Nytt Grafikkort, Får 1 lång och 2 korta pip vid uppstart

Permalänk

Nytt Grafikkort, Får 1 lång och 2 korta pip vid uppstart

Tjoo

Jag köpte ett GTX 275 kort igår och installerade det i min dator.
Första gången när jag startade datorn så märkte jag inte av pipen men det gjorde min polare som satt bredvid men han sa inget då.
Men iallafall jag testade ett par spel och kunde köra allting på full grafik +8AA utan att det va några problem över huvudtaget. Jag vet att ett långt och 2 korta pip betyder grafikkorts fel men jag har inte märkt av något när datorn har varit under drift. Så jag tänkte fråga om nån av er vet vad felet skulle kunna vara
Sen tänkte jag också fråga om det finns nåt program som man kan kolla om det är något fel på grafikkortet eller bara kolla så att alla funktioner på grafikkortet fungerar korrekt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan också vara nåt vajsing med minnet, när den piper så.
Har du ett nätagg som klarar av att driva så skall det antagligen inte vara några problem att köra systemet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Antielefant

Jo, vanligaste anledningen är att nätagget inte riktigt orkar driva kortet i uppstarten, eller att nån av PCI-E kontakterna inte sitter i ordentligt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Kollade kontakterna igen och dom satt som dom skulle, men när jag startade datorn nu så fick jag 3 snabba istället. Och det är väl ram minnet som spökar då som jalle skrev.

Jag sitter just nu på ett 630W nätagg och kortet skulle behöva 550, har även en DVD läsare, en sata disk och en IDE disk i.

Men tänker kolla om ram minnena verkligen är hela nu men kommer inte ihåg vad programmet som man gör det med heter, skulle vara guld om nån här kunde hjälpa mig å få fart på hjärncellen så man hittar programmet igen

Och jag har fortfarande inte märkt att det är någe fel i drift på datorn fast att bios säger att nåt är fel

Permalänk
Hedersmedlem

memtest86+

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

tack ^^

edit:
Har gjort testet nu och jag fick inga errors, så enligt testet så är ram minnena hela men tydligen så tycket inte bios det.
Kan det vara så att det är någe som spökar med mitt bios boot test?

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju testa att nollställa DMI Pool Data och/eller dina BIOS-inställningar. Ibland skummar sig dessa två om man byter komponenter i burken.

Annars så är det ju så att om datorn piper vid kallstart, fast fungerar normalt i övrigt, så kan du ju strunta i pipen. Det är om den piper OCH inte fungerar som du får börja klia dig i skägget och fundera över vad som gått snett!

Annars, memtest86+ ger inte alltid svar direkt första gången du kör den. Vissa typer av fel syns inte direkt, eller ens särskilt ofta, så du bör låta den gå över natten åtminstone för att vara någotsånär säker på att ditt RAM är friskt. Lycka till!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Du kan ju testa att nollställa DMI Pool Data och/eller dina BIOS-inställningar. Ibland skummar sig dessa två om man byter komponenter i burken.

Annars så är det ju så att om datorn piper vid kallstart, fast fungerar normalt i övrigt, så kan du ju strunta i pipen. Det är om den piper OCH inte fungerar som du får börja klia dig i skägget och fundera över vad som gått snett!

Annars, memtest86+ ger inte alltid svar direkt första gången du kör den. Vissa typer av fel syns inte direkt, eller ens särskilt ofta, så du bör låta den gå över natten åtminstone för att vara någotsånär säker på att ditt RAM är friskt. Lycka till!

Ska testa de här sakerna och sen se va som händer, men tack för hjälpen allihopa ^^

Permalänk
Medlem

Jag tror pipen är DACen på grafikkortet som skickar ut bildrutorna. Nvidias kort rä ju kända för att låta och pipa på det sättet. Ingen fara men kan vara irriterande om det låter mycket,

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Jag tror pipen är DACen på grafikkortet som skickar ut bildrutorna. Nvidias kort rä ju kända för att låta och pipa på det sättet. Ingen fara men kan vara irriterande om det låter mycket,

Knappast. Det du pratar om är kondensatortjut som uppstår om man kör utan VSync på en LCD-skärm. Det han pratar om är tre distinkta pip och sen ingenting.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync