Permalänk
Medlem

> i commandprompten

Hoppas att detta är rätt forum för denna fråga.

Min fråga är helt enkelt hur man gör för att skriva output, med svenska och andra specialtecken, från ett kommando till en fil.
Antog att det här skulel fungera, men > verkar inte klara alla tecken.
echo åäö > c:\Users\paul\Desktop\ut.txt
filen ut.txt ser ut så här : †„”

Permalänk
Medlem

Det beror på att du tittar på output i filen med olika teckenuppsättningar. Windows har en annan än DOS.

Om du i kommando-prompten skriver
type c:\Users\paul\Desktop\ut.txt
Borde de visa rätt med åäö.

Om du vill att DOS ska göra en fil med den uppsättning Windows använder måste du använda de tecknena i DOS istället för åäö. För att göra det så kan du öppna filen i Windows (notepad) och skriv in "åäö ÅÄÖ" och spara. Gå sen till kommandoprompten och med "type så kan du få en output i kommandoprompten på vilka tecken som används. De kan du kopiera genom att gå på systemmenyn (vänster fönster hörn) och välja det.

Så här blir det;

åäöÅÄÖ Õõ÷┼─Í

Om du kopierar andra raden och kör

echo Õõ÷┼─Í >c:\Users\paul\Desktop\ut.txt

får du åäöÅÄÖ i windows.

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen Buio, men tror inte det fungerar för mig, det jag egentligen vill göra är
dir /b /s > ut.txt och få med alla specialtecken.

Permalänk
Medlem

start > kör > charmap
kolla teckensnittet terminal, där ser du alla tecken i kommandoprompt-vänligt format, typ

echo †„” Ž™
vart åäö ÅÄÖ för mig.

Permalänk
Medlem

Kanske har att göra med att jag kör engelsk Vista och använder Notepad++

Citat:

dir /b /s > ut.txt och få med alla specialtecken.

Fungerar så länge du använder kommandoprompten för att lista filen som jag nämde ska "type ut.txt" ge samma resultat du ser där.

Om du använder Notepad++ kan du bara switcha till att titta på filen i MS DOS-Style på language menyn.