Permalänk
Avstängd

Söker ett riktigt gaming tagentbord

Hej.
Idag när jag satt o spelade så märkte jag att jag håller tagentbordet helt snett och att området kring W,A,S,D borde vara annorlunda.

Så googlade jag och hittade denna:

Delen till venster ser ju perfekt ut för vänster handen.

Samma sak här, typ:

Jag märkte idag att när min hand ligger i perfekt position på tagenbordet så sticker tummen upp ända till knappen G och jag trycker bara med nedre delen på spacebar.
Här verkar dom ju tänkt på det

Vart kan man köpa detta elr liknande tagentbord?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

en riktig gamer spelar med piltangenterna

Visa signatur

smash?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigorm
en riktig gamer spelar med piltangenterna

Jag minns när jag var nio år eller något och tog steget från piltagenterna till asdw, som alla de stora grabbarna spelade med.
Sen så såg jag ner på alla noobs som knappt kunde datorer och var tvungna att ha pilar utritade för att kunna gå. Haha minnen.

Verkar inte finnas cirkeltagentbord,

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigorm
en riktig gamer spelar med piltangenterna

gahaha det kom jag ihåg när jag började lana när jag gick i sexan(2001), då snackade vi skit om en som lirade med piltangenterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag minns när jag var nio år eller något och tog steget från piltagenterna till asdw, som alla de stora grabbarna spelade med.

asdw En riktig gamer förflyttar sig med hjkl!

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325144
där har du så den är lite sne vriden

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid med piltangenterna och har gjorts så sen urminnes tider (Doom och Quake 1).
Det har en hel del fördelar jämför med wasd, bla så sitter ju inte wasd symmetriskt. "w" är inte rakt ovanför "s", utan lite snett till vänster.

Sen så är ju wasd knapparna mitt i tangentbordet där massor av knappar omkring riskerar att bli nedtryckta och man (iallafall jag) måste hålla handen i en riktigt krampaktig ställning för att kunna spela.

Dessutom så tycker jag att det är en stor nackdel att dessa knappar är på vänster sida av tangentbordet. Då är ju resterande delen av tangentbordet till höger om wasd bara ett jobbigt åbäke som stör (därav behovet av ovanstånde typ av separata tangentbord).
Använder man pilknapparna kan man låta handen vila på nederdelen av tangentbordet och har inga störande direkt angränsande knappar.

Själv har jag mest sett folk som kör med wasd som folk som har varit för lata för att ändra default i spelen, utan kör med de knappar de blivit tillsagda att köra med..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att man når betydligt färre knappar när man kör med piltagenterna.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

när jag spelar quake live så uppskattar jag att jag kan nå 1,2,3,4,5 med handen på WASD, tror inte det skulle gå på sådana tangentbord.

Tror inte det är någon skillnad alls mot ett vanligt tangentbord, bortsett då att man måste vänja sig vid ett nytt tangentbord

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag tror att man når betydligt färre knappar när man kör med piltagenterna.

W0rd. Själv kör jag alltid med WASD.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Hedersmedlem

Har en polare som fortfarande vägrar ta klivet upp från piltangenter till wasd vid 23 års ålder då han vill kunna ha numpad nära tillhands. xD
Man får så mycket mer tillgängliga knappar med wasd; space ligger bra till för tummen, shift/ctrl ligger vid lillfingret, 1-5, Tab, QWERFC m.fl. ligger alla nära och bra!
Plus att händerna hamnar mer symmetriskt till på skrivbordet, istället för att man ska behöva ha båda armarna åt höger som det blir om man kör med piltangenter, man måste ju sitta helt vriden (vilket min polare gör..)

EDIT: Hittade kontrollerna i första inlägget på prisjakt, lägger in några fler som kanske kan vara intressanta (gjorde en lista)!
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=Phukkitt&b=651312

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Ännu en piltangentspelare här

Jo totalt sett når man nog mer runt WASD, men riskerna att trycka fel är IMHO lite större. Runt piltangenterna kan man (om än precis) nå 0 på keypaden med tummen, samt Enter(use), Shift(hoppa) och Ctrl(ducka) med lillfingret.
Istället för 1-5 för WASD användare, så har man Delete, End och Page down, och kan ju förstås även ha saker på Ins, Home och Page up.

Men visst, polerar man sina WASD skills så blir man nog totalt sett lite mer flexibel i de spel det behövs.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag vet att många bra, riktigt bra spelar med piltangenterna...beror ju på hur tangentbordet är utformat, men de försöker ha de flesta knapparna på musen och sen använda delete etc. Men sen att andra även jag alltid spelat med wasd och är vana vid det gör ju inte oss till bättre eller sämre spelare, eller?
Angående andra tangenter runtomkring: space;hoppa Q;vapen E;vapen R;reload Z;vapen X;vapen F; vapen ctrl/c; ducka 123;vapen...dvs att jag använder bara en knapp på musen, vilket gör mig lite mindre flexibel och inte lika snabb antar jag.

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen så är ju wasd knapparna mitt i tangentbordet där massor av knappar omkring riskerar att bli nedtryckta och man (iallafall jag) måste hålla handen i en riktigt krampaktig ställning för att kunna spela.

5kilos handen xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt

Plus att händerna hamnar mer symmetriskt till på skrivbordet, istället för att man ska behöva ha båda armarna åt höger som det blir om man kör med piltangenter, man måste ju sitta helt vriden (vilket min polare gör..)

Hmm, va ?
Det är ju precis tvärtom.
Kör man med wasd så hamnar ju hela åbäket av tangentbordet till höger om wasd mellan vänster hand och musen.
Kör jag med piltangenterna kan jag placera högerdelen av tangentbordet precis var det känns bäst. Varför skulle jag placera det alltför långt åt höger ?

Jag ser det inte som att ta något kliv framåt i utvecklingen att börja med wasd.
Alla kör med det som passar dem bäst.
Jag (som lite äldre (33 år)) har dessutom lite större händer och för mig passar det alldeles utmärkt med lite extra utrymme mellan tangenterna som det finns där vid pilknapparna.
Dessutom har jag ett tangentbord där tangenterna nederst är rundade nedtill, vilket gör det extra skönt att använda pilknapparna.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm, va ?
Det är ju precis tvärtom.
Kör man med wasd så hamnar ju hela åbäket av tangentbordet till höger om wasd mellan vänster hand och musen.
Kör jag med piltangenterna kan jag placera högerdelen av tangentbordet precis var det känns bäst. Varför skulle jag placera det alltför långt åt höger ?

Tror du kanske missförstod lite hur jag menar, så jag ritade en bild åt dig.
Pilar = Man sitter vriden åt höger. WASD = Man sitter rakt.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Lol, nice bilder, dock så måste du ju som sagt inte ha tangentbortet placerat så som han i "Pilar" har det. Du kan flytta det precis som du vill, tex så att din vänsterarm är precis som i wasd bilden (förutsatt att du inte har ett väldigt smalt datorbord).
Jag sitter ungefär som i wasd bilden, förutom att jag inte kröker mina armar så mycket utåt som på bilden. Jag har båda mina armar mer eller mindre raka.
Med min "raka arm ställning" skulle högerdelen av tangentbordet gå över musmattan om jag körde med wasd.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Re: Söker ett riktigt gaming tagentbord

Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123 Samma sak här, typ:
http://www.slashgear.com/gallery/data_files/1/4/6/ToshibaGami...[/B]

Jag har en sån (vart fan dom får Toshiba från vet jag inte, det är en Wolf King Warrior!).

Rätt billig sak, men användbar? Nja... Problemet är att layouten inte riktigt är standard (qwergt!) och att en stor del av knapparna hamnar under handflatan, medans på ett vanligt tangenbort så har du handflatan på stödet (logiskt nog). Den är helt enkelt inte bekväm. Dom stora feta knapparna hjälper inte heller.

Permalänk

Kanske en Nostromo N52te Speedpad kan vara intressant?

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Avstängd

Aldrig fattat hur man kan spela med piltangenterna, inte ett skit värt utav knappar i närheten.

WASD ESDF for life.
Och "gamer" tangentbord med extradelen är ett jädra skämt, finns en anledning man aldrig någonsin sett någon progamer köra med det också.

Permalänk
Medlem

Kör själv med piltangenterna Har inte stött på nå spel ännu som ja inte kan utnytja dom knappar ja behöver

Kör med Logitech mx 518, där har man en del knappar att binda Tilläggas bör ja lirar bara FPS online spel (COD serien, RTCW, ET). De har funkat prima i 10 års tid (32 år )

Ja tror att de är så, en pil lirare kan inte förstå en wasd lirare å vice versa, samma som en högerhänt inte kan förstå hur en vänsterhänt kan skriva osv med just vänster

Igentligen behövs endast: höger-vänster-framåt-bakåt-skjut

De finns inget rätt eller fel lixom Å andra sidan om man för va lite sarkastisk, pil lirare tar ju spelet till en ny nivå, dom vägrar rätta sej efter va speltillverkaren bestämt

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

Förstår faktiskt inte mig på pil-lirare

Hur hoppar ni egentligen? Med musen eller?
Med WASD sitter space rätt för tummen. Du har Q, E till annat, R perfa till reload, CTRL, SHIFT eller kanske C som crouch, sen har du F och G nära.

Och ni som kör med pilarna, flyttarna ni tangentborder långt till vänster när nu kör eller?

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidDread
Förstår faktiskt inte mig på pil-lirare

Hur hoppar ni egentligen? Med musen eller?

Jag skrev lite om tex mina "standardknappar" ovan:
Hoppa: högershift
Ducka: höger ctrl
Use: Enter
Sprinta: Ins (om man inte använder den alltför ofta)
Ladda om: delete (eller mitten mushjul)
Granater eller tex Melee: backspace eller end

Fast visst är inte piltangenterna helt optimalt heller: det är svårt att hitta en naturlig knapp för ligga ner tycker jag ibland tex, plus att jag i princip aldrig utnyttjar luta höger/vänster. (Man kan sätta luta på tex delete och page down, men direkt smidigt är det inte)

Jag flyttar tangentbordet en bit till vänster, men lite snett sitter man nog ändå ganska ofta

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan

De finns inget rätt eller fel lixom Å andra sidan om man för va lite sarkastisk, pil lirare tar ju spelet till en ny nivå, dom vägrar rätta sej efter va speltillverkaren bestämt

Så sant, så sant...

Själv kör jag i princip bara fps spel och har knapparna konfigurerade såhär :

Pil vänster/höger : Strafe vänster/höger
Pil upp : hoppa
Pil ner : Gå bakåt
Right control : duck

Right Shift : Växla vapen mellan shotgun/ rocketlauncher i TF2 (som är det spel jag nästan uteslutande kör) eller (i de flesta andra spel) "run".

Numerisk 0 : Spaden i TF2, lite allt möjligt i andra spel. I andra spel sätter jag också massa funktioner på övriga numeriska knappar.

end : kolla scoreboard

pg down : prata i Mumble/Vent

Knappen till vänster om end : skrika på medic i TF2

Mus 1 : primary attack.

Mus 2 : Gå framåt

Mus 4 på vänstersidan om musen : Aktivera olika klassers specialfunktion i TF2, tex ubercharge som medic.

Förutom det så har jag ett extra numeriskt tangentbord jag använder vid behov. Det har jag på golvet med usb förlängningssladd och styr med tårna (inget skämt).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Aldrig fattat hur man kan spela med piltangenterna, inte ett skit värt utav knappar i närheten.

WASD ESDF for life.

ESDF är ju klart bäst på ett vanligt tangentbord. Man har ännu mer möjligheter att binda knappar till vänster jämfört med WASD (och kan köra default WASD ändå i nödfall). Dessutom kan man utnyttja den lilla pluppen på F för att hitta rätt med fingrarna utan att behöva ta blicken från spelet.

Enda nackdelen tycker jag är att man tvingas ha händerna relativt lång isär, särskilt om man har ett tangentbord med numerisk del som ju är vanligast. Möjligen för detta kan en separat gamer-del vara till nytta. Eller så kör man som jag med en kompakt variant utan NUM pad.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Inaktiv

JesperT;

.....med tårna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Pil vänster/höger : Strafe vänster/höger
Pil upp : hoppa
Pil ner : Gå bakåt
Mus 2 : Gå framåt

Whoah, det där skulle inte min hjärna klara av tror jag Jag har definitivt hellre framåt/bakåt knapparna på samma ställe!
(dvs pilarna för framåt/bakåt och strafea höger/vänster)
Varför splitta upp det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Förutom det så har jag ett extra numeriskt tangentbord jag använder vid behov. Det har jag på golvet med usb förlängningssladd och styr med tårna (inget skämt).


Vilka knappar använder du? Går det att få nån precision alls?
Känns som ett numeriskt är lite litet, men kul koncept!
Kanske skulle kunna gå att använda tex en dansmatta istället?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Whoah, det där skulle inte min hjärna klara av tror jag Jag har definitivt hellre framåt/bakåt knapparna på samma ställe!
(dvs pilarna för framåt/bakåt och strafea höger/vänster)
Varför splitta upp det?

Nja, har kört så de senaste 15 åren, så jag skulle aldrig kunna vänja mig vid nåt annat.
Dessutom gillar jag att ha duck och hopp nära varanda, eftersom man ofta måste göra sk duckhopp för att nå högre (speciellt i HL spelen och TF2).
I TF2 spelar jag mest soldat också och då måste jag rakethoppa mycket och det gör man genom en kvick duck-hopp-skjut kombination.
Att ha duck och hopp nära varandra gör att timingen blir lättare tycker jag.

Sen så är det ju "pil upp" och då borde man ju röra sig upp dvs hoppa :D.
Att gå framåt med höger mus har jag gjort sen första Quake. Det var en annan som lärde mig det. Jag prövade och gillade det och har därefter fortsatt med det i alla spel.
Jag gillar att luta långfingret mot knappen där också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W

Vilka knappar använder du? Går det att få nån precision alls?
Känns som ett numeriskt är lite litet, men kul koncept!
Kanske skulle kunna gå att använda tex en dansmatta istället?

Nja, precisionen blir ju lite dålig naturligtvis om man använder andra knappar än de stora. Dansmatta låter helt ok, eller något annat man kan sparka på

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Att ha duck och hopp nära varandra gör att timingen blir lättare tycker jag.

Kan du komma så mycket närmre än shift (hoppa)+ctrl(ducka)? (som jag kör)

Dock är att gå från ctrl till shift kanske inte den mest ergonomiskt sköna rörelsen kanske.. Så det finns kanske en liten poäng i att ha dem på två olika fingrar i ditt fall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.