Hjälp mig välja ljudkort.

Permalänk
Medlem

Hjälp mig välja ljudkort.

Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS

eller

Asus Xonar DX?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk

Xonar. Bättre på allt utom coola speleffekter.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Så creative med andra ord om man vill ha ett ljudkort för spel?

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhakkaWhack
Så creative med andra ord om man vill ha ett ljudkort för spel?

Nja, rättare sagt Creative om du spelar massa EAX spel.. Vilket allt färre spel har, i OpenAL spel är Xonaren väl minst lika vass.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Ja, lutar mest åt xonaren faktiskt. Får man med någon kabel så man kan koppla till uttagen där fram? Eller måste den köpas separat?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nino
Ja, lutar mest åt xonaren faktiskt. Får man med någon kabel så man kan koppla till uttagen där fram? Eller måste den köpas separat?

Vet ej, jag har ett D2.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

X-Fi rekommenderas, dock ej billigt skit som Gamer eller Audio.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nino
Ja, lutar mest åt xonaren faktiskt. Får man med någon kabel så man kan koppla till uttagen där fram? Eller måste den köpas separat?

Du får inte med någon 'speciell' kabel vad jag minns, bara ett standarduttag på kortet, jag har ett Xonar DX själv.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

3 sek på google

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
http://img442.imageshack.us/img442/6775/frontpaneloa8.jpg

3 sek på google

Precis det är den jag är ute efter, men vad är det för kabel man ska ha till den? Går en kabel från chassit men vet inte om den kommer att passa. Ser inte ut som att det är samma kontakt som på kortet.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk

Off topic: Är det någon mer än jag som stör sig på att alla ljudkort inte har ASIO som standard?

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk
Medlem

Själv har jag ett Creative X-FI TITANIUM.
Kanske lite mer ett htpc kort men det fungerar mycket bra till spel och ljudet vid filmvisning eller mp3 spelning slår alla tidigare ljudkort som jag har haft...

Klart att det är svårt att slå upplevelsen man fick när man stoppade i sitt Sound blaster awe32
Var ungefär lika roligt som när man för första gången skaffade sig ett 3DFX kort Vodoo 2 Med 16MB minne kick ass!!

Visa signatur

Keep your Cool.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nino
Precis det är den jag är ute efter, men vad är det för kabel man ska ha till den? Går en kabel från chassit men vet inte om den kommer att passa. Ser inte ut som att det är samma kontakt som på kortet.

Min chassikontakt passar finnemang.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DimensionDude
Off topic: Är det någon mer än jag som stör sig på att alla ljudkort inte har ASIO som standard?

Varför ska man ha det om man inte sysslar med inspelning? Så nej, jag stör mig inte det minsta på det, även om mitt kort nu har det.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Mitt nästa ljudkort blir ett Xonar Essence STX. Det är ett av de lite dyrare Xonar korten med en riktigt bra inbyggd hörlursförstärkare. Självklart också grymt bra ljudkvalite överlag. En annan fördel är att jag slipper Creatives drivers som jag blivit trött på efter lång tid med ett X-Fi kort.

Tittar man på valet av de lite billigare men fortfarande bra korten X-Fi Fatal1ty FPS och Asus Xonar DX så är väl priset en viktig faktor. X-Fi kortet är billigare. Så det blir att fundera på om det är värt lite extra för Xonar kortet.

Permalänk
Medlem

Angående den där front kontakten så sitter den i chassiet, och den kan finnas i 2 olika utföranden/standard AC97 samt HD audio, ibland finns bägge kontakterna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag har en fråga, Har de flesta (bra) ljudkort ingen mick ingång eller är det jag som är blind??

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_.Anderssons
Jag har en fråga, Har de flesta (bra) ljudkort ingen mick ingång eller är det jag som är blind??

Hos interna ljudkort är det inte så vanligt, nej. Det beror på att (bra) mikrofoner har XLR-kontakter som inte får plats på en PCI-plåt. Dessutom kostar passande mikrofonförstärkare ganska mycket, så man utgår då i stället från att användaren har ett mixerbord eller något annat för att ansluta mikrofonen.

Permalänk

Okej, Men om jag vill köpa ett bättre ljudkort än vad jag har nu. Hur ska jag köra för att kunna ha mick?

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

Kanske går att köra via moderkortet på något vänster.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

De flesta ljudkort har mic-ingång via 3.5mm.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_.Anderssons
Jag har en fråga, Har de flesta (bra) ljudkort ingen mick ingång eller är det jag som är blind??

De flesta X-Fi kort har en port på baksidan som antingen är Digital In eller Line/Mic in. Ställer in det i drivern panelen vilket man vill ha.

Permalänk

Skulle någon kunna rekommendera några bra ljudkort för cirka 1-1,5 som har 7.1 ljud och mick??

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Avstängd

I princip alla kort har 7.1 ljud och mick-utgång.

I den prisklassen så brukar man prata om framförallt 3 kort.

Xonar D2
Någon av Creatives modeller (vill du endast ha om du spelar och kanske inte ens då)
Xi-forte (man brukade snacka om Prelude här men xi-forte är både bättre och billigare)

Plocka en och var glad. Är sjukt less på alla som ska argumentera i år om vilken modell som är bäst och 90% av dessa personer har till skillnad från mig inte ens ägt eller testat mer än en:P, än mindre samtidigt sida vid sida.

Annars sitter jag på ett Elite Pro som jag ska kränga snart i utbyte mot ett Hometheater HD då jag ska lägga ner den seriösare verksamheten och istället kolla på film:P

Elite Pro är några prisklasser upp i nypris och troligen overkill för den vanliga användaren men ljudet är fint. Är du intresserade pma mig eller håll utkik efter en annons.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
man brukade snacka om Prelude här men xi-forte är både bättre och billigare

Bättre på vilket sätt? Källor?

Permalänk
Avstängd

Okej låt mig omformulera mig.

X-fi Forte är visserligen inte menat att bli Auzentechs nya flaggskepp. Trots det så är kortet betydligt yngre än Prelude och har därför en del nytt att erbjuda,.

Egenskaper som finnas är bl.a. mikrofon- och hörlursförstärkare. Komponenterna är inte riktigt likavassa som i Prelude (exempelvis DAC) men man ska vara audiofilernas audiofil för att höra någon skillnad.

X-fi forte är ju också pci-e men saknar analoga utgångar.

För mer info kan du se här eller dra en google som alla andra:P

http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-259988_10_0.html
http://www.guru3d.com/article/auzentech-xfi-forte-71-soundcar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Angående den där front kontakten så sitter den i chassiet, och den kan finnas i 2 olika utföranden/standard AC97 samt HD audio, ibland finns bägge kontakterna.

Okey det står HD audio på kontakten från chassit. Kommer den att passa på xonar dx tro?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB