Hjälp med chassibyte (bättre kylning/ljudnivå)

Permalänk
Medlem

Hjälp med chassibyte (bättre kylning/ljudnivå)

Ska byta ut lite delar i min dator som just nu ser ut såhär:
http://i39.tinypic.com/2aac0lw.jpg.

Det jag tittat på hittills är detta:
http://i42.tinypic.com/bfmahi.jpg

Det jag vill uppnå är bättre kylning och bättre ljudnivå, ska alltså inte
uppgradera till en värstingdator utan vill bara få bort huvudvärken och få ner temperaturen.

Ser det bra ut det jag plockat ihop eller ska jag ändra något?

Har hört att de fläktar som följer med Antec p182 är högljudda enligt många,
ska jag istället lägga till några separata fläktar? Länka gärna ifall ni vet några
vettiga.

Har ingen speciell budget, men vill helst inte lägga ut mer än ~1500 för ett chassi.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du redan tänkt gå med P182 så skulle jag rekommendera att du tar en funderare på P183. Den är ungefär lika tyst som P182 men med bättre luftflöde. Vad som kommer till fläktarna så finns det bättre att få tag på. Scythe S-Flex och Noctua NF-S12B är bra alternativ.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk

Re: Hjälp med chassibyte (bättre kylning/ljudnivå)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaph
Ska byta ut lite delar i min dator som just nu ser ut såhär:
http://i39.tinypic.com/2aac0lw.jpg.

Det jag tittat på hittills är detta:
http://i42.tinypic.com/bfmahi.jpg

Det jag vill uppnå är bättre kylning och bättre ljudnivå, ska alltså inte
uppgradera till en värstingdator utan vill bara få bort huvudvärken och få ner temperaturen.

Ser det bra ut det jag plockat ihop eller ska jag ändra något?

Har hört att de fläktar som följer med Antec p182 är högljudda enligt många,
ska jag istället lägga till några separata fläktar? Länka gärna ifall ni vet några
vettiga.

Har ingen speciell budget, men vill helst inte lägga ut mer än ~1500 för ett chassi.

Tack på förhand!

Xaph's fläkttips är bra (Antec orginal är verkligen inget vidare), Nexus Real Silent är en annan bra som brukar vara billigare.

Fundera på en bättre CPU-kylare. Kolla recensionerna på silentpcreview; Thermalright HR-01 är inte bara fantastiskt bra, du kan dessutom köpa en tunnel till den som leder ut värmen ur lådan.

Kolla den klistrade P180-tråden för mer detaljer om vad man kan modifiera på sitt P18x.

Det som låter mest i din dator idag är antagligen grafikkortet. Fundera på en Accelero S1 eller Twin Turbo i stället. Finns lite trick i P18x-tråden om hur du kan få ut värmen ur lådan även med en sådan kylning.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att ett antec 900 med fläktarna utbytt till lågvarv fläktar blir otroligt tyst och grym kylförmåga.

Bytt ut alla fläktar i mitt till Nexus 120mm silent, Thermalright Ultra-120 Extreme med en Nexus 120mm silent, Accelero S1 med an Antec TriCool fläkt på lägsta hastighet. Antec Big Boy (200mm) inställd på lägsta hastighet.
Maxklockat grafikkort (Radeon 3870 OC Toxic edition), samt lämpligt klockad processor (e6750 @ 3,2ghz), grafiken ligger på 30 grader idle och processorn på 24 grader idle.

Enda jag faktiskt stör mig på är luftflödet som är så pass bra att man stör sig på att det blåser kring benen och att det inte är några filter i fronten.

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Narreh
Tycker personligen att ett antec 900 med fläktarna utbytt till lågvarv fläktar blir otroligt tyst och grym kylförmåga.

Bytt ut alla fläktar i mitt till Nexus 120mm silent, Thermalright Ultra-120 Extreme med en Nexus 120mm silent, Accelero S1 med an Antec TriCool fläkt på lägsta hastighet. Antec Big Boy (200mm) inställd på lägsta hastighet.
Maxklockat grafikkort (Radeon 3870 OC Toxic edition), samt lämpligt klockad processor (e6750 @ 3,2ghz), grafiken ligger på 30 grader idle och processorn på 24 grader idle.

Enda jag faktiskt stör mig på är luftflödet som är så pass bra att man stör sig på att det blåser kring benen och att det inte är några filter i fronten.

Om man nu ska köra thermalright med en extern fläkt, hur svårt är det att koppla detta?
Jag är verkligen inte bra på att fixa med sånt här.

Jag har faktiskt fastnat lite för en p183 fast med utbytta fläktar, t.ex http://www.dustinhome.se/pd_5010126136.aspx.
Då undrar jag, ska man sikta in sig på fläktar med pwm-styrning?
Och om jag inte minns helt fel så fanns det reglage för fläktstyrning inbyggt i antec-chassin, för låg mellan och hög?

Största felet är ju att man är så osäker när det gäller köp av sånt man inte är insatt i eller kan så mycket om.

Om jag istället säger att jag vill ha p183 och andra fläktar än de som följer med samt en cpu-kylare som är bra och gärna tyst;
kan ni ge några raka svar/tips på det då chassit redan är "bestämt"?

Vill även tacka till alla som tagit sig tid och svarat hittills!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaph
Om man nu ska köra thermalright med en extern fläkt, hur svårt är det att koppla detta?
Jag är verkligen inte bra på att fixa med sånt här.

Jag har faktiskt fastnat lite för en p183 fast med utbytta fläktar, t.ex http://www.dustinhome.se/pd_5010126136.aspx.
Då undrar jag, ska man sikta in sig på fläktar med pwm-styrning?
Och om jag inte minns helt fel så fanns det reglage för fläktstyrning inbyggt i antec-chassin, för låg mellan och hög?

Största felet är ju att man är så osäker när det gäller köp av sånt man inte är insatt i eller kan så mycket om.

Om jag istället säger att jag vill ha p183 och andra fläktar än de som följer med samt en cpu-kylare som är bra och gärna tyst;
kan ni ge några raka svar/tips på det då chassit redan är "bestämt"?

Vill även tacka till alla som tagit sig tid och svarat hittills!

Xaph, det finns aldrig någon "bästa" lösning, utan det beror alltid på vilken utrustning du skall stoppa i och hur mycket jobb du vill lägga ned (bara byta fläkt? CPU-kylare? grafikkortskylare? bygga tunnlar?). Men här har du några punkter du kan tänka på så länge:

1. Vad menar du med "en Thermalright"? Det är ett fabrikat som har massvis med modeller.
2. En TRUE (ThermalRight Ultra-120 Extreme) är bra om du skall kyla en överklockad processor hårt och ljudvolymen inte är så viktigt. Annars är HR-01 bättre. Bägge är rätt dyra (men bra!) och det finns alternativ som kanske är mer prisvärda för dig - nästan lika bra till halva priset eller så. Läs silentpcreview för bra tips.
3. Ett bra sätt att montera kylaren är att sätta fläkten på kylaren (styr den med CPU_FAN på moderkortet), ta bort motor/fläktblad från baksidesfläkten, och montera Thermalrights fläkttunnel mellan kylaren och den nu tomma fläktramen. Då får du bara en fläkt för både lådevakuering och CPU-kylning = lägre ljudnivå.
4. För strömhungriga komponenter behöver du komplettera det med en toppfläkt, annars sätter du helt enkelt igen det hålet med en pappbit.
5. Typen av fläkt skall matcha den styrning du tänkt ha till dem. Om fläktstyrningen (moderkort? separat fläktstyrning?) bara har PWM så måste du ha en sådan fläkt. Annars är gammal hederlig spänningsreglering lite mer okomplicerad.
6. Antecs fläktreglage fungerar bara med deras egna fläktar. Moderkortets hastighetsreglering brukar fungera tillräckligt bra för de flesta.
7. Läs de senaste fem sidorna eller så i P18x-tråden.