överklockning av E8500.. vad hjälper det?

Permalänk
Medlem

överklockning av E8500.. vad hjälper det?

Hej jag har köpt en E8500 och undrar om man ska överklocka den? om den går bättre lr bara sämre?

Tack för alla svar:)

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk

Re: överklockning av E8500.. vad hjälper det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Felek
Hej jag har köpt en E8500 och undrar om man ska överklocka den? om den går bättre lr bara sämre?

Tack för alla svar:)

Läs klock FAQen i klockdelen av forumet där står hur du ska göra osv och ja det hjälper att klocka

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

bättre, över säger väll rätt mycket... dvs varför många gör det?

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Just E8500 är en särskild modell av processor, desto mer du höjer klockfrekvensen, desto långsammare går det. Den här processorserien från Intel brukar ge en riktigt rejäl prestandaboost om den istället underklockas.

Det är bara sänka volten lite i taget tillsammans med frekvensen. Vid bara några 100MhZ nedklock kommer du känna redan i uppstarten av ditt operativsystem hur mycket snabbare allting går. Lycka till!

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Re: överklockning av E8500.. vad hjälper det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Felek
Hej jag har köpt en E8500 och undrar om man ska överklocka den? om den går bättre lr bara sämre?

Tack för alla svar:)

Tänk bara på att inte gå i för stor steg, läs olika guider så du förstår vad du håller på med innan du sätter igång.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Just E8500 är en särskild modell av processor, desto mer du höjer klockfrekvensen, desto långsammare går det. Den här processorserien från Intel brukar ge en riktigt rejäl prestandaboost om den istället underklockas.

Det är bara sänka volten lite i taget tillsammans med frekvensen. Vid bara några 100MhZ nedklock kommer du känna redan i uppstarten av ditt operativsystem hur mycket snabbare allting går. Lycka till!

Eh överklockning går snabbare! inte segare.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Eh överklockning går snabbare! inte segare.

*HOSTHOST*SARKASMKANSKE?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
*HOSTHOST*SARKASMKANSKE?

jo jag misstänkte det men han skrev så seriöst

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

LOL.

Klart den går att överklocka och att det blir en prestandavinst. Hur långt du kommer beror på mobo, minne, kylning osv men 3.8-4.2 GHz borde vara helt ok med luftkylning.

Vad har du för övriga komponenter och hur är kylningen i chassit.

Kör min E8600 i 4.0GHz med luft och det är inga problem. Går en bit till men måste börja höja volten betydligt mer då så därför är jag nöjd såhär.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donald1963
LOL.

Klart den går att överklocka och att det blir en prestandavinst. Hur långt du kommer beror på mobo, minne, kylning osv men 3.8-4.2 GHz borde vara helt ok med luftkylning.

Vad har du för övriga komponenter och hur är kylningen i chassit.

Kör min E8600 i 4.0GHz med luft och det är inga problem. Går en bit till men måste börja höja volten betydligt mer då så därför är jag nöjd såhär.

minne: https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/4gb--2x2gb-...
cpu fläkt komer jag inte ihåg vad den heter men den är mycket bättre...
just nu så har jag en temperatur på 37 grader och som max har jag haft 42 grader, och då spelar jag förfult:P

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att du borde överklocka om du inte ens vet vad som händer/konsekvenser eller ens fördelar!

Supertips

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jag tycker inte att du borde överklocka om du inte ens vet vad som händer/konsekvenser eller ens fördelar!

Supertips

okej:/ det är ju därför jag sitter och nördar www.sweclockers.com för att få reda på lite om överklockning.... men finns det något program som jag kan överklocka min processor? jag har kollat i biosen men hittar inget...

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så att det står "Clock my computer" i BIOS, du får utnyttja FAQ tråden här på sweclockers tillsammans med din moderkorts-manual.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Eh överklockning går snabbare! inte segare.

Var håller världen på att ta vägen? o_-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Felek
okej:/ det är ju därför jag sitter och nördar www.sweclockers.com för att få reda på lite om överklockning.... men finns det något program som jag kan överklocka min processor? jag har kollat i biosen men hittar inget...

Och som några redan påpekat så borde du ta en titt på Överklocknings FAQ i forumet här på SweC.
Lycka till och håll koll på temperaturen!

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Avstängd

Kör min e8400 @4ghz

kommer inte riktigt ihåg fsb för det var ett tag sen men typ 333 är orginal iallafall.

Tror inte jag kör 1:1 med mina minnen, fattar inte vad det är ändå. har satt dom på andra timings än vad dom skulle haft om jag körde 1:1.

Volten på minnena är orginal
Volten på prollen ligger runt 1.3

Har höjt nordbryggans volt (eller vare sydbryggans ._.) med +0.1.

Processorn ligger rtunt 65 load med en Artic cooling freezer pro 7 eller något sånt, vet inte om det är så vettigt men med min användning går den knappt över 60, spelar inte så krävande spel...

har ett GA -ep35-ds3 kort och alla mina inställningar ligger på samma Bios sida och det är smidigt, vet att alla moderkort inte har volt och sånt på samma sida och dd kan det bli jobbigare...

sorry för rörig post, ville bara dela lite :- )

Edit: Kan tillägga att jag inte förstod ett jota av vad som står i guiderna utan jag tog första steget eftersom folk säger att det är "failsafe", dvs att den inte startar om man gör helt fel, skulle jag inte testat mig fram skulle jag inte vetat. Med detta säger jag dock inte att du ska dra hejvilt i sakerna i bios men att bara läsa brukar inte ge så mycket kunskap, praktik är alltid lättast

ändra fsb
höj prollens volt
inte volt på manuell
om du klockar för högt måste minnena tåla det eller köra annan timing

(korrekt?)

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Jag kör Min E8500 med orginall VCore och Med Stockkylare ligger stabilt i värme och prestandard har klockat från 3.16 till 4.16. medans värme skillnaden är typ 10 grader!

Permalänk
Medlem

okej som sagt tack för att ni försöker hjälpa mig:)

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

sorry, men det säger ju sig självt att datorn blir snabbare av att överklocka

varför skulle det annars vara en sån stor grej liksom^^ alla kylare o reklam o skit om goda överklockningsmöjligheter, allt för en segare dator

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

okej det är så här.. jag har ett ms 7510 moderkort... jag tror jag letat snart i 30 minuter i biosen och inte hittat vart man överklockar:( har någon nått liknande kort kanske?

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Felek
okej det är så här.. jag har ett ms 7510 moderkort... jag tror jag letat snart i 30 minuter i biosen och inte hittat vart man överklockar:( har någon nått liknande kort kanske?

CELL MENU enligt sidan 3-4 och 3-18 i ditt moderkorts manual.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
CELL MENU enligt sidan 3-4 och 3-18 i ditt moderkorts manual.

okej tack jag hitta : D.O.T. (Dynamic Overclocking Technology) is the automatic overclocking function är det det jag letar efter?

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Vila i frid

Du ska klocka manuellt, inte med något inbyggt elände som du inte har kontroll över.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Felek
okej tack jag hitta : D.O.T. (Dynamic Overclocking Technology) is the automatic overclocking function är det det jag letar efter?

Läs överklockningsguiden här på SweC och lär dig lite om överklockning, som nån sa lite tidigare så är det inte bara att klicka på "Overclock my PC" och vips så blir den snabbare. Det är många inställningar man måste känna till och man måste också veta hur man ska testa om den är stabil osv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

mene det är så här gubbar att jag har överklockat en p4 förrut och det hjälpte inte... plus.. jag kan inte hitta vart i biosen man överklockar.... jag är inte helt noob..

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Felek
mene det är så här gubbar att jag har överklockat en p4 förrut och det hjälpte inte... plus.. jag kan inte hitta vart i biosen man överklockar.... jag är inte helt noob..

Om det inte gjorde processorn snabbare så överklockade du den aldrig, det är klart den blir snabbare om man överklockar den.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Felek
mene det är så här gubbar att jag har överklockat en p4 förrut och det hjälpte inte... plus.. jag kan inte hitta vart i biosen man överklockar.... jag är inte helt noob..

Hämta ett glas saft, läs guiden om hur man klockar som finns här på sweclockers. Tänk igenom vad det stod så att du förstår vad du ska göra. Kolla i din moderkorts manual var inställningarna finns. Börja klocka.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Inaktiv

Om du inte vet ens var i BIOS som OC-funktionerna ligger ska du nog inte försöka dig på detta. Man kan strula till en dator något förnicklat med oförsiktig överklockning - inklusive permanent skada hårdvaran - så man bör iallafall känna till grunderna.

I forntiden fanns det inte så mycket att mickla med - du hade multipel, busshastighet och vCore att pilla med; ibland vIO också. Det var allt; inte så mycket att klanta till heller. Idag på en modern entusiastorienterad mammabräda kan du ställa volten för inte bara vCore/IO, utan också för klocknätet i CPUn, minneskontroller och L3-cache (gäller i7 och Phenom), systembuss, nord- och sydbrygga, vCore och vIO för ditt RAM, och även vIO på dina PCIe-bussar bland annat.

Du kan feppla med fasförskjutningen på klocksignaler, ändra waitstates i minneskontrollern med mera, det är en otrolig massa nya parametrar man kan tjafsa med. Förvisso behöver man inte röra de flesta av dessa för att nå respektabla resultat, men grejar man med fel parametrar är det desto fler grejer som kan gå snett, och vet man inte vad man gjort och vad man håller på med kan det bli besvärligt att fixa igen. Dessutom dyrt, om man lyckats steka något.

Vill du ändå prova, gör då först det som flera personer sagt åt dig, nämligen läsa på i FAQen. Ingen är intresserad av att hålla handen och göra allt jobb åt en person som inte vill lära sig själv. Dessutom är det inte praktiskt heller då inte allla datorer är identiska. En del kan klockas mycket, andra nästan inget alls, och att försöka tvinga en bångstyrig maskin leder oftast bara till strul, och sedan ond bråd död för komponenterna. Du måste känna dig fram själv, ingen annan kan göra detta jobbet åt dig...

Ta en titt i din moderkortsmanual igen samtidigt som du sitter med BIOS-skärmen öppen på din dataapparat. Gå igenom alla inställningar för att hitta det du tror att du behöver. Inte alla BIOSar är lika utförliga, fattas det inställningar i din är det rätt kört för dig. Överklockningsprogram för moderkort är inte vanligt förekommande pga alla olika hårdvaror som finns därute.

Permalänk
Medlem

jag får kolla med någon kompis som kan överklockning som skulle kunna hjälpa mig för att det ända problemet är att jag inte hittar vart man överklockar i biosen... men jag får ta lite saft och en kudde och läsa lite:P

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]