Permalänk

Hur meckar ni?

Tjena, hur meckar ni med era datorer?
Har ni någon gång råkat pajja ett mobo/en cpu el minnen pga statisk elektricitet?

Jag känner folk som använder allt ifrån band till kondomer på fingrarna för att mecka med sina datorkomponenter.
Kul att veta eftersom det finns ganska många olika sätt att göra detta på.

Jag själv börjar med att tafsa lite på mina element i hemmet, och tar sedan av mig allt som har med statisk elektricitet att göra, och står sedan på ett plastgolv och meckar!
Det fungerar grejt, hur gör ni?

Permalänk
Medlem

Yllesockar på plastgolv - är döden!
Ungefär som att GNIDA Kattskin (som vi gjorde i skolan för DEMO av statisk el)

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Jag måste erkänna att jag bara meckar

känner till allt med statisk elektricitet mm men pallar inte riktigt ta så stor hänsyn till det.

men det är klart att man inte har en ylle tröja på sig när man skall göra något i datorn. Lägger inte heller delar på sådant som jag tror skulle kunna vara statiskt laddat. Brukar använda det skumgummit som följer med när man köper grafikkort och moderkort, vet inte om det är bra?

funderar dock på att köpa ett ESD armband nästa gång jag beställer något någon någon internetbutik, kan ju vara en billig försäkring

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk

Det har väl hänt att man pillat på dom jordade piggarna i vägguttagen innan byter moderkort eller liknande.

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk

Ställer mig på parkettgolvet, pillar på ett omålat hörn av chassit, och meckar.

Permalänk
Medlem

Aldrig använt ESD skydd privat, men jag har alltid rätt typ av kläder på mig, samt jordar mig, aldrig pajat nått PGA av statisk elektricitet under dom ca 15-20 år jag hållit på med byggen.

Ska nämnas att när jag byggde datorer yrkesmässigt användes ESD skydd.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

När jag såg titeln tänkte jag på något helt annat :S

Jag brukar ta tag snabbt i ett element eller ramen på chassit inga problem hittills efter ett par datorbyggen.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Aldrig använt ESD skydd privat, men jag har alltid rätt typ av kläder på mig, samt jordar mig, aldrig pajat nått PGA av statisk elektricitet under dom ca 15-20 år jag hållit på med byggen.

Ska nämnas att när jag byggde datorer yrkesmässigt användes ESD skydd.

Hur jordar du dig?

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid med ESD-armband jordat mot de komponenter jag ska jobba med.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk

hehe, ujuj, nu kommer sanningen fram, brukar personligen bry mig olika mycket. saker för mer än 1kkr är det största försiktighet som gäller med, men gammla p3 or och ddr1 minnen bryr man sig inte ett piss om försiktighet

Permalänk
Medlem

nått pill på chassit och elementet innan har man ju gjort.
men inget speciellt. man vet ju om att man inte har fleace tröja eller ylle strumpor på sig. kör på trägolv på träbord och ett vanligt gammalt lakan som skydd mot bordet(matsalsbord). har klarat mig hitentills och pillat i en 4-5 burkar på det viset. har också ett par as nice inne skor med skumgummi sula som kanske hjälper till lite kan alltid hoppas!
sen har jag ju katter också och dom får se till att hålla sig borta när dator bygget drar igång!

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Jag tar i chassit och börjar skruva

Det har fungerat hittills på alla datorer jag har byggt / byggt om i alla år jag har hållt på ... (har skruvat i ca 15 år)

Sen om det är tur eller inte vet jag ej men jag undviker ylletröjor eller liknande plagg i alla fall då jag känner till faran med statisk el.

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyson-Fawlay
Ställer mig på parkettgolvet, pillar på ett omålat hörn av chassit, och meckar.

Samma här.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Tar i elementet, springer runt på heltäckningsmattan. Att lägger armarna på chassikanterna som är omålade för att få samma elektriska egenskaper som datorn har är ganska säkert tror jag, en lärare som sa det till mig.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
nått pill på chassit och elementet innan har man ju gjort.
men inget speciellt. man vet ju om att man inte har fleace tröja eller ylle strumpor på sig. kör på trägolv på träbord och ett vanligt gammalt lakan som skydd mot bordet(matsalsbord). har klarat mig hitentills och pillat i en 4-5 burkar på det viset. har också ett par as nice inne skor med skumgummi sula som kanske hjälper till lite kan alltid hoppas!
sen har jag ju katter också och dom får se till att hålla sig borta när dator bygget drar igång!

eller om man har en hårig fru......

Permalänk

Kör båda händerna på elementet och passar mig för att stryka händerna genom håret när jag meckar. Men funderar på jag på att skaffa sånt armband eller vad det är till nästa bygge. Man kan ju aldrig vara för säker.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem

Det är väldigt överskattat med ESD, visst är det möjligt. Men att det skulle hända är dock långsökt.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

Jag har byggt 3 datorer och meckat lite med dem, fast måste erkänna att jag bryr mig för lite om statisk elektricitet. Bara tar fram det lägger ut det och fixar ihop det.

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara hålla lite i chassit innan jag rör komponenter för att undvika statisk elektricitet. Komponenter som inte är datorn än lägger jag på kartong, aldrig plast eller nått annat sådant.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaej
När jag såg titeln tänkte jag på något helt annat :S

Permalänk
Medlem

Använder ESD armband för säkerhetens skull kan inte så mycket om det så tar det säkra före det osäkra...

OT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Yllesockar på plastgolv - är döden!
Ungefär som att GNIDA Kattskin (som vi gjorde i skolan för DEMO av statisk el)

Tog ni en katt och gled den mot nånting :s eller har jag helt missat vad du menar?

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem

hum folköl är alltid en central del när jag mekar, hjälper det mot esd? för allt annat struntar jag ganska friskt i, har aldrig haft några problem med det hittills men kanske bara är tur =D

Permalänk
Medlem

Dagen prylar klarar av statisk elektricitet extremt bra, så det du endast bör göra är att ta på en element eller liknande, sen får du mecka på trägolv eller bänk funkar hur bra som helst.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Jag har hållit på med datorer och byggt alla mina som jag ägt sedan slutet av 90 talet och jag har aldrig använt mig av något armband eller dyligt. bara skruvat ihop dem.

Det har fungerat klockrent för mig utan stötar eller andra missöden.

Permalänk
Medlem

Tar bara i elementet innan jag rör inälvorna i burken.

Permalänk
Medlem

som shay, dock inte sen slutet av 90-talet.
men jag har ca 4-5 datorer här hemma. aldrig används armband eller dyl och inget har gått sönder än

Permalänk

Slanger ut hundarna, tar av mej allt som ar fleece eller ylle och tar tag i elementet. Brukar aven forsoka ha allt pa antistat pasar da mitt skrivbord har en spanskiva med en vit plastfilm pa, ovanpa en metallram (gammalt kontors skrivbord, stort men kan vara statiskt), men det har fungerat bra hitills, inte haft nara missoden nar jag byggt iallafall.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big0
Använder ESD armband för säkerhetens skull kan inte så mycket om det så tar det säkra före det osäkra...

OT:

Tog ni en katt och gled den mot nånting :s eller har jag helt missat vad du menar?

Det är kattSKINN mot bakelitstav det handlar om.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jordar mig med ena handen på ett element eller kran innan jag börjar, tar sedan och tar tag i chassit när det fortfarande är jordat i vägguttaget (om det bara är mindre ingrepp efter själva bygget) för att jämna ut min spänning med chassits, tar sedan på mitt armband och jordar det mot chassit. Katter och andra lösa kreatur hålls ute under hela tiden. Så till början är allt bra, men sen så fort man får problem och börjar bli irriterad och grinig så ryker armbandet ögonaböj, är ju alltid ivägen!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Drar på mig ett par yllesockar, springer runt lite på ett plastgolv, och sen petar jag lite på randomprylar inne i datorn
Nej, men jag brukar ta i chassit och elementet samtidigt.
Dessutom är mitt chassi alltid jordat mot mitt element.

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150