Radeon HD 4770 (RV740)-Tråden

Permalänk

Är det nån som har problem med att spel krashar med detta kortet?

Sen ja köpte det kan ja inte starta wow, HoMM5 eler sacred 2.

Spelen krashar redan innan dom ens startar eller efter nån sekund på huvudmenyn bara.

Hoppades att 9.5 skulle fixa detta men samma problem.

Visa signatur

Philips 273E | Gigabyte MA770-UD3 | Phenom II 940BE@3.4Ghz | OCZ Vendetta 2 | 2x2048MB Corsair XMS2 | Radeon HD4770 512MB | Antec P180B | Corsair Powersupply 520W | Logitech MX1100 | Logitech Illuminated | Logitech Z-2300

Permalänk
Inaktiv

Vad hände med HD4750?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Vad hände med HD4750?

kommer iaf ett 4730 fast i 55nm som det gick att läsa här på sidan...

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Vad hände med HD4750?

Man spekulerade att RV740 skulle bli två kort, såsom 4850/4870. Altså 4750/4770. Men så blev inte fallet.

Permalänk
Medlem

Har haft mitt 4770 ett par veckor nu, är helnöjd med prestandan! Men, det jag har märkt är att när jag lirar ett spel så blåser fläkten igång stötvis för ett par sekunder. Många recensioner som tar upp det, hur är det med er andra, har ni samma fenomen? Finner det lite småirriterande så man undrar om det är någon som vet om en fix. Ska man sätta fläkten på en fix hastighet istället för auto kanske?

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creutz
Har haft mitt 4770 ett par veckor nu, är helnöjd med prestandan! Men, det jag har märkt är att när jag lirar ett spel så blåser fläkten igång stötvis för ett par sekunder. Många recensioner som tar upp det, hur är det med er andra, har ni samma fenomen? Finner det lite småirriterande så man undrar om det är någon som vet om en fix. Ska man sätta fläkten på en fix hastighet istället för auto kanske?

Jag märker också det! Tex i fallout 3 så när det sprängs saker så startar den lite. Inget jag stör mig på dock!
Om jag var du skulle jag haft den på auto, För annars blåser den mycket hela tiden eller för lite när det behövs.

Permalänk

Ja har det mycket hellre att den går upp på högvarv ibland som det gör nu än att det låter illa hela tiden som mitt gamla gjorde

Visa signatur

Philips 273E | Gigabyte MA770-UD3 | Phenom II 940BE@3.4Ghz | OCZ Vendetta 2 | 2x2048MB Corsair XMS2 | Radeon HD4770 512MB | Antec P180B | Corsair Powersupply 520W | Logitech MX1100 | Logitech Illuminated | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Nån som vet ifall en Zalman VF900-Cu och HD4770 går ihop, har sökt en jäkla massa och kan inte hitta nån info om det än. Känns dock som att bör funka, har en liggandes nämligen och funderar på att ge det ett försök.

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majed
Nån som vet ifall en Zalman VF900-Cu och HD4770 går ihop, har sökt en jäkla massa och kan inte hitta nån info om det än. Känns dock som att bör funka, har en liggandes nämligen och funderar på att ge det ett försök.

Jag har exakt samma fråga. Någon som testat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ande
Jag har exakt samma fråga. Någon som testat?

Majed som ändå har en kan väl ge det ett försök

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Majed som ändå har en kan väl ge det ett försök

Jag ska nog ge det ett försök så fort jag får orken till det, återkommer med resultat här i tråden under veckan.

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majed
Nån som vet ifall en Zalman VF900-Cu och HD4770 går ihop, har sökt en jäkla massa och kan inte hitta nån info om det än. Känns dock som att bör funka, har en liggandes nämligen och funderar på att ge det ett försök.

Har inte heller hittat något, men det borde fungera. Visserligen sitter kärnan närmare "kontaktsidan" än på tidigare kort (mycket idiotiskt om du frågar mig), men en VF900 är ju inte så vansinnigt stor och kan man få plats med en Accelero om man kapar kyllamellerna vid heatpipesen på ena sidan, så skall väl en VF900 få plats.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Är det något som vet om 3 st hd4770 presterar bättre än ett 4870x2??
Går nämligen i köpetankar om nytt grafikort och 3st 4770 blir ju billigare än ett 4870x2, tänkte även fråga om vilket alternativ som blir det tystaste då jag är lite kinkig med det.

Systemet jag har i nuläget är:
Asus rampage II extreme X58 socket 1366
core i7 920 2,67Ghz
2900pro (gammal skit)
Tacksam för svar.

Mvh Anders!

Permalänk
Medlem

Slängde på min Zalman VF900-Cu nyss, installationen gick hur smidigt somhelst kan bekräfta att det funkar. Kör just nu med fläkten på lägsta o idletempen är 36grader jämfört med ca 46-47. Så jag är nöjd iaf. Att minnena nu kyls och att det är tystare är ju ett plus också.

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majed
Slängde på min Zalman VF900-Cu nyss, installationen gick hur smidigt somhelst kan bekräfta att det funkar. Kör just nu med fläkten på lägsta o idletempen är 36grader jämfört med ca 46-47. Så jag är nöjd iaf. Att minnena nu kyls och att det är tystare är ju ett plus också.

Härligt Tystare? Jag hör inte min fläkt och jag har oxå ett XFX

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Härligt Tystare? Jag hör inte min fläkt och jag har oxå ett XFX

Jag trodde inte heller det va möjligt men i min burk blev det faktiskt aningen tystare. Och nu slipper jag dom där irriterande 1-2sekunders uppvarvningarna till fullt på orginalfläkten som kommer då o då under spelande/när man startar upp burken.

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majed
Jag trodde inte heller det va möjligt men i min burk blev det faktiskt aningen tystare. Och nu slipper jag dom där irriterande 1-2sekunders uppvarvningarna till fullt på orginalfläkten som kommer då o då under spelande/när man startar upp burken.

Låter trevligt! även om jag inte stör mig på uppvarvningarna.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Nilsson
Är det något som vet om 3 st hd4770 presterar bättre än ett 4870x2??
Går nämligen i köpetankar om nytt grafikort och 3st 4770 blir ju billigare än ett 4870x2, tänkte även fråga om vilket alternativ som blir det tystaste då jag är lite kinkig med det.

Systemet jag har i nuläget är:
Asus rampage II extreme X58 socket 1366
core i7 920 2,67Ghz
2900pro (gammal skit)
Tacksam för svar.

Mvh Anders!

Det tror jag inte. Inte i upplösningar som du vill spela i åtminstone och det pga 512MB minne på 4770. Om du vill ha tystare lösning är det nog bättre att satsa på t.ex. 2st Asus 4870 1GB DK (Dark knight) eller 2x 4890 med eftermarknadskylare (t.ex. Accelero S1 + fläkt).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

ok men 2 st 4890 blir inte det mycket dyrare? Vill ha ut så mycket som möjligt om man ser till pris/prestanda/tystnad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qn1f3
Fick tag på den kylare jag efterlyste, kartongen röner ingen som helst information om vilken kylare den har. Inte i form utav bild, men som någon nämnt tidigare.

Åtminstone när det gäller XFX kreationer, HD-477A-YDFC är mitt kort namngett som har en s.k "slotkylare"(rätta mig om jag har fel. https://www.inet.se/bilder/5408418/xfx-radeon-hd4770-512mb-pc...)

Medans HD-477A-YDLC, har den enligt referensdesign.(https://www.inet.se/bilder/5408410/xfx-radeon-hd4770-512mb-pc...)

Vilken av dem som låter mest, har jag ingen aning om, men kan återge min personlig uppfattning angående min. När jag har installerat det. Återkommer något senare.

Tackar så mycket för den informationen!
Precis vad jag satt och funderare på
Blir ett "HD-477A-YDFC" för min del.

Permalänk

Jag funderar på att köpa ett HD4770 och har en fråga. Kommer någon av komponenterna i min dator "flaska"? se sign för spec.

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volvopowr
Jag funderar på att köpa ett HD4770 och har en fråga. Kommer någon av komponenterna i min dator "flaska"? se sign för spec.

Din prolle kommer att flaska lite men du kommer ändå att se JÄTTE-skillnad jämfört med det du har i sign

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Din prolle kommer att flaska lite men du kommer ändå att se JÄTTE-skillnad jämfört med det du har i sign

Tack för svaret,
Jag beställde ett Powercolor HD4770 från inet (1006kr, ingen frakt) nu.
Det ska bli härligt med lite bättre flyt på höga grafikinställningar, något som man verkligen inte har med ett 8600GT

EDIT: korten tog slut innan min order bekräftades

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk

Tjena

Hoppas på lite hjälp här....

Har installerat ett Sapphire HD4770 i datorn,köpt en ny skärm Benq E2400 som är kopplad på DVI kontakten och det lirar ju bra !!!
MEN när jag skall kolla Blue-Ray i PowerDVD så funkar det inte.
Har kört BD Advisor och den visar att grafikkortet är okänt och drivisen fel +
att skärmen inte är HDCP anpassad !?!
Blue-Ray spelaren är en LG GGW-H20L och moderkoret är ett
ASUS P5Q PRO.
PowerDVD versionen är 7.3 Ultra.

Antar att det är skit bakom spakarna men är det nån som har något förslag så vore det kanon !!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swed-dude
Tjena

Hoppas på lite hjälp här....

Har installerat ett Sapphire HD4770 i datorn,köpt en ny skärm Benq E2400 som är kopplad på DVI kontakten och det lirar ju bra !!!
MEN när jag skall kolla Blue-Ray i PowerDVD så funkar det inte.
Har kört BD Advisor och den visar att grafikkortet är okänt och drivisen fel +
att skärmen inte är HDCP anpassad !?!
Blue-Ray spelaren är en LG GGW-H20L och moderkoret är ett
ASUS P5Q PRO.
PowerDVD versionen är 7.3 Ultra.

Antar att det är skit bakom spakarna men är det nån som har något förslag så vore det kanon !!!

Skulle ju kunna vara drivisarna till bluerayen och powerDVD som inte uppdaterats efter det att 4770 och 40nm äntrade marknanden... Så var det iaf med rivatuner som man fick fixa lite med för att kunna klocka.
/A.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volvopowr
Tack för svaret,
Jag beställde ett Powercolor HD4770 från inet (1006kr, ingen frakt) nu.
Det ska bli härligt med lite bättre flyt på höga grafikinställningar, något som man verkligen inte har med ett 8600GT

EDIT: korten tog slut innan min order bekräftades

Ta ett HD4850 istället, lite bättre prestanda, obetydligt dyrare, men effekthungrigare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

När kan man se 1GB modellerna ramla in tro? XFX har ju haft ett kort på g länge nu och Gigabyte annonsera ju nyligen ut ett passivt kort med 1GB. Känns som en riktig vinnare i CF när man kör högre upplösningar som 1920x1200 i mitt fall.
En recension av CF med 1GB modeller vore inte helt fel heller så man får så hur prestandan blir i full HD gaming när minnesflaskhalsen är borta.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Hur mycket roll spelar minnet på grafikkorten? Är det generellt bättre med mer minne eller är det främst på större skörmar med högre upplösning det gör skillnad? Hur står sig ett 4770 512MB mot ett 4850 1GB vid spelande i 1680x1050?

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
När kan man se 1GB modellerna ramla in tro? XFX har ju haft ett kort på g länge nu och Gigabyte annonsera ju nyligen ut ett passivt kort med 1GB. Känns som en riktig vinnare i CF när man kör högre upplösningar som 1920x1200 i mitt fall.
En recension av CF med 1GB modeller vore inte helt fel heller så man får så hur prestandan blir i full HD gaming när minnesflaskhalsen är borta.

Varför skulle 512 mb modellen vara dålig i 1920x1200 ? Är det bara i vissa spel då eller?
Jag maxar battlestations pacific i 1920x1200 och x4 AA. Även fallout 3 i samma upplösning.
Detta på en gammal amd 4600+

Permalänk
Medlem

Har en liten fundering angående klockning av mitt nya xfx 4770 som någon kanske kan hjälpa mig med:

Jag är totalnovis på sånt, men inspirerad av de fina artiklarna här på SC drog jag igång med Rivatuner (med utbytt konfig-fil), Furmark och GPU-Z.

Grejen är att jag inte alls får det där gradvisa urballandet med artefakter i Furmark som jag ska spana efter enligt artikeln - i stället kraschar systemet totalt, med blåskärm och totallåsning vid givna frekvenser. (jag kommer upp till ca 850 MHZ på både kärna och minnen)

Är detta normalt?