Virus i deamon Tools?

Permalänk
Medlem

Virus i deamon Tools?

Hej!

Kanske ligger lite fel den här tråden nu, men hittade inget den passade bättre under iaf.

Hursomhelt, instalerade deamon Tools på de virtuella XP:t som går att köra genom Windows 7 RC, efterssom de inte vill glida igång på Windows 7. Så jag instalerar de, och som vanligt poppar det upp en virusvarning av Windows defender under instalationen, dock inte från NOD 32 som ja också har instalerat.
Brydde mig inte mkt om de, klicka på "remove", och gick vidare i livet. Men nu när jag skulle byta bakgrundsbild, märker ja att den vägrar byta. Så jag går ut från mappen, och in i den igen.

Alla 150 bilder, borta!

jag testar gå in i en annan mapp, som också borde innehålla bilder.

Borta.

Även 2 andra mappar som innehållr lite nerpackade filer hade försvunnit.
Kvickt som ögat startar ja om datorn, och mapparna är fortfarande tomma, de har inte lagt sig som skräp i papperskorgen, utan dom är permanent borta. Har nu plockat bort deamontools från de virtuella XP:t, som av nån anledning dock inte ville gå igång genom autostarten nu när ja startade XP igen.

Så frågan lyder, kan det vara så att det ligger nått överretligt virus i deamon tools, ellr var det bara en slump att detta hände just efter att jag instalerat det idag? Låter som en konstig slump, då windows defender säger att det innehållr virus. Å andra sidan har jag använt programet tidigare, och aldrig haft några sådana här problem.

Är detta något ni känner igen? =/

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Det är därför man bara laddar ner från den officiella hemsidan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

glöm deamon tools, de e när ja instalerar NOD 32 den börjar radera de försvann efter en systemåterställning, men såfort ja instalerar NOD 32 igen börjar filerna försvinna igen :S

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Daemon tools för Windows 7

finns här http://forums.techarena.in/windows-software/1167624.htm

Kör det själv och det fungerar utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem

NOD32 är ett lömskt skitprogram. Det må vara snålt på prestandasidan men det raderar allt det hittar utan att fråga. Alla program verkar reagera på att Serv-U (en FTP-server jag brukar använda vid behov) är någon form av spyware/virus. Bara att ignorera så funkar det normalt. Men inte med NOD32. Det raderade glatt programet helt och hållet. Utan att fråga, utan att kunna återställa. Iallafall när jag testade det. Kanske lägger dom i karantän nu? Man tycker ju att det borde göra det om det inte frågar först. Men det tycker inte programmerarna på Eset som jag just när det inträffade inte hade mycket för.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

okej, NOD 32 kan alltså bara lite busigt.

De jag tror är försås att de måste ha blivit nått vajsing med att jag hade 2st NOD 32 körandes på samma gång, den började radera när jag körde W7:s virtuella XP, och då hade jag ju 2st NOD 32 igång samtidigt på samma dator, en på XP, en på W7. Och programmet söker ju igenom alla filer man man jobbar med för stunden, så dom måste väl ha sökt igenom filerna bägge NOD 32 programmen på samma gång, och sen raderat dom :S

Kan programmen har blivit tokiga genom att köras samtidigt 2 stycken?

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
NOD32 är ett lömskt skitprogram. Det må vara snålt på prestandasidan men det raderar allt det hittar utan att fråga.

Jag kör Eset v4 och filer som innehåller virus flyttas till en karantän precis som många andra antivirusprogram.

Testade bara för sakens skull med Eicar, och den drog iväg den till karantän. Därifrån kunde jag återställa filen.

Om jag vill kan jag stänga av funktionen som automatiskt rensar och istället få en en röd dialogruta i mitten av skärmen som varnar och frågar vad jag ska göra. Observera att denna inställning är separat för realtidsskanning och manuell skanning av mappar/diskar.

Om du inte kan ställa in ett program som det passar dig kanske du ska vänta med att uttala dig om det.

-----

Till OP, Nod32/Eset visare en popup om den upptäcker något och flyttar det till karantän. Du kan också gå in i dess loggar och kolla vad den gjort.

Daemon Tools gratisversion innehåller adware som är påhängda på installationen. Om man bara kör igenom DT installation utan att klicka ur dem så får man dessa installerade också. De är självklart inte virus, men oönskade program.

Därav kan du ha fått varning från Windows Defender. För Nod32/Eset är det valfritt att upptäcka dessa eller inte. Jag har det påslaget, men det är tänkbart att du har det avslaget.

Permalänk
Medlem

okej, menar du denhär "enable protection of unwanted software(Threatsense)"? för mig den heter så, man kan ha de I ellr urbockat vid instalation. Hursomhelst bockade jag i den när jag instalerade NOD 32. Den hittade hursomhelt inget i Deamon Tools.

I övrigt har det aldrig varit några problem med Nod 32, förutom de nu när ja hade 2st NOD 32 körandes på samma gång, för såfort de va instalerat började plocka bort filerna ja hade uppe. Fast de står inget i loggen att den skulle ha plockat väck ellr reagerat på nått.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Det finns inget antivirusprogram som är perfekt, gäller bara hitta ett som passar en. När det gäller bästa procent så är nog Kapersky bäst, bland annat visat i AV Comparatives test.

Permalänk
Medlem

Nod32 plockade bort min tcpip.sys fil så jag var tvungen att formatera, det funkade inte. :/ Till slut köpte jag ett nytt nätverkskort och installerade drivrutiner så funkade det iallfall.

Efteråt kom jag på att jag enkelt hade kunnat ladda ner drivisar från hp's sida, då jag har en hpdator, smått moddad.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

För det första kolla ifall filerna finns i NODs karantän. För det andra så finns det program som återställer nyligen deletade filer. Jag lyckades med sånt en gång, tog bort en viktig mapp av misstag, tömde papperskorgen.. Googlade hej vilt hitta något program på trial som lyckades hitta mappen och återställa allt

Googla: restore deleted files