Permalänk
Medlem

Foto från min Japanresa

Hade problem med min kamera och fick massor av hjälp här. Tusen tack för det alla. Lägger upp några av mina bilder från Japanresan, hoppas det är några ni gillar. Lägger nog upp fler och fler, tar lite tid att sortera. Frugan och jag tog över 3700 biler ; )

Här är de som blev bäst!

Gång upp till ett tempel i Uenoparken

Parkstig i Uenoparken. Helt fullt av körsbärsträd, tyvärr missade vi blommningen just där. Fanns många andra ställen där det blommade dock.

Hemlösa som bodde mitt i Parken i sina små blå tältstäder. Polisen körde inte bort dem så länge de inte störde någon. De hemlösa kunde ha arbete att gå till varje dag. Vissa var mer nergångna än andra....

Innan man gick in i tempel skulle man "rena" sig. Tvätta händerna och skölja munnen. På ett ställe i Uenoparken såg tvättstället ut så här, riktigt snygg!

Dricka vi köpte i en automat (finns allt i automater, varmmat, kallmat, öl, läsk etc etc. Såg tillomed på nätet en automat som sålde använda flicktrosor men någon sådan hittade vi aldrig). Den här drickan typ kallt kallt grönt te som smakade som om man hade hällt en askkopp i vatten och tryckt ner i burken. Inte så gott villsäga....Köp de inte om ni åker dit! Vi hade gått en bra bit dessutom och var sugna på något kallt och gott att dricka...*kräääk*

Det är viss storleksskillnad på Japaner och oss. Jag är 1.85 lång och kunde precis stå raklång i den här passagen.

Några roliga skyltar, fanns ganska många.

Lite annorlunda buss....ALLA var ju inte sådana, de hade faktiskt vanliga bussar men den här var ju lite speciell ; )

Mysig gata i Asakusa distriktet där vi bodde den större delen av resan på olika Hostels.

Det var allt för ikväll!

EDIT:
Kameran jag använder är en Pentax K20D. Använde mest kitobjektivet faktiskt (18-55 F4.0 tror jag det är). Alla bilder är helt oredigerade förutom storlekskrympningen då. Sambon har en kompaktkamera från Elgiganten som de hade tagit fram. Hemsk kamera, går inte att få tag på extra batterier eller något. Hennes första laddare smälte andra dagen på hennes Indenresa. Sen ville de knappt ta emot det på Elgiganten...Ruttet tycker jag!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Haha tack för att du delade med dig! Blev sugen att åka till japan nu! Fina bilder!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Vad kommer du minnas mest från resan ?

Permalänk
Medlem

ser riktigt trevligt ut, hade uppskattat om du orkade ladda upp mer bilder då jag själv är väldigt sugen på att åka till japan.

Permalänk
Hedersmedlem

Var snäll och mata inte duvorna även om du är välvillig...:D

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Synd att gatorna i Sverige (Stockholm) inte är sådär rena!

Mycket fina bilder! 10p

Permalänk
Medlem

otkau som man är måste jag fråga även fast att jag kan förutspå ditt svar...
men du har väl inga foton från akihabara? ^^'

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samulen
Synd att gatorna i Sverige (Stockholm) inte är sådär rena!

Mycket fina bilder! 10p

Jag håller med vi borde satsa mer på att hålla våra städer rena. Eller så får man vara mer selektiv när man fotar...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Gött. Fler fler bilder

Har alltid velat åka till Japan.

Skulle du kunna berätta lite om priser, och hur man ska bo, vad det kostade de olika hostelsen osv. vore riktigt trevligt.

Sedan får du gärna visa oss 100 bilder till

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Kan berätta lite om resan i helhet!
Ett måste om ni åker till Japan är Japan Railpass! Åk så mycket tåg du vill i en vecka, kostar ca 2500 kr per person (beroende på vad Yenen står i). Måste köpas INNAN man åker dit.
Vi var iväg i två veckor.
Vi åkte en lördag, kom fram söndagen efter kl 12 på dagen till Narita Airport i Tokyo. Tog in på vårt Ryokan Hostel vilket är med klassiska tatamimattor på golvet och tufons (madrasser på golvet) Lallade runt i Asakusa distriktet en dag och så Ueno en dag. Sen åkter vi snabbtåg till Kyoto, tog typ 3 timmar (60 mil tror jag det är).
I Kyoto kollade vi in staden, tittade på massor av tempel, åkte till Himejiborgen (10 mil väster om Kyoto tror jag), tempelstaden Nara (10 mil söder om Kyoto tror jag också).
Sen åkte vi tillbaka till Tokyo för att vara där resten av restan. Vi gjorde ett par utflyckter ifrån Tokyo också. En till en utsiktplats där man skulle se berger Fuji men det var helt misslyckat. Det blåste så mycket att man inte kunde komma ut till rätt ställe. Men vi åkte istället tåg till en liten stad och från tågperrongen såg man toppen av Fuji. Tyvärr var det mörkt så man såg det inte odentligt men det var kontoruen av det mystiska berget! *yooho*
Dagen efter åkte vi på morgonen för att vi tänkte att man skulle se det odentligt då, men fasen heller...Det var så dimmigt så man såg inte ett smack! Jävla berg till att gömma sig....Sen åkte vi till en tempelstad i bergen som heter Nikko. Finns en jättekänd bro och väääääldigt gamla tuffa tempel vi trallade omkring i. Tyvärr fick vi springa ganska mycket för vi kom dit en timme innan stängning. Lite jobbigt, men vi såg allt.

Sen finns det massor (och jag menar MASSOR) att se i Tokyo såklart. Vi besökta alla de kända distrikten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raz84
Vad kommer du minnas mest från resan ?

Mycket bra fråga! Det var så mycket att ta in på en gång så jag kan faktiskt inte svara på det. Hela resan i sig var så otroligt underbar så man har svårt att bestämma sig. Men att strosa omkring på på gatorna i Tokyo och bara vara...Det var otroligt härligt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av samulen
Synd att gatorna i Sverige (Stockholm) inte är sådär rena!

Mycket fina bilder! 10p

Ja verkligen! Ingen som slänge något på gatan eller så. Man åt heller inget när man gick. På många ställen var det förbjudet att gå och röka! Istället fanns det rökzoner som folk stod vid och rökte och fimpade. Inga fimpar på gatan på det viset. Sen så fanns det små "kommunistjobb". Typ, en äldre farbror som gick runt och höll rent på gatan och ställde alla cyklar rätt o så. Varje morgon så sköljde affärsägaren sin lilla trottoarplats och sopade rent den. Jäkla rent var det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zith360
otkau som man är måste jag fråga även fast att jag kan förutspå ditt svar...
men du har väl inga foton från akihabara? ^^'

Jag antar att du menar otaku? Nej, tyvärr tog jag inga bilder alls =( Det var ett par stora hus med flera våningar av Anime, Filmer och en helvetes massa animefigurer. Sen var det ju "Elektriktown" också, massor av nya datorer, kameror och prylar. Tyvärr är allt i nuläget dyrare än vad det är här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Gött. Fler fler bilder

Har alltid velat åka till Japan.

Skulle du kunna berätta lite om priser, och hur man ska bo, vad det kostade de olika hostelsen osv. vore riktigt trevligt.

Sedan får du gärna visa oss 100 bilder till

Jajemen!

Vi bodde på olika Hostels och Ryokan Hostels hela tiden i princip. Det dyraste kostade 800 kr per natt. Det finaste vi hade därmot tror jag kostade typ 600 kr per natt och var ett klassiskt Ryokan där vi delade badrum med ett annat rum. Allt var hur fint som helst, egen teve, varmvatten kunde man hämta i receptionen. Det enda som fattades var ett riktigt kök (det hade vi haft på flera andra Hostels, sparade massor av pengar på att laga maten själva). Lagad mat är ganska dyr i Japan, både jag och sambon är veganer så det var lite småjobbigt att hitta något att äta ibland. Men i Tokyo finns det flera helvegetariska resturanger eller så hade det ofta något rätt på menyn som gick att äta.

Skall försöka lägga upp lite fler bilder i veckan och berätta mer! Ni får ha lite tålamod bara, håller på att spela in en skiva samtidigt, tar upp mycket av fritiden

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Gött. Fler fler bilder

Har alltid velat åka till Japan.

Skulle du kunna berätta lite om priser, och hur man ska bo, vad det kostade de olika hostelsen osv. vore riktigt trevligt.

Sedan får du gärna visa oss 100 bilder till

Sorry om jag hi-jackar denna tråden lite....

Jag var borta i tokyo i mars. Bodde på ett trevligt hotell för ca 800kr/natt inkl frukostbuffe. Dom hade även gratis vatten på flaska som var smidigt.
Hotellet låg 2 stationer från hajauku/shibuya. http://www.asiacenter.or.jp/eng/index.html

Priserna låg ungefär som här i Sverige. Normal lunch gick på 50-80 kr typ. Överlag så var det ungefär som i sverige rent prismässigt.

Tunnelbanan är riktig smidig att ta sig runt med. Lite rörig i början men man greppar den snabbt. Smidigast är att ladda på ett åkkort med pengar så läser man bara av den vi spärren så slippe rman köpa biljett i automat inför varje resa. Dom förladdade korten går även använda i drickaautomater på stationerna och i dom flesta "convenient store" (typ pressbyrån, seven eleven etc)

Om man bara ska göra en sak i Tokyo skulle jag åka till Park Hyatt med New York Bar som ligger på 52a våningen. Världens bästa utsikt som man kan sitta och njuta till med ett par drinkar och lite live musik. Skulle föreslå att man kommer precis innan dom börjar med deras tabelcharge (2000yen/skalle efter kl 20) då dom flesta "turister" går för att slippa den vilket leder till att man får ett bra bord vid fönsterna

Japaner är förövrigt så super gulliga, bara man har lite vett. Engelskan kan vara otrolig knacklig men det funkar ofta efter lite om och men. Butiksbiträden springer (ordagrant) iväg och hämtar det man frågar efter och har vid flertalet gånger sett servispersonal springa ut på gatan efter gäster för att lämna tillbaka växel/dricks gästen lämnat då det inte är kutym där.
Det helt vanligt här att man ställer ifrån sig handväskan, mobilen, jackan eller vad det nu kan vara vid sin stol på tex ett kafé och ingen rör den medan man går och beställer.

Här kommer lite bilder från min resa: http://chai.se/tokyo09/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Jag antar att du menar otaku?

Nu kastar du väll ändå sten i glashus?

Nåja, nu ska jag inte vara en gnällspik! Vad kul med bilder och information om Japan!

Jag sticker till Japan 1a Mars 2010 i ett projekt där jag under 6 månader ska gå ifrån Cape Sata till Cape Soya (den sydligaste respektive nordligaste udden). Tänkte fotografera och skriva en del i hopp om att få ihop lite material till en bok om mitt äventyr. Inget railpass för min del alltså

Min hemsida (fortfarande under konstruktion): http://sata-soya.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic

Ja verkligen! Ingen som slängde något på gatan eller så. Man åt heller inget när man gick. På många ställen var det förbjudet att gå och röka! Istället fanns det rökzoner som folk stod vid och rökte och fimpade. Inga fimpar på gatan på det viset. Sen så fanns det små "kommunistjobb". Typ, en äldre farbror som gick runt och höll rent på gatan och ställde alla cyklar rätt o så. Varje morgon så sköljde affärsägaren sin lilla trottoarplats och sopade rent den. Jäkla rent var det!

När jag var i HongKong så var det skyltar lite överallt där det stod att om man spottar/fimpar/skräparned så kan det ge dig si och så mycket böter(det var ganska saftiga belopp), så även där var det riktigt rent och fint, dock så var det riktigt mycket smog.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b1uemchen
Sorry om jag hi-jackar denna tråden lite....

skriv skriv skriv....http://chai.se/tokyo09/

Otroligt snygga bilder! Vad har du för kamera? Snygg sida med bra system. Japan är otroligt fint, enda stället jag skulle tänka mig att flytta till...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tsukuyomi
Nu kastar du väll ändå sten i glashus?

Skriv skriv skriv....

Min hemsida (fortfarande under konstruktion): http://sata-soya.com/

Haha, sorry ; )

Oj, det låter fruktansvärt kul! Läs på din japanska!!! Man kommer SÅ mycket längre bara man kan prata lite. Jag pluggade lite själv och så, gick gaaanska bra. Kunde fråga om vägen och fråga om lite mat och så. Fick ju ha boken i handen hela tiden och peka ibland...(ganska ofta ; ) )

Lite mer bilder nu!

Varmmatsautomat!

Skyltfönster med bara tårtor!

Tempeltorn i Nara, fanns flera stycken men de flesta hade blivit sönderbombade under andra världskriget.

Jäkligt stort tempel. Världens största mannabyggda träbyggnad.

Inne i den byggnaden sen så finns en av de störtsta buddorna som finns. 15 meter hög!

Fanns även två stycken stora krigarstatyer i samma byggnad.

I Nara finns det en stor park med en massa tama rådjur som kutar omkring och äter. Man kunde köpa kex av en äldre dam för att par kronor och mata dem. Ibland gjorde rådjuren en samlad insats för att anfalla kextanten men hon försvarade duktig sitt lilla stånd ; )

Småtjejerna ville såklart ha en bild på sigsjälva och oss. Klassiska japanska posen såklart!

Himejiborgen från håll

Samuraidräkt som finns inne i borgen.

Kejserliga palatset i Kyoto, mest trädgården som var fin.

Munk

Snygga lampor inne i Kyoto

Gata i Kyoto

Allt för idag!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b1uemchen
Sorry om jag hi-jackar denna tråden lite....

Här kommer lite bilder från min resa: http://chai.se/tokyo09/

Sköna bilder!

Chai... du har inte spelat ett onlinespel som heter Utopia?

Permalänk
Medlem

Sjukt sugen jag blev på att åka till Japan nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b1uemchen
Här kommer lite bilder från min resa: http://chai.se/tokyo09/

Sista bilden: "It beautifully uses it." Haha, man blir så lycklig av dom där kryptiska små meddelandena japanerna har en tendens att skriva överallt.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk

tackar

anemic: dom är tagna med en 40d, canon 50 1.4, sigma 18-50 och ett canon 80-200 2.8l.

Tsukuyomi: Jupps har spelat utopia för ett bra tag sen, Dark Empire of VAT och sen i LinearA nån age. Lirade du i nån av dom eller? Utopia på topnivå var massa skoj

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
När jag var i HongKong så var det skyltar lite överallt där det stod att om man spottar/fimpar/skräparned så kan det ge dig si och så mycket böter(det var ganska saftiga belopp), så även där var det riktigt rent och fint, dock så var det riktigt mycket smog.

10-15.000 hongkongdollar enl. Hongkong internation airport :).

Vilket enl. min tjej är just 10-15.000 sek, så det eller nåt år i fängelse om ni röker där det är rökförbud, likadant här i taiwan, fast 10k taiwanesisk dollar ( x/~4 = x sek).

Edit.

Härlig resa och sjyssta bilder:). Jäkla fin trädgård!.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b1uemchen
tackar

anemic: dom är tagna med en 40d, canon 50 1.4, sigma 18-50 och ett canon 80-200 2.8l.

Tsukuyomi: Jupps har spelat utopia för ett bra tag sen, Dark Empire of VAT och sen i LinearA nån age. Lirade du i nån av dom eller? Utopia på topnivå var massa skoj

Det fanns en monark som nickade Chai, men vid närmare eftertanke var det nog Shai (en annan monark) som var ifrån sverige! Haha, roligt sammanträffande ändå!

Trixsey nickade jag, spelade i en rad kungadömmen, fast aldrig LinearA eller Dark Empire of VAT. Jag spelade b.la. i Monkeys, Gods Army, Brute Force, Equilibrium of Absalom. På senare dagar hade jag också ett eget rike, Pantheon of Absalom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tsukuyomi
Det fanns en monark som nickade Chai, men vid närmare eftertanke var det nog Shai (en annan monark) som var ifrån sverige! Haha, roligt sammanträffande ändå!

Trixsey nickade jag, spelade i en rad kungadömmen, fast aldrig LinearA eller Dark Empire of VAT. Jag spelade b.la. i Monkeys, Gods Army, Brute Force, Equilibrium of Absalom. På senare dagar hade jag också ett eget rike, Pantheon of Absalom.

Inte för att verka tjurig men...
Ni kanske kan ta det med PM istället för i min tråd?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

åh, vill också till Japan!

Permalänk
Medlem

anemic :

Hädare! Teet du köpte heter juurokucha (sexton olika sorters teblad) och är i min mening det godaste teet man kan köpa i japanland ;P
Visst tar det lite tid att vänja sig vid japanskt te men, klarar man sig utan socker etc så finns det en hel värld att upptäcka i trevliga tesorter.

http://www.asahiinryo.co.jp/16cha/top.html hemsidan för sagda tesort

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.