Samsung EStool och Hutil problem!

Permalänk

Samsung EStool och Hutil problem!

Hejsan!

Har haft problem med min hd ett tag nu, en 1 TB samsung F1. Den visas att det bara finns 32 mb utrymme i den och har testat de vanliga sakerna, dvs formatera och uppdatera bios. Sen fick jag nys om 2 program Estool och Hutil men jag får inte dem och funka.

Där är mitt problem, vet inte om det bara jag som är noob eller vad som är fel. Behöver verkligen hjälp, haft hd i 2 veckor nu utan någon framgång.

Först står det Can't open cd driver och sen SHSUCDX can't install. Sen Out of memory error, Bad command or filename.

Sen när jag skriver det jag ska dvs Hutil.exe eller estool.exe så står det bad command or filename.

Datorn i övrigt:
OS: Windows vista 64bit
Moderkort: GA-P35-DS4
Bios: Den senaste betan, men har testat typ allt!
HD: 1TB Samsung Spinpoint F1

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/...

Du har alltså hämtat ISOn och bränt den som en sådan i ett brännarprogram och bootar från den, ändå blir det så här?

Alltså tex Nero: File - Open - peka på den uppackade ISO-filen - bränn!

Om inte, gör så.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Det är så jag gjort, packat upp, mountat, copy cd.

Permalänk
Medlem

Vet inte om du fått det att funka men det är tydligen så att QCDROM.SYS drivern inte fattar nyare DVD/CDROM med SATA och Samsung har inte uppdaterat den

Jag monterade en gammal diskettdrive och körde allt därifrån och då funkade det!

Visa signatur

/m
Core i7 920@3,9Ghz|12GB|Rampage III Formula|Corsair H80|>1TB|GTX 570Ti|Antec P182|Corsair TX850M
Core i7 4770K @4,2Ghz|16GB|Sabertooth Z87|Corsair H100i|>5TB|GTX 770|Corsair 800D|Corsair TX850M

Permalänk
Hedersmedlem

Annars så finns väl dessa program i Ultimate Boot Cd:n, och den skall garantesrat gå och boota

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

har samma problem som dig men dock så går de att få tag på den via linux ända sättet jag har lyckats! men jag får problemet med att windows tappar tillbaka till 33mb disken och i windows visas bara 7.78gb sen måste man tillbaka till linux å ta tillbaka den. sitter åxå på
GA-P35-DS4 vet ej om de har nå med de moderkortet att göra! att de kan vara smart att updatera bios

Permalänk
Medlem

Jag hade också samma problem, har också Gigabyte-moderkort (dock X38-DQ6) och en Samsung F1 1TB.

Jag brände ESTool på en vanlig cd, startade upp och bootade från cd:n. Gick in och valde att sätta rätt volym, första gången kom det upp till ca 7,8GB men allt var borta på hårddisken. Så jag gjorde om det igen då fick jag tillbaka 1TB sedan använde jag testdisk för att få tillbaka partitionerna.

Hoppas det är till hjälp...