Permalänk
Medlem

BIOS uppgradering

Sitter på ett Gigabyte moderkort och är halvsugen på E5xxx serien men har lite för gammal bios, hur pass svårt är det och är det riskfyllt? Är det inte allt för avancerat enligt er så gör jag nog ett försök, kanske OCn blir lite bättre om man har tur också.

mvh fesen

Permalänk
Medlem

@BIOS fixar allt.

ladda hem via gigabytes hemsida.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Om ditt moderkort har funktionen Q-Flash ska du inte använda något annat.
Den är vad jag vet den bästa varianten för flashning på gigabyte. Testade själv för ett tag sen för första gången. Lägg nya bios-mjukisen på ett usbminne. Starta q-flash och ladda BIOS från usb.

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schottis
Om ditt moderkort har funktionen Q-Flash ska du inte använda något annat.
Den är vad jag vet den bästa varianten för flashning på gigabyte. Testade själv för ett tag sen för första gången. Lägg nya bios-mjukisen på ett usbminne. Starta q-flash och ladda BIOS från usb.

Ok jag har det på moderkakan, funkar det med en mp3spelare tro? Har en Creative Zen som man bara pluggar in ^^ annars måste jag gå och köpa mig ett litet skit usbminne imorgon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Ok jag har det på moderkakan, funkar det med en mp3spelare tro? Har en Creative Zen som man bara pluggar in ^^ annars måste jag gå och köpa mig ett litet skit usbminne imorgon.

Bra fråga, men så länge den lirar Plug&Play så borde din dator kunna hitta den

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk

Jag har Q-flash på mitt, men dom (2) gånger jag uppdaterat har jag gjort det i Windows miljö med @Flash. Funkar hur bra och enkelt som helst.
Tänk bara på och stänga så många öppna program som möjligt, men det säger sig själv!

Visa signatur

i5 750@3,8Ghz 24/7,Corsair H50, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Asus P7P55D PRO, ATI 4870X2 CFX med Sapphire 4870 1gb, Cooler Master M850W,, Raptor 300gb, Antec nine hundred....

Permalänk

Alltid en risk att flasha bios i windows miljö då man kan få oväntade problem som kan ta död på biosen (systemkrasher, bluescreen, virus, adware, andra eventuella fel) även om risken är liten så finns den där. dock har väl de flesta gigabyte moderkort dual bios ifall ena skulle falera så kan man reflasha orginal bios (vet då inte hur det går till men står väl kanske i manualen eller nåt)

mitt råd, släng biosen på en diskett om du har en sån station mera eller som tidigare skrivet på ett usb minne... och flasha utan os igång...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410