Flytta till lägenhet, hur går jag till väga för att få bredband anslutet?

Permalänk
Medlem

Flytta till lägenhet, hur går jag till väga för att få bredband anslutet?

Hej, ska om några veckor flytta hemifrån till en lägenhet ägd av en mindre hyresvärd.

Då jag frågade om möjligheter för bredband, så sa han att han inte hade någon större koll på det. :/

Om jag skriver in lägenhetens adress på Tele2s sida står det bara att jag kan få bredbandstelefoni, på BBBs sida står det:

"Det går inte att leverera fast bredband till din adress.
Däremot har vi ett smart alternativ.

Med mobilt bredband surfar du hur mycket du vill, var du än är. Till en låg, fast kostnad varje månad. Dessutom får du tillgång till Telenors 3G-nät som ger täckning åt hela 98% av Sveriges befolkning

"

och på Glocalnets sida står följande:

"Inget bredband via telejacket. Men...
Det finns inte någon ledig kapacitet på din telestation och vi kan därför inte leverera bredband via telejacket hem till dig just nu
"

Huset ligger centralt, i en storstad.. ganska säker på att det finns bredband i andra lägenheter i huset.

Så, hur går jag till väga för att få det indraget till min lägenhet i så fall?
Vill ju helst undvika att behöva teckna telefonabbonemang också.

Permalänk
Medlem

Du kan väl ringa på hos grannen och frågar vad dom har för uppkoppling?

Permalänk
Avstängd

Du kan ju titta efter Ethernet uttag eller Comhem uttag.

Permalänk
Medlem

Jag har inte flyttat dit än, och har inte möjlighet att ta mig dit förräns det är dags för det. Så, det går tyvärr inte..

Permalänk
Medlem

1) fixa trådlös nätverk
2) dekryptera grannens interneter
3) ???
4) PROFIT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaivi
1) fixa trådlös nätverk
2) dekryptera grannens interneter
3) ???
4) PROFIT

south park

Permalänk
Medlem

1) Kolla på ComHems hemsida om de kan leverera bredband.
2) Vänta på att det blir plats ledig i din telestation.
3) Skaffa mobilt bredband.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blärkfnuskel
south park

South Park?

Det är på 4chan man skriver enligt
1.text
2.text
3.text
4. ...
5. profit

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
1) Kolla på ComHems hemsida om de kan leverera bredband.
2) Vänta på att det blir plats ledig i din telestation.
3) Skaffa mobilt bredband.

Comhem kunde inte.

Vänta på ledig plats.. kan ta rätt lång tid antar jag?

Mobilt bredband är ju värdelöst.

Känns ju kul det här
Får hoppas på att det finns något trådlöst man kan leecha då.
Det finns inget annat man kan göra, eller något som hyresvärden kan göra som inte kostar honom massa?
Kommer ju inte kunna överleva utan riktigt bredband.

Permalänk
Medlem

Hört med Telia så det inte är deras lina som ligger?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Hört med Telia så det inte är deras lina som ligger?

Nope, hur menar du?

Permalänk
Medlem

Om det kan vara en fiberlina tex?
I en lägenhet idag är där alltid ngt bredband.

Verkligen kollat så där inte finns ngt uttag?
Via ethernet/nätverk brukar det sitta en vit dosa vid dörren.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Bahnhof ftw!

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Om det kan vara en fiberlina tex?
I en lägenhet idag är där alltid ngt bredband.

Verkligen kollat så där inte finns ngt uttag?
Via ethernet/nätverk brukar det sitta en vit dosa vid dörren.

Ptja..jag vet inte. Hyresvärden hade ingen koll. Det är ingen större bostadsförening direkt.

Nu har jag sökt på några adresser som jag vet har, eller kan få ADSL och det kommer upp samma felmeddelanden på många av adresserna.

Så, det är väl inte helt kört. Vore ju väldigt märkligt om det inte skulle gå att få bredband här, centralt i en större stad.
Men.. hur kan jag kolla upp vad jag kan få om deras värdelösa sidor inte fungerar? Känns ju lagom kul att ringa runt till varenda ISP.

Vet inte om det finns uttag, kan först kolla det när jag kommer dit. Tvivlar dock på det.

Permalänk
Avstängd

Ring dom du är intresserad av att ha ett abonnemang hos, så säger du att du vill ha ett utan telefon abbonemang.
Lätt som en plätt, sen så ifall det inte skulle fungera så säger dom antagligen varför.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Michael har inget med telefon abonnemang att göra. Han kan inte få ADSL för att det helt enkelt inte finns plats i tele stationerna, ganska vanligt problem i stockholms innerstad. Han verkar inte heller ha tillgång till något coax nät, iaf inte där man kör bredband, väldigt vanligt i tex gamla stan där de flesta har "boxer uttag".

Då är ju enda chansen att föreningen har satsat några tusen per lägenhet på att installera fiber/ETTH vilket inte heller är så vanligt på de här lägenheterna som är centrala då de har väldigt låga avgifter och många gamlingar. Findah kan vara så att du blir tvungen att skriva upp dig på väntlista på ADSL och helt enkelt köra mobilt bredband, köpa in dig hos nån granne med trådlöst eller hacka någons trädlösa nätverk för att få internet under tiden.

Permalänk

Entusiasmera någon granne att skaffa myfi.net via sin existerande adsl inkoppling....

Visa signatur

Amd64 3000+@2400Mhz - 1024mb OCZ - Sapphire X800pro@16pipes 475/450 - zalman 300A-APF - 3Dmark03=11500

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar, men har kommit fram till att det antagligen är deras söktjänster som det är fel på.

Testade med kompisars adresser, som nu har eller kan få ADSL från Telia bland annat och dom fick samma felmeddelanden. Att det inte finns någon ledig kapacitet på deras station osv.

Känns ju väldigt omständigt, men får väl helt enkelt ta och ringa runt.

Permalänk
Medlem

Prova att ringa till de olika operatörerna kanske?
Skulle tro att det är det de vill med det där "fel meddelandet".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
South Park?

Det är på 4chan man skriver enligt
1.text
2.text
3.text
4. ...
5. profit

Nej...
Hur mycket OC ser man på 4chan?

Det är Underpants Gnomes (s2e17) från southpark som uttrycket kommer ifrån.
Deras tre olika faser är:
1. Collect underpants
2. ?
3. Profit!