Permalänk
Medlem

NVIDIA Quadro - en bluff?

Kikar på en ny 3d-dator och blir sur på att det alltid igår någon form av "CAD"-kort som NVIDIA Quadro FX 5800 eller dylikt. Vad ska man med dessa till? Ett billigare spelkort som man dessutom kan ha till spel klarar ju allt som dessa kort uträttar eller har jag missat nått? Kan någon insatt upplysa mig? Märker ingen skillnad på ett värsting CAD-kort (som man dessutom kan ha fyra av samtidigt) och ett hyffsat spelkort under tusenlappen och dom jag frågat märker heller ingen skillnad. Måste man bli blåst bara för att man är en sk "high end user"?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Inaktiv

Skillnad på drivrutiner och firmware: http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Quadro

"The performance difference comes in the firmware controlling the card. Given the importance of speed in a game, a system used for gaming can shut down textures, shading, or rendering after only approximating a final output—in order to keep the overall frame rate high. The algorithms on a CAD-oriented card tend rather to complete all rendering operations, even if that introduces delays or variations in the timing."

Tror inte det spelar så stor roll, behöver man ett quadrokort så kommer ändå företaget som du jobbar för betala det.

Permalänk

Finns en del trådar om detta i forumet redan, och det är som sagt anpassade firmwares och drivers som ger en rejäl prestandaskjuts. Men som sagt, behöver du ett eller flera Quadrokort kommer företaget du jobbar för betala det

Permalänk
Medlem

Har CADat i 10 år och inte märkt nått - snarare att det blir mera problem med CAD-korten. Men det finns en teoretisk skillnad iallafall. Jag ska ha en dator med flera processorer men vill som sagt kunna spela spel på den också. Det blir väl att riva ut och köpa ett kort till...

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Har CADat i 10 år och inte märkt nått - snarare att det blir mera problem med CAD-korten. Men det finns en teoretisk skillnad iallafall. Jag ska ha en dator med flera processorer men vill som sagt kunna spela spel på den också. Det blir väl att riva ut och köpa ett kort till...

Okej, ja CAD-korten är inte spelanpassade så till en spelmaskin är det ingen idé. Sen beror det ju helt klart på vilken nivå man arbetar på, för "hobby entusiaster" är väl ett Quadrokort inget att rekommendera. Och det blir en praktisk skillnad för de som utnyttjar kortens egenskaper rätt.

En dator med flera processorer behöver du inte för att spela, väldigt sällan för CAD-applikationer och i sådana fall brukar man ofta sätta upp arbetsstationer som klienter sedan jobbar utifrån då kostnaderna jämfört med utnyttjande inte blir en så vacker jämförelse.

Lite off topic, men datorn du har i sign. Duger inte den att spela på? Isåfall om du är intresserad är det väl bättre att köpa en renodlad CAD maskin om det nu är det du är ute efter

Permalänk
Medlem

Kan inte direkt kalla mig för hobby entusiast. Det händer dock att jag jobbar hemifrån och där går 3d-applikationerna betydligt bättre och snabbare än på den CAD-dator jag sitter på på jobbet (som kostade lika mycket). Nej, man behöver inte så mycket processor för att spela men för 3d kan man aldrig få nog. Så visst om företaget betalar behöver man inte bry sig men om det nu är så att företaget har begränsad budget och du kan plocka pengar från ett Quadro-kort, köpa ett spelkort och lägga det på en snabbare processor istället så gör du en bra deal. Vi testkör just nu en speldator från Dell som ny "CAD-dator" här på kontoret och den funkar hur bra som helst och säkert lika bra som en dedikerad CAD-dator för dubbla priset.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Hedersmedlem

Geforce och Quadro är i grunden samma GPUer och mha Rivatuner kan man mjukvarumässigt enabla Quadro-funktioner på vanliga Geforce-kort.

Rivatuner
Soft-Quadro plug-in för Rivatuner
Enabla SQ när du caddar och stäng av det när du vill spela.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.com/reviews/quadro-fx-4800,2258-10.ht...

Där finns en jämförelse. I vissa applikationer är det en väldig skillnad. Men tror att det kan bero på storleken på det som renderas, applikationen i sig samt detaljinställningar. Men ja, min dator hemma med E4300+8800GTX är betydligt snabbare när det kommer till Harware Shadande i AliasStudio än vad skolans datorer med Q9400+Quadro FX1700...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Slipper jag riva ut Quadro-kortet för att kunna spela. Men man kan ju fråga sig om det inte är bättre att göra det ändå för att få bättre "bang for the buck". Det gick nu att få ett Geforce till Quadro om man nu skulle behöva det...

...

Jätteintressant med Tomshardware. Du betalar för supporten för Quadro men Geforce är samma sak. De prestandaskillnader som nämns kan jag intyga är helt överflödiga för normalt CAD-arbete. Vet inte om man möjligen har använding för Quadro i video-redigering eller dyl med texturer på 3d-objekt funkar lika bra (om inte bättre) på Geforce.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Märker du ingen skillnad mellan ett high end Quadro och ett vanligt Geforce i CAD så är du ingen high end user Då är det ju dumt att skaffa ett Quadro. Vad för CAD program är det du använder?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

AutoCAD Architecture 2010, 3d Max, Maxwell Render, Lightwave etc... nada skillnad med texturerna strular på Quadro i 3d max som dom inte gör på ett Geforce eller ATI. Sitter iof inte och gör animationer med håriga monster för filmduken i Maya... men hur många gör det? Och varför måste jag bli påprackad ett Quadro-kort om jag vill ha en Xeon 5500-processor?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Verkar som ni bara använder AutoCAD för att göra grundstommen för byggnader och sen använder 3D program för att snygga till det? Då kan jag hålla med om att det är overkill med quadrokort när ni knappt använder CAD programmet. Dagens spelkort är mycket kraftfulla och klarar en hel del. Dessutom får 3D-program mer och mer stöd för vanliga spelkort.

Grejen med professionella kort är att CAD-modellen ligger i grafikminnet istället för dators RAM vilket ger en otrolig skillnad i stora assembler. Det är därför de dyraste korten har flera gigabyte i minne.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Det låter ju väldigt intressant. Nu känner jag iof folk som kör Revit med tunga filer och ändå föredrar att bygga ihop burkar med spelkort och med lite mer minne. Möjligt att dom softmoddar korten också och på så sätt får dom att prestera som ett dyrare Quadro. Men Lightwave, Maxwell, 3D max... nej du behöver garaterat inget Quadro.

Men seriöst... du menar alltså att på ett Geforce så ligger CAD-modellen INTE i grafikminnet?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Grafiken i ett CAD program skiljer sig mot 3D-program och tex spel. I spel så kan man fuska genom att inte rendera delar av modellen som inte syns och därmed sparar kraft. Jag tror 3D-program använder den principen också men jag är inte säker. CAD program däremot är oftast av typen parasolid vilket kräver att hela modellen måste beräknas annars kan styrande parametrar ändras.

Dessa beräkningar görs vanligtvis i datorns minne och grafikminnet bara håller bilden som visas på skärmen. Men med professionella kort så håller även grafikminnet annan data som snabbar upp arbetet.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tråd! Kan inte bidra med något, men kommer definitivt hålla mig uppdaterad på vad som sägs här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Kan inte direkt kalla mig för hobby entusiast. Det händer dock att jag jobbar hemifrån och där går 3d-applikationerna betydligt bättre och snabbare än på den CAD-dator jag sitter på på jobbet (som kostade lika mycket). Nej, man behöver inte så mycket processor för att spela men för 3d kan man aldrig få nog. Så visst om företaget betalar behöver man inte bry sig men om det nu är så att företaget har begränsad budget och du kan plocka pengar från ett Quadro-kort, köpa ett spelkort och lägga det på en snabbare processor istället så gör du en bra deal. Vi testkör just nu en speldator från Dell som ny "CAD-dator" här på kontoret och den funkar hur bra som helst och säkert lika bra som en dedikerad CAD-dator för dubbla priset.

Det är inte riktigt rättvisande att jämföra på det sättet, då Nvidia och ATI lägger på ett häftigt premiumpåslag på sina CAD/3D-kort jämfört med sina spelkort på samma krets. Du kan ju förmodligen köpa ett GTX295 för samma pris som ett Quadro baserat på 8800GT. Prestandamässigt får du mer tryck i ett GTX295 även utan specialdrivare och firmware, men datorerna är lika dyra. Men om du däremot skulle jämföra två varianter av samma krets, så skulle du få ut mer prestanda ur Quadro-kortet i de applikationer som stöder effekterna som erbjuds av Quadro-kortet. På samma sätt kommer GeForce-kretsen vara överlägdsen i spel, då den stöder de effekter som spelen är programmerade för.

Företagen få helt enkelt betala grovt för den extra prestandan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Så kontentan: Köp ett kraftigare spelkort för samma peng så får du samma prestanda OCH kan spela spel

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Ja det är helt omöjligt att veta vad för kort man behöver om man inte testar. Jag är själv i den sitsen att jag försöker ta reda på vilken nivå jag ska lägga mig på innan man köper ett sånt dyrt kort. Det är inge kul att köpa ett så dyrt kort och det räcker fortfarande inte till. Dumsnål som man alltid är.

Där har ju spelkort en fördel att 5000kr för värsta spelkortet är en droppe i havet för ett företag att testa. Jämfört mot ett professionellt för 70000kr. Bara det att köper man ett high end Quadro/FirePro så vet man att man är säker så länge man inte ritar mer komplexare grejer än en Koenigsegg.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

känns som man betalar för supporten och garantin, sen är det nog stabilare och du kan nog lämna cad programmet på i veckor utan att det blir något fel?

jag tror inte dom släger på xx k kronor av en slump precis.

det är väll även sådana kort dom använder för grafik på tv program och dylikt? då måste det vara stabilt och tillförlitligt till 100%.

men det är mkt möjligt att du klarar dig med ett vanligt grafik kort.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kan säga att en modell av Koenigsegg borde vara betydligt mer komplicerad än en samordningsmodell i 3d av en skyskrapa - iallafall idag. Inom byggbranchen måste man bolla ritningen mellan massa olika konsulter utanför företaget och då får modellen inte bli tyngre än att svagaste länken fixar den. För bygg-CAD i Sverige idag är ett Radeon 4850 fullt tillräckligt och antagligen bättre än vad dina medkonsulter sitter på. Ska du hålla på med presentation kan du nöja dig med ett ännu "sämre" kort.

Till Aka_The_Barf:
Inte min erfarenhet att Quadro funkar bättre till 3d max hur många drivisar du än laddar ner.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Hittade denna: http://www.youtube.com/watch?v=Y99mD_A1uug Jag kan/har inte sett den själv pga ingen flash modul. Men jag hoppas den visar skillnaden i CAD programmet SoildWorks.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex

Till Aka_The_Barf:
Inte min erfarenhet att Quadro funkar bättre till 3d max hur många drivisar du än laddar ner.

jag har ingen erfarenhet men ett kort som kostar så mkt mer måste ha vissa fördelar. sen om du har nytta av dom till det du gör är en helt annan fråga.

som att väla mellan att köpa 2 volvosar där den ena heter S i namnet men kostar 100k mer då måste den vara bättre på något? sen om man har nytta av det eller ej är ju som sagt en annan femma.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ang YouTube-länken.
Det var ju intressant. Radeon 4850 verkar bete sig otroligt segt - detta är inte min erfarenhet. Kanske är FirePro v3750 väldigt mycket bättre med mkt tunga modeller. Vad skulle hända om man softmodade ett Radeon 4850 och jämförde?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk

Det är en otrolig skillnad på ett Quadro-kort och ett vanligt Geforce-kort om du jobbar med stora 3D-modeller. På jobbet har jag ett Quadro Fx1700-kort. När jag jobbar hemma med mitt Geforce 9800GX2-kort så märker jag stor skillnad när jag jobbar med tunga modeller. Mitt Geforce-kort klarar inte alls av att snurra stora modeller lika bra som Quadro-kortet på jobbet. Jag jobbar med ett program som heter CATIA v5. Det använder sig av OpenGL.

Som någon skrev så går det att softmodda ett vanligt Geforce-kort men det går bara i applikationer som anväder sig av DirectX. För CAD-program som använder OpenGL så är det kört. Det sista kortet som gick att softmodda så gott som fullständigt var Geforce 6800 AGP och tidiga Geforce 6800 PCI-express. Sedan låste Nvidia korten hårdvarumässigt.

Sedan så är ett Geforce-kort inte överlägset ett Quadro-kort i spel. Inte sist jag testade. För några år sedan då jag hade ett Geforce 6800-kort så testade jag det mot ett Quadro Fx 4000-kort som jag lånade från mitt dåvarande jobb. Quadro Fx 4000-kortet motsvarade ett Geforce 6800 då. Det skiljde inte så värst många FPS i de spel jag testade men detta berodde har jag för mig på att Quadro-kortet var klockat lite lägre.

Permalänk
Medlem

Det går att softmodda ATIs Radeon 3000 serie till FirePro men de har inte lyckats knäcka 4000 serien än.

Finns här:
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=275174
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=288801

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Nu tror jag inte att jag kommer behöva ett tungt grafikkort för de 3d-applikationer jag kör. Jag låter inte modellerna bli tyngre än jag behöver eftersom jag vill korta ner mina renderingstider. Det verkar som det inte är en bluff med dedikerade grafikkort (även om det är bedrägligt att nerfa spelkort). Men ponera att jag vill spela spel på min CAD-dator... går det att ställa om ett 1.5GB Quadro FX4800 (exempelvis) så att jag får bra prestanda i spel (eller är dom nerfade dom med)? Eller kommer jag få bra CAD-3d i med ett Nvidia GeForce GTX 295 (för halva priset) och mycket bättre spel? Måste iof riva ut ett 768MB Quadro FX1800 men det kanske har ett värde på blocket...

EDIT: Verkar som det är ett 8800 GTS dom mixtrar om till ett Quadro i RivaTuner-exemplet - men det funkar alltså intet vidrare?
Ett FX4000 motsvarar ett Geforce för en tiondel av priset i spel - det var väl inget vidare betyg för Quadro?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||