Permalänk
Avstängd

Vad anser ni om Telenors agerande?

Hej!

Jag undrar som rubriken säger vad ni på SweC. anser om att Telenor skickar ut en faktura (på mobilt bredband) på 147 468 kronor men att det sedan visade sig att: "Efter att Telenor redovisat alla kostnader blev slutnotan betydligt billigare och landade på 32 000 kronor".

Källa finns här:

http://www.aftonbladet.se/pryl/article5075970.ab

Det kanske finns någon Telenor-anställd som kan/vågar bemöta kritiken som artikeln ger för handen? Är det så att man - när man får hem en räkning - inte kan lita på att räkningen stämmer? Dvs. man TROR att siffrorna på räkningen stämmer men att den egentligen är lägre?

Det är ju givetvis intressant - om någon Telenor-anställd vågar svara - att få veta hur det kan komma sig att en faktura är billigare än vad kunden vet om, gäller för hela Telenors tjänsteutbud eller om det "bara" rör vissa tjänsteutbud.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

kanske ska ta det med dom istället?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Jag såg, och reagerade också på det.

Jävligt konstigt att skicka ut en svindyr faktura, sen när man ber dom specifiera, och at något är fel, så är det plötsligt en fruktansvärt mycket mindre räkning

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Avstängd

Proboarder: Precis, känns som att allt är godtyckligt när det kommer till vad en kostnad egentligen är. När Telenor hette Vodafone så fick man som anställd (vet inte om det var direkt eller efter ett tag) ett eget sim-kort (och mobil?) och fick ringa gratis, vilket ju var en förmån då när man betalade per minut.:P Så man kan ju undra om telebolagen har så stor kostnad för sina verksamheter, förutom den här "terminalkostnaden" som bolagen debiterar varandra för att kunna gå in på konkurrentens mobilnät när kund ringer till annan operatör.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag tror dock att den egentliga kostnaden var på det som det var från början men att Telenor sedan kapade bort alla egna marginaler m.m. för att få ner den i PR-syfte. Jag skulle bli förvånad om de 32.000kr som vart kvar är någonting annat än avgifterna till utländska operatörer.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

belga: Då är det ju ännu värre om det är som du säger, att dom "kapade bort alla egna marginaler" för då tjänar ju bolagen något fruktansvärt på oss konsumenter. :S

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
belga: Då är det ju ännu värre om det är som du säger, att dom "kapade bort alla egna marginaler" för då tjänar ju bolagen något fruktansvärt på oss konsumenter. :S

Det är klart att de gör, vad tror du är meningen med företaget? Så länge marknaden tillåter dem att tjäna så mycket kommer de göra det.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Choffe: Mjo ett företag ska ju gå med vinst men ca. 150 lök mot 32 lök är ju liiite väl, tycker du inte?;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Tja, om vi nu utgår från att de 32000 var enbart kostnader till utländska operatörer, och att det är något som Telenor skulle få betala själva. Detta innebär då att om kostnaden för kunden varit 100 kr hade kostnaderna till utländska operatörer varit 20 kr. Till det tillkommer sedan de egna avgifterna och hej och hå. Tror inte att det är många bolag som sänker kostnaderna ju mer du surfar. Dock gäller ju detta om vi utgår från att de då skalade bort allt som varit vinst för dom själva i rent PR-syfte.

Jag ser inget konstigt i det, annat än att det är helt ofantligt klantigt av människor att inte kolla upp sådant innan de åker utomlands. Lite slutledningsförmåga får dom ju ha, tror inte hon utgick från att hon skulle kunna ringa för samma minutpris som i Sverige. Nej, om Telenor nu skalar bort all sin egen vinst så är dom snälla redan då. Att sedan skala bort även det de skulle få betala till utländska operatörer bara för att en kund är klantig kan jag inte så någon anledning till.

Detta gäller ju då enbart i det scenariot vi räknade upp. Om det verkligen ÄR en felräkning på 5 gånger summan har de allvarliga problem hos Telenor.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Choffe: Mjo ett företag ska ju gå med vinst men ca. 150 lök mot 32 lök är ju liiite väl, tycker du inte?;)

Skulle dock inte tro att hela mellanskillnaden är vinst. De lär nog ha kapat allting de faktist kunnat bara för att få det att se bättre ut i media. Men det är ju lite som bensin eller valfri resturang... för du tror väl inte att bensin kostar nästan 10kr litern att framställe, eller att ett glas öl kostar 50-60kr? Glöm inte moms också... 25% bara där.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Belga: Mjo men företag får ju dra av skatt eller?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Haha, hon borde få betala 200k enbart pga dumheten.

Urbota dumma människor... Det var såna som hon som blev uppätna av mammutar när evolutionen hade något att säga till om...

Permalänk
Medlem

Om det är dyrare att ringa simpla samtal med mobilen till och från utlandet så kan man väl räkna ut med arslet att det är dyrare att surfa också?

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Belga: Mjo men företag får ju dra av skatt eller?:)

Nu försöker du bara hitta på ursäkter. Telenor har agerat otroligt snällt om något. Människan ska vara glad att hon bara behöver betala en femtedel av det hon borde. Kan man inte kolla upp så självklara saker innan man ger sig iväg har man bara sig själv att skylla.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Belga: Mjo men företag får ju dra av skatt eller?:)

Nu är jag inte Belga... men jag tänker säga nej där med ett enda undantag. Företag för kvitta den ingående momsen mot den utgående.

Snackade med en ekonom hos en av de stora operatörerna. Han sa att de hade fruktansvärda problem med att faktiskt kunna veta exakt hur mycket varje kund pratade i telefon oc hur mycket det rings.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Nu försöker du bara hitta på ursäkter. Telenor har agerat otroligt snällt om något. Människan ska vara glad att hon bara behöver betala en femtedel av det hon borde. Kan man inte kolla upp så självklara saker innan man ger sig iväg har man bara sig själv att skylla.

Håller med här. Nu vet vi ju inte helt vad som ligger bakom prissänkningen, men om det nu är så att telenor har kapat bort alla marginaler de kan för att se bättre ut i media/vara schyssta mot människan så är ju det urbra från deras sida.

Mycket ignorant av kunden att inte kolla upp vad det kostar att surfa utomlands. Alla som varit utomlands med mobil vet ju att bara att ringa blir ju svindyrt, samma sak gäller ju givetvis med surfningen eftersom att samma nät används.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk

Detta är ett citat från artickeln:

"På Telenor Sverige försvarar man sig med att prisuppgifterna står i bekräftelsebrevet.

– Och innan man börja surfa utomlands så dyker det alltid upp en informationsruta som berättar att man går över till ett annat nät, säger Rebeca Starco, pressinformatör. "

Mycket roligt att få reda på att den rutan som ALLTID! popar upp även om man är i Sverige! varnar för roaming och extra avgifter! (detta kan vara fixat med nyare modem)

Om telenor anser att dessa avgifter är realistiska tycker jag att ALLA deras anställda har ett tvång på att använda deras mobila internet då de reser bort, och betala för dessa räkningar själv. En förfrågan på företaget om det finns någon som använder deras mobila internet utomlands hade förmodligen fått ett svar som : "Nej! aldrig i livet!"
Man kan då fråga sig om vad telenor egentligen håller på med då! Lura människor in i kostnader de inte har råd att betala?

(jag har själv telenor mobilt internet och har snart hatat det under 2 års tid)
I början av eran kopplade modemet upp sig till det danska nätet (i sverige) tills jag fick spärra roaming och internet försvann helt under 6 månaders tid. Nu när internet fungerar så hakar det upp sig ibland och man får starta om modemet(har blivit bättre på senare tid), men spikes i trafiken förekommer fortfarande. Dvs. internet fungerar rätt ok, sen slutar det fungerar och kommer igång igen. Precis som om man åkte tåg och det fanns tunnlar på vägen.

Som tur är så tas mitt abonnemang bort om 15 dagar! Efter 2 års försök att avbryta abonnemanget. Men nu vet jag att jag aldrig kommer binda mig till någonting på telenor och skall avråda alla jag känner att aldrig blanda sig med telenor. Det största problemet är att BBB ägs av telenor, och BredBands Bolaget var iaf innan ett mycket bra företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SanderWilliams
Detta är ett citat från artickeln:

"På Telenor Sverige försvarar man sig med att prisuppgifterna står i bekräftelsebrevet.

– Och innan man börja surfa utomlands så dyker det alltid upp en informationsruta som berättar att man går över till ett annat nät, säger Rebeca Starco, pressinformatör. "

Mycket roligt att få reda på att den rutan som ALLTID! popar upp även om man är i Sverige! varnar för roaming och extra avgifter! (detta kan vara fixat med nyare modem)

Om telenor anser att dessa avgifter är realistiska tycker jag att ALLA deras anställda har ett tvång på att använda deras mobila internet då de reser bort, och betala för dessa räkningar själv. En förfrågan på företaget om det finns någon som använder deras mobila internet utomlands hade förmodligen fått ett svar som : "Nej! aldrig i livet!"
Man kan då fråga sig om vad telenor egentligen håller på med då! Lura människor in i kostnader de inte har råd att betala?

(jag har själv telenor mobilt internet och har snart hatat det under 2 års tid)
I början av eran kopplade modemet upp sig till det danska nätet (i sverige) tills jag fick spärra roaming och internet försvann helt under 6 månaders tid. Nu när internet fungerar så hakar det upp sig ibland och man får starta om modemet(har blivit bättre på senare tid), men spikes i trafiken förekommer fortfarande. Dvs. internet fungerar rätt ok, sen slutar det fungerar och kommer igång igen. Precis som om man åkte tåg och det fanns tunnlar på vägen.

Som tur är så tas mitt abonnemang bort om 15 dagar! Efter 2 års försök att avbryta abonnemanget. Men nu vet jag att jag aldrig kommer binda mig till någonting på telenor och skall avråda alla jag känner att aldrig blanda sig med telenor. Det största problemet är att BBB ägs av telenor, och BredBands Bolaget var iaf innan ett mycket bra företag.

Är du onykter nu eller jag som missar något?

Så bara för att folk på Telenor är smarta (den smartheten delas av många andra i samhället) och inte använder mobilt bredband på resande fot utomlands så är Telenor bovar som lurar folk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Om det är dyrare att ringa simpla samtal med mobilen till och från utlandet så kan man väl räkna ut med arslet att det är dyrare att surfa också?

Tänkte säga ungefär samma sak.
De flesta vet ju att det kostar mer att ringa när man är utomlands.
Självklart är det ju även dyrare att surfa mobilt utomlands.
Summorna verkar vara rätt höga för att surfa mobilt.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Är du onykter nu eller jag som missar något?

Så bara för att folk på Telenor är smarta (den smartheten delas av många andra i samhället) och inte använder mobilt bredband på resande fot utomlands så är Telenor bovar som lurar folk?

Jag kanske är lite onykter men, tycker du att det är rättvist att lura folk?
Vafasen har sverige bruksvärdes systemer för lägenheter för då? Då kan Sverige förfasen ändra tänket till marknadshyror för bostäder och låta utbud och efterfrågan regera överallt? (jag tycker inte att utbud och efterfrågan modellen är fel, men så fungerar inte Sverige idag)

Är detta helt nytt för dig?

För att svara på din fråga, Ja jag tycker att det är FEL att lura folk. Detta som du kallar för smart. Och ja telenor är bovar, jag har massor av andra exempel som inte behöver tas upp i denna diskussion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SanderWilliams
Jag kanske är lite onykter men, tycker du att det är rättvist att lura folk?
Vafasen har sverige bruksvärdes systemer för lägenheter för då? Då kan Sverige förfasen ändra tänket till marknadshyror för bostäder och låta utbud och efterfrågan regera överallt? (jag tycker inte att utbud och efterfrågan modellen är fel, men så fungerar inte Sverige idag)

Är detta helt nytt för dig?

För att svara på din fråga, Ja jag tycker att det är FEL att lura folk. Detta som du kallar för smart. Och ja telenor är bovar, jag har massor av andra exempel som inte behöver tas upp i denna diskussion.

Du svamlar.

De erbjuder en tjänst, sen är det upp till en själv att välja om man vill använda sig av den eller ej.

Enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Du svamlar.

De erbjuder en tjänst, sen är det upp till en själv att välja om man vill använda sig av den eller ej.

Enkelt.

Exakt. Vi kan inte börja lasta företag för att människor ingår avtal och sedan äroförmögna att tänka eller läsa själva. Surfar man som satan i ett land som ligger X-antal mil bort kan en normalbegåvad åttaåring förstå att det kommer bli dyrare än att surfa hemma, och då KAN det ju vara en bra idé att kolla upp vad denna kostnad är.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Nu försöker du bara hitta på ursäkter. Telenor har agerat otroligt snällt om något. Människan ska vara glad att hon bara behöver betala en femtedel av det hon borde. Kan man inte kolla upp så självklara saker innan man ger sig iväg har man bara sig själv att skylla.

Jag var ju mest nyfiken på hur det förhöll sig utan att "hitta" en ursäkt för eller emot.:) ^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Belga: Mjo men företag får ju dra av skatt eller?:)

Tänkte mer på kunden. 25% av nästen 150 lax är en hel del som Telenor inte ens har att göra med.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

En kvinnlig telenor säljare från telenor ringde hem till mig om ett nytänkande av ett abonnemang. Jag frågade flera gånger ifall jag skulle få 2 räkningar(eftersom jag redan hade ett telenor abonnemang) hon säger nej varje gång. Det ända jag skulle göra var att ringa kundservice när jag fått hem det nya numret+den nya telefonen(som hon sa i det muntliga avtalet att jag skulle få gratis)Pga att jag skulle ersätta det det gamla numret med det nya för att ha kvar det gamla numret. Men att ha det gamla numret på det nya abonnemanget..

Ja sagt o gjort så jag ringer till telenor kundservice o säger att jag har nytäcknat ett abonnemang o att jag ska ersätta det nya numret med det gamla.

Men en månad senare så får jag 2 räkningar :D. Skitkul jag ringer upp igen. Väntar 40 min snackar med en idiot, får tag på en smart person som reder ut det. Men jag måste fortfarande betala för 2 abonnemang! dock bara en gång à 155 kr för ett nummer som jag inte ens har använt.

Har i alla fall löst sig nu, men man blir lite irriterad att det inte blir som de säger.

Permalänk

skulle tro att alla företag är så, men kan märkas mkt mer på en del
dom finns ju trots alt för att tjäna pengar

mig lykades dom slänga på en tjänst jag inte har valt, o jag får inte ta bort skiten heller, så nu betalar jag 50kr extra i månaden för nåt jag inte använder

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd

Vilka lirare :S

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det som förvånar mig igen är hur man kna skriva på nått utan att ta rätt på vad det är man godkänner. Det står klart och tydligt i vilkoren att andra priser gäller utomlands.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Tycker att operatörerna kan stå på sig vid såna här händelser, inte ge efter.
Kostnader står klart och tydligt i kontraktet (även på operatörers hemsidor - land för land) man går med på, det står även när man kopplar upp sig att man nu roamar och att kostnaderna kan bli avsevärt högre.

Människor som bara säger "ja" till allt utan att tänka efter får helt enkelt lära sig den hårda vägen.
Sluta gråta ut i kvällstidningar, det är så patetiskt.

Visa signatur

skjut inte upp något till morgondagen som du kan få någon annan att göra redan idag.

Permalänk

Är det något jag har lärt mig så är det att kolla igenom fakturor innan jag betalar dem. Har hänt ett par gånger att det blivit dubbla avgifter mm...

I det här fallet så anser jag att Telenor agerat så schysst som de bara kan. Jag tycker däremot att artikeln är bra eftersom det behöver gå ut en varningssignal om det här till alla andra mindre intelligenta människor i det här landet. Hon säger väl själv att hon var dum som inte kollade upp hur mycket det kostade.

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300