Halverad PPD på CPU efter omformatering

Permalänk
Medlem

Halverad PPD på CPU efter omformatering

Jag bytte från Windows 7 64 beta till RC för några dagar sen. Nu har jag pillat in foldingen igen men jag får bara ca 1100 PPD. Innan fick jag över 2000 PPD.

Jag kör samma klient och med samma inställningar, SMP är på. Den använder hela CPU'n precis som innan.

Varför får jag så dålig PPD?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Inaktiv

Din fråga är extremt allmänt ställd. Såklart svårt att ge några exakta svar; vi är ju inte dator-telepater som kan fjärrdiagnosticera en okänd burk, hehe.

Vad säger din task manager, lastar klienten verkligen ner hela processorn? Tickar burken på i rätt klockfrekvens, eller har din överklockning "glömts bort" av BIOS eller mankel med inkompatibla strömsparfunktioner etc som orsakar att CPUn går ner i hastighet?

Förutsatt att CPUn går i rätt hastighet, såvida du inte har någon bakgrundsprocess som ligger och snor klockcykler ska ju såklart din vikning gå i samma hastighet som du är van vid. Finns ingen direkt anledning att den plötsligt ska gå mycket långsammare...

Permalänk
Medlem

Det är dator 1 i sign det gäller.

Det är inga andra program som äter CPU, och klienten tar all kraft. Jag upptäckte att den hade ställt ner sig till originalklock, men det verkade inte hjälpa att dra upp klocken igen.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Det kan väl också bero på vilken WU du har? En del ger bra PPD och en del ger mindre.

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte att fahmon var inställt på att visa ppd för alla bildrutor, så jag ändrade till bara senaste. Då blev det ca 1600 ppd. betydligt bättre men inte riktigt som förut.

Resten av skillnaden kan kanske vara WU som Gigabayt säger, jag har en 1920-WU nu och brukade ha 17xx-WUs innan. Men skiljer det verkligen så mycket mellan de olika?

Kör p2665 nu, nån som kör samma på liknande CPU och kan säga vad det blir för ppd?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Nu blev det 1922 ppd. Då är det nog som det ska.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S