Billig bärbar med låga krav (till hösten)

Permalänk
Medlem

Billig bärbar med låga krav (till hösten)

Till hösten ska jag börja plugga på universitetet och tänkte då införskaffa en ny bärbar dator. Jag kommer inte behöva göra något mer avancerat än att skriva uppsatser, programmera samt surfa och möjligtvis se på film/tv-serier (det antar jag dock att i princip alla bärbara idag kan göra). Jag har inget behov av att spela spel. Kraven är uppdelade i saker som är viktiga, mindre viktiga och oviktiga.

Viktiga funktioner

  • Billig och hållbar
    Den bör vara så billig som möjlig, utan att förlora kvalité. Max 6000 kr.

  • Lång garanti (samt bra support)
    Därav ingen begagnad. Jag vill kunna reparera datorn om det behövs.

  • Bra tangentbord
    Lagom stora tangenter med robust känsla. Ska tåla mycket och kunna klara sig även fast man skriver mycket.

  • Storlek
    Bör inte vara allt för stor i bredd och längd. Ska vara rätt så kompakt.

  • Skärm
    Skärmen ska ha en högre upplösning än 1024x768 (om det inte är en EEE eller dylikt).

  • Lång batteritid
    Ska räcka ganska så länge utan att jag måste mata den med ström.

  • WLAN
    Antar att alla de moderna bärbara har WLAN.

Mindre viktiga funktioner (men som gärna uppskattas)

  • Vikt
    Får gärna vara lätt då jag ska flytta runt den mycket. Dock inte så jätte viktigt sålänge den är en rätt så kompakt dator.

  • Lagringsyta
    Gärna ha relativt mycket lagringsutrymme, men köper hellre t.ex. en bärbar med SSD än en med stor hårddisk (om den nu presterar bra det vill säga).

  • Relativt stilrent yttre
    Helst ingen märkvärdig design, utan mer åt ThinkPad-hållet.

Inte viktiga funktioner

  • Grafikkort
    Jag ska inte spela något spel, så därför behöver jag inte lägga pengar på ett bra grafikkort

Observera även att datorn ska införksaffas till den tidiga delen av hösten, vilket innebär att jag även skulle kunna köpa en som kommer ut då istället.

Jag undrar även hur det ser ut med vilka märken man bör kolla på och inte. Jag har själv haft dålig erfarenhet av HP och hört samma sak från andra, Acer gäller samma sak. Har ni någon uppfattning om vad som gäller?

Tack på förhand!
(Jag undrar även om andra här på forumet har haft erfarenhet av att plugga tekniskt på universitetet och införskaffa sig en bärbar!)

Permalänk
Medlem

Re: Billig bärbar med låga krav (till hösten)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mei

(Jag undrar även om andra här på forumet har haft erfarenhet av att plugga tekniskt på universitetet och införskaffa sig en bärbar!)

Har inget bra tips på dator och jag har heller inte läst några tekniska kurser, men mitt tips är att skaffa en bra mic. Jag brukar spela in föreläsningar som är intressanta och/eller viktiga eller om jag inte orkar engagera mig och föra anteckningar.
Funkar dock bäst om lärarna lägger upp bilder/diagram whatever från föreläsningarna i PDF form eller liknande. Detta brukar flera av mina lärare göra.
Är riktigt skönt, se till att va lite diskret bara, alla kanske inte gillar det

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite lustigt (inget illa menat) att det nu varit flera trådar där folk skriver att dom ska börja studera TILL HÖSTEN och behöver en bärbar NU. Visserligen skriver just du att du ska köpa först då, men det finns förmodligen helt andra maskiner tillgängliga då, samt att kronan lär vara förstärkt och således andra priser.

Som svar på din andra fråga (som heller inte rör datorn i sig) så skriver jag min sista tenta om en vecka, läser teknisk fysik, och jag har aldrig haft en bärbar. Sitter man på skolan och pluggar så finns det massvis med datorer att tillgå, och är man hemma så har man sin stationära. Det är absolut ingen nödvändighet, men det är ju alltid roligt att köpa prylar, så om du kan övertyga dig själv om vikten av att äga en bärbar så... ;).

Lycka till med studierna i alla fall :).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
[B] Jag tycker det är lite lustigt (inget illa menat) att det nu varit flera trådar där folk skriver att dom ska börja studera TILL HÖSTEN och behöver en bärbar NU. Visserligen skriver just du att du ska köpa först då, men det finns förmodligen helt andra maskiner tillgängliga då, samt att kronan lär vara förstärkt och således andra priser.

Ja, jag är medveten om det, men jag tyckte inte att någon av de andra trådarna fokuserade på samma sak (t.ex. att de ville kunna spela osv.). Jag vill ju inte lägga pengar på något som jag inte kommer att nyttja.

Anledningen till att jag kikar på datorer just nu är för att få en bättre uppfattning om vad som finns ute. Hittar jag en dator som är bra just nu, så kommer ju den säkerligen att sjunka i pris när jag börjar plugga, och jag kan införskaffa den då. Är det en dator som kommer att släppas, så köper jag den i sådana fall då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Som svar på din andra fråga (som heller inte rör datorn i sig) så skriver jag min sista tenta om en vecka, läser teknisk fysik, och jag har aldrig haft en bärbar. Sitter man på skolan och pluggar så finns det massvis med datorer att tillgå, och är man hemma så har man sin stationära. Det är absolut ingen nödvändighet, men det är ju alltid roligt att köpa prylar, så om du kan övertyga dig själv om vikten av att äga en bärbar så... ;).

Jag har övervägt att inte införskaffa en dator just av den anledningen, men som det ser ut nu så sitter jag fortfarande på en staditionär dator som jag köpte runt 2001-2002 (som då var relativt omordern redan då). Så en av anledningarna är även att jag vill köpa en ny dator. Och då, med tanke på att jag inte är i något större behov av en kraftfull dator, så känns det bättre att lägga mina pengar på en bärbar dator om jag nu ändå ska uppgradera mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Lycka till med studierna i alla fall :). [/B]

Tack så mycket och tack för svaret på min andra fråga

Permalänk
Medlem

Kolla upp Lenovo S12, modellen som bygger på ION plattformen. Verkar perfekt som netbook/lätt laptop som klarar av hd-video och har hdmi ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M4rvin
Kolla upp Lenovo S12, modellen som bygger på ION plattformen. Verkar perfekt som netbook/lätt laptop som klarar av hd-video och har hdmi ut.

Ja, jag har kollat på den och den verkar faktiskt väldigt lovande. Dock är jag lite tveksam till att köpa en bärbar som är så utformad för att prestera bra grafiskt. Känns som att jag borde kunna lägga pengarna på något som är i samma prisklass, fast fokuserar på annat om ni förstår.

Såg dock en videon på den och tangentbordet verkar faktiskt lovande.

Permalänk
Medlem

Det kommer en version med Intels GMA950 chipset också. Den kommer vara billigare så slipper du betala för något du inte vill ha. Om atom-processorn är tillräckligt snabb för dina behov i övrigt vill säga.

Permalänk
Medlem

Tjena! En annan dator som passar rätt bra in på dina krav är HP dv2. Denna dator finns i sitt grundutförande för runt 5400 kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=413288

Jag har själv funderat på att köpa denna dator men slutade med att jag behövde en kraftfullare. Jag har fortfarande kvar min förra dator som är HP och tangentbordet har jag varit riktigt nöjd med. Så fördelen med dv2 är att du får ett stabilt tangenbord som även är fullsize vilket de flesta netbooks inte har. Den har även bra 12" skärm med 1280x800 och en kompakt design som du efterfrågade. Den verkar inte ha lika bra batteritid som många netbooks men den har trots allt en större skärm...

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/pd_5010290001.aspx

Billig endast 3495:-
ingen superdator sitter själv med föregångaren hp530 och är nöjd.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

195:- över din budget men 3 års på platsen service.

http://www.dustinhome.se/pd_5010235442.aspx
Men tänker du vänta tills hösten med köp så kommer något annat att gälla då den här är utgående.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna dator? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=416564
Lenovo 3000 G350. Verkade väldigt prisvärd och bra. 15,4" känns lite mycket dock, fast det kanske är lugnt att ha med sig?

Någon åsikt?