Slave mode på "Western Digital Caviar Green 1TB"

Permalänk

Slave mode på "Western Digital Caviar Green 1TB"

Hej,
Jag har köpt denna hårddisk som jag tänkte ha som lagringshårddisk. Jag har en annan hdd som systemdisk. Nu till problemet. Det kom inte med någon jumper till hårddisken och i BIOS är den inställd som Master (channel 3 eller 4).
Jag har kopplat en sata-kabel och en strömkabel mellan hårddisken och moderkortet/nätagget.

Går man in på Wdc:s hemsida och läser om jumperinställningar, finns det ingen information om master/slave.
http://support.wdc.com/images/kb/sata.gif

Tacksam för snabb hjälp!

Permalänk
Avstängd

har sata diskar master och slave med byglar?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Hej!

Om hårddisken ser ut som bakänden på denna,

så behövs inga jumpers.

Är det något som ändå inte fungerar efter att du anslutit hårddisken?

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk

Det ska inte vara ett problem med sata, det ska bara vara att plugga i alla sen gå in i BIOS och välja vilken som OS ska bootas från.
Om inte jag minns fel ska jumpersarna vara till att bl.a. "klocka ner" en sataII till sata om ens moderkort inte stödjer sataII.

Permalänk

lakej: Min systemdisk som är en Seagate 7200.10 500GB har det..

Johan^junior: Så ser den ut ja. Den visas som master i BIOS, samtidigt som min systemdisk visas som master0. Jag lyckas inte ändra den till slave, den är liksom fast i master mode.

edit: min systemdisk startar OS normalt trots att den nya disken också är master. Den visas i listan över lagringsmedia i dos, men kommer inte upp i "den här datorn"

Soulrapist: Ska kolla på det, tack!

Permalänk

Hmm, min systemdisk som också är SATA har en jumper, ska jag avlägsna den? Underlättar det det hela då?

Permalänk
Medlem

Master/Slave är något som hör till PATA, så vitt jag vet så är det finns det inget sådant på SATA.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jumpern är till för att ställa om mellan Sata och SataII (2) och inget annat.

Det kan lösa kompatibilitetsproblem som kanske finns med äldre moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av friskfläkt

edit: min systemdisk startar OS normalt trots att den nya disken också är master. Den visas i listan över lagringsmedia i dos, men kommer inte upp i "den här datorn"

Är disken ny måste du initiera och formatera den för att den skall synas, har du gjort det?
Om inte får du göra det i diskhanteraren.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av friskfläkt
Hmm, min systemdisk som också är SATA har en jumper, ska jag avlägsna den? Underlättar det det hela då?

Är båda diskarna SATA (inte SATAII) och har ditt moderkort stöd för SATAII eller endast SATA?
Om ditt moderkort stödjer SATAII så ska du avlägsna alla jumpers på båda diskarna oavsett om de är SATA eller SATAII.

Permalänk

Jag har ett Gigabyte DS3, så det ska nog inte vara några problem.
Har nu avlägsnat alla jumprar och fått den nya hårddisken att fungera efter formatering i Partition Magic. Nu har dock ett till problem uppkommit..
Hårddiskens utrymme visas till bara 32 mb! Man blir ju tokig..

Permalänk
Inaktiv

Ta aldrig bort jumprar som du inte vet vad de gör. De sitter där av en anledning.

Pilla tillbaks jumprarna på dina diskar där de satt förut, kolla sedan på tillverkarens hemsida för den modell av din hårddisk, där brukar det alltid finnas manualer och diagram över alla anslutningar och inställningar.

Kontrollera FÖRST vad de olika jumprarna gör, ändra EFTERÅT om något behöver ändras (förmodligen inte; datorproblem är oftast orsakade av mjukvara, och/eller klåfingriga användare, heh heh...)

Permalänk

Tack LennyV för dina råd! Jag är allmänt sett inte klåfingrig, men ibland övergår viljan förståndet

Jag har nu löst hårddiskkruxet!
Jag använde "HDD Capacity Restore" och de 32 mb (som tydligen var cache-minnet i FAT12 som visats i Windows av nån anledning) har blivit 930 gb, efter lite pulande i Partition Magic!

För alla som har samma problem med sina hårddiskar, kan jag verkligen rekommendera detta geniala program. Ett enda knapptryck och en omstart var det som krävdes.
Finns att ladda ner här:
http://hddguru.com/content/en/software/2007.07.20-HDD-Capacit...

Moderator kanske kan klistra en tråd men denna lösning? Befarar att det är många som stött på samma dilemma..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av friskfläkt
Tack LennyV för dina råd! Jag är allmänt sett inte klåfingrig, men ibland övergår viljan förståndet

Jag har nu löst hårddiskkruxet!
Jag använde "HDD Capacity Restore" och de 32 mb (som tydligen var cache-minnet i FAT12 som visats i Windows av nån anledning) har blivit 930 gb, efter lite pulande i Partition Magic!

För alla som har samma problem med sina hårddiskar, kan jag verkligen rekommendera detta geniala program. Ett enda knapptryck och en omstart var det som krävdes.
Finns att ladda ner här:
http://hddguru.com/content/en/software/2007.07.20-HDD-Capacit...

Moderator kanske kan klistra en tråd men denna lösning? Befarar att det är många som stött på samma dilemma..

Men var var jumpersarna, på eller av? Intressant att veta liksom

Permalänk

Ej någon jumper på nya disken. Ej någon jumper på systemdisken, men har nu satt på den igen. På systemdisken, som är en Seagate, står det att man ska ha på jumpern i olika konfigurationer beroende på om det är master eller slave, så det är väl lämpligast att ha på den då.. :