Permalänk
Medlem

Har grafikkortet lagt av?

Har ett ATI Radeon 2900XT och när morsan använde datorn slocknade skärmen och sedan dess har ingen bild visats. Har öppnat upp datorlådan och fläkten på grafikkortet snurrar men skärmen går in i sleep mode. Drar jag ut sladden mellan grafikkort och skärm så klagar den på insignal, så kanske inte är fel på grafikkortet med tanke på att den går i sleepmode direkt vid start?

Några teorier? Kan inte kolla med något annat grafikkort då det är ett AGP-kort.

Permalänk
Medlem

skulle kunna vara moderkortet eller nätagget

Visa signatur

[Fractal Design Define R2] [Fractal Design 800w] [Gigabyte Z68XP-UD4] [i5 2500K@4,5GHz, Noctua NH-U12F] [Corsair Vengeance 8gb] [Nvidia GTX 670] [SSD Intel X25-M G2 80gb, samsung 1x 2tb, 1x 1tb, 2x 500gb, 1x 400gb]

Permalänk

Kan vara mycket. För att få en bildsignal så krävs det att cpu, minne, moderkort och grafikkort är fungerande förutom skärmen och skärmkabeln.

Råkade så sent som igår ut för en dator där processorn, en gammal FCPGA P3 hade bränts.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Har grafikkortet lagt av?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spindel
Har ett ATI Radeon 2900XT och när morsan använde datorn slocknade skärmen och sedan dess har ingen bild visats. Har öppnat upp datorlådan och fläkten på grafikkortet snurrar men skärmen går in i sleep mode. Drar jag ut sladden mellan grafikkort och skärm så klagar den på insignal, så kanske inte är fel på grafikkortet med tanke på att den går i sleepmode direkt vid start?

Några teorier? Kan inte kolla med något annat grafikkort då det är ett AGP-kort.

ATI Radeon 2900XT finns ej i AGP, så det är nog ett annat om det AGP vill säga, men har du testat att sätta om graffet och att reseta moderkortets bio/cmos?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att det är processorn. Det är ju en Core2Duo E6600 (om jag minns namnet rätt nu) som brukar vara svala och har dessutom en Scythe Ninja som kyler den bra.

Kortet är PCI-express. Skrev bara att jag kan inte testa annat grafikkort eftersom det jag har hemma är AGP.

Det som tyder på att det är grafikkortet är att de brukar bli varmt och bilden har de senaste månaderna försvunnit ungefär 1 sek då och då. Kan förvisso vara moderkort eller minne, men det är bara grafikkortet som jag ser som en risk för överhettning. De andra komponenterna har jag valt just för att de är svala.

Får väl testa att reseta moderkortet och pilla runt lite.

Permalänk
Hedersmedlem

Kylarna på dessa kort kan gärna damma igen, så ta och köp lite tryckluft på burk eller dylikt och blås igenom utav bara h.vete

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hur är det om du startar om datorn, något liv i skärmen alls? om det finns något liv så kan windows ha förvirrat sig själv och krashat nån drivrutin eller nåt... annars är det kanske moderkortet eller grafikkortet som kapat, men kan även vara minnen, cpu, nätagg eller nåt annat som krånglar... testa med att byta komponenter i datorn, en i taget, för att felsöka...

Edit: testa även att lägga grafikkortet i nån annan dator, t.ex. nån kompis dator eller nåt, och se om det är samma problem där... detta kan du även göra med andra komponenter för att utesluta att det är fel på dom...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Tror mer och mer nu att det är grafikkortet som har lagt av. Trodde först att det kunde vara nätagget (som är äldst i datorn) som hade gått sönder och inte orkade driva alla grejer längre.

Åkte helt enkelt och köpte ett nytt nätagg idag och satte i. Datorn startar, moderkortets välkomstbild visas (Gigabyte och text för hur man kommer in i BIOS) men sedan *svart*. Skärmen går in i sleep mode, förmodligen för att grafikkortet inte sänder ut något som skärmen klarar att tolka längre. Resterande grejer snurrar på men fläkten på grafikkortet snurrar svagt, kan stoppa fläkten med fingret. Vill även minnas att en lampa brukar lysa grönt på kortet, och kortet ser stendött ut.

Kommer förmodligen att köpa ett helt nytt kort på måndag. Får hålla tummarna...