Permalänk

Problem i gnome (gentoo)

Har nyligen installerat Gentoo pa min m1330 dell laptop. Ar ohyggligt nojd da allt gar otroligt mycket rappare an i ubuntu, men har ocksa haft en del bekymmer. Varje gang jag startar gnome dyker detta meddelande upp:

Min google-fu ar inte pa topp idag, hittar ingen losning pa detta problemet eller konstruktiva forslag hur man kan ga vidare. Inte heller har jag lyckats klura ut om gnome skriver nagon som helst log med mer utforlig information. Svart att felsoka som det ser ut just nu.

Sen har jag inte fatt ljudkortet att fungera ordentligt. Drivrutiner ar installerade laddas utan problem. Men kommer helt enkelt inget ljud. Sa har ser det ut nar jag startar alsasound:

* Storing ALSA Mixer Levels ... [ ok ] * Killing processes using ALSA ... [ ok ] * Unloading ALSA modules ... [ ok ] * Loading ALSA modules ... * Could not detect custom ALSA settings. Loading all detected alsa drivers. * Loading: snd_hda_intel ... [ ok ] * Loading: snd-pcm-oss ... [ ok ] * Loading: snd-seq-oss ... [ ok ] * Restoring Mixer Levels ... [ ok ]

Har ocksa testat med troubleshootingavsnittet fran http://en.gentoo-wiki.com/wiki/Dell_XPS_M1530 och kort:

echo "options snd-hda-intel model=dell-3stack" >> /etc/modprobe.d/alsa.conf update-modules /etc/init.d/alsasound restart alsamixer

Men fortfarande helt tyst i lurarna. Far inga fellmeddelanden, och kan spela upp musik, filmer mm (med later naturligvis ingenting). Sa otroligt tacksam om nagon kan ta sig tid och hjalpa mig med detta.

/Mvh

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

http://wiki.archlinux.org/index.php/ALSA#Making_sure_the_soun... Sådär fixade jag mitt ljudkjort i arch. Kanske fungerar i Gentoo också. Det kommer nog inte gå att lägga modulen i /etc/rc.conf.

modprobe snd_hda_intel

Kanske fungerar.

Har du laddat hem alla nödvändiga alsa paket?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Vad för gnome version kör du? Har du testat gnome-light? Om du vill kan ju testa att köra ~arch på gnome för att kolla om det är fixat där. Var beredd på att det kanske fungerar sämre dock
Om du inte lyckas få igång ALSA så kan du ju alltid testa OSS4 och kolla om det fungerar bättre:
http://en.gentoo-wiki.com/wiki/OSS4

Permalänk

Hej och tack for svaren! Just nu gnome-light-2.24.1 (tidigare gnome samma version), och har fortfarande samma fel. Hittar inga senare ebuilds (som kan avmaskas) sa antar att det ar den som galler. snd_hda_intel ar laddad och klar fran start. Borde ha alla nodvandiga packet eftersom portage borde improviserat ihop dem at mig. Det jag framst efterlyser ar tips var man kan hitta debuginformation. Loggarna verkar inte innehalla nagot intressant vad jag kunnat se.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Just det... Jag glömde bort att du måste ha gnome-overlay:en (layman -a gnome) till portage för att kunna få 2.26 ><
Tyvärr var det så längesen jag använde ALSA så jag vet inte vad mer du kan göra

Permalänk

Ok, tror det blir till att byta till OSS. Verkar lite meckigt med overlays, men tror jag fatt det att funka hyfsat. Oss-overlay tradet lagger sig i /usr/local/portage/layman, korrekt?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Men WTF, verkar vara samma fel aven med OSS. Nar jag kor osstest sa star det visserligen:

Note! Device is in use (by PID 0/VMIX) but will try anyway

Testarna genererar inga fel. Nagon som vet vad VMIX ar for nagot?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Ok, progess! I vild frustration kopplade jag in ett par horlurar i jacket for att se om ljudet ut funkade, och de gjode det minsan! Ar alltsa bara de inbyggda hogtalarna som fuckar, men detta kan man ju leva med ett tag iaf.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Kul att höra att du kom på vad felet var!
VMIX är OSS:s "mixer program" som gör så flera program kan spela upp ljud samtidigt. Öppna upp "ossxmix" och kolla vad du kan pilla på. Jag ställde om kvaliten till "production" på vmix så fick jag genast mycket bättre ljud (no shit ).

Permalänk

Jo tack! Fast ar ju anda jobbigt att jag inte far nagot ljud ur laptophogtalarna, fungerar i ubuntu sa ar inget fel pa hardvaran. Valdigt nojd med OSS iaf, skall bara fa igang pulseaudio sa ar lyckan gjord. Felet i gnome ar storigt som fan dock. kanske kan rekompilera med debugflaggan for att fa lite mer output? Jaja, far kolla mer pa saken sen.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Lite sånhära saker som gör mig sur att alla kör ubuntu. Det känns som om det kommer finnas allt mindre vetskap om linux. Man blir så sur när man stöter på problem som man aldrig får svar på.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Är din user med i gruppen "audio"?

Du kan använda följande kommando för att lägga till din user
usermod -a -G audio <din user>

Några andra grupper det brukar vara bra att vara medlem i är wheel, cdrom,cdrw och haldaemon som gör att du kan sua, bränna och mappa upp extern media.