skulle bli. Han kanske blir illa tvungen och fråga sin 70 åriga granne Tant Agda om festen kan fortsätta i hennes lägenhet. Bra o ha en backup-plan hehe.

Permalänk

Tycker du ska köra med en splitter. Det är den enklaste lösningen.
Sedan förstår jag inte varför alla säger att han ska ha ett bra ljudkort/dac.

Det är väl knappast så att ni ska sitta och finlyssna på Mozart?
Bara det dunkar och dånar så är märker ni ingen skillnad när ni fått i er 15-16 bärs.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion! Jag har provspelat systemen, ska dessutom se till att det inte spelas alltför högt så det är nog ingen risk. Bara så länge det inte låter skräp så blir det nog bra Ska införskaffa splitter från Kjell & Co.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Det finns mer som kan gå sönder än förstärkaren, vet du. De billiga elementen i dem har knappast särskilt hög känslighet, och blir antagligen mer än lite varma under hög belastning.

Jag kan slå vad om att inte ett enda av Logitechs x.1-system klarar av att mata ut sinusvåg på halv märkeffekt i en minut utan att bränna elementen.

Min kompis har spelat sina Z-680 på ~80% i timmar, både hemma och på fest och de fungerar fortfarande bra. Fy fan, hela hans bottenvåning skakade, allt vibrerade Så TS kan känna sig säker, de håller

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Köp en optisk splitter har för mig att dem finns på claes olsson.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperDator_92
Köp en optisk splitter har för mig att dem finns på claes olsson.

För den som inte förstått så ger mig en optisk splitter då jag inte har en 15meters optisk kabel. Även om det självklart är bästa sättet att överföra.

System 1: Kör Optisk-ut>Optisk-in
System 2: 3.5mm-rca splitter> 15m rcakablar>3.5mmsplitter >3.5mm in.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Min kompis har spelat sina Z-680 på ~80% i timmar, både hemma och på fest och de fungerar fortfarande bra. Fy fan, hela hans bottenvåning skakade, allt vibrerade Så TS kan känna sig säker, de håller

Jag kan garantera att den inte körde på 80% av sin maxeffekt. "80% volym" är bara hur mycket den förstärker signalen den får in. Får den in en svag signal så blir det svagt på andra sidan också.

Kör man på "riktiga" 80% på ett Logitech-system, så är det inte musik som kommer ut. Det är sprak. De klipper ju fan när man går över 65-70% vid line-level-insignal.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Jag kan garantera att den inte körde på 80% av sin maxeffekt. "80% volym" är bara hur mycket den förstärker signalen den får in. Får den in en svag signal så blir det svagt på andra sidan också.

Kör man på "riktiga" 80% på ett Logitech-system, så är det inte musik som kommer ut. Det är sprak. De klipper ju fan när man går över 65-70% vid line-level-insignal.

Det är iaf mer än tillräckligt, ungefär dubbelt så högt som jag föredrar iaf. Men om man ska spela högt så duger suben djävligt bra, satelliterna är inte så kraftfulla, så ett 5.1 är att föredra men 2.1 spelar ändå högre än man vill ha. Sedan har ju iofs en av mina andra kompisar stora golvhögtalare med över 10 000W och det hörs två kvarter iväg medan Z-680 hörs ut på gatan utanför huset (utan problem). Nog snackat, det finns bättre högtalare men Logitech är små, har helt normal ljudkvalité, billiga och spelar högt, särskilt monstersuben.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

På mitt hyfsat nya moderkort med realtek drivers kan jag bestämma själv vad som ska ut genom vilken analog utgång. Jag kan köra stereo ut på vilket av 3,5mm hålen jag vill. Prova att koppla in i "fel hål" och se om datorn ger dig möjlighet att välja, som min gör. Då kan du köra båda analogt direkt från moderkortet.

Mvh John

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Det är iaf mer än tillräckligt, ungefär dubbelt så högt som jag föredrar iaf. Men om man ska spela högt så duger suben djävligt bra, satelliterna är inte så kraftfulla, så ett 5.1 är att föredra men 2.1 spelar ändå högre än man vill ha. Sedan har ju iofs en av mina andra kompisar stora golvhögtalare med över 10 000W och det hörs två kvarter iväg medan Z-680 hörs ut på gatan utanför huset (utan problem). Nog snackat, det finns bättre högtalare men Logitech är små, har helt normal ljudkvalité, billiga och spelar högt, särskilt monstersuben.

De spelar högt, ja, men ljudkvalitén är långt under normal.

Förresten så litar jag inte riktigt på "10kW-högtalare". Man kan inte ens driva något sånt på trefas.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32