Sexton kärnor från AMD inom två år

Permalänk
Melding Plague

Sexton kärnor från AMD inom två år

AMD planerar att lansera processorer med fler kärnor de närmaste åren. Först och främst handlar det serverprocessorer, men tekniken kommer att hitta ut till vanliga konsumenter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Låter mycket.

Vad är det för skillnad mellan en serverprocessor och en vanlig processor?
Det är väl samma kärna?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Ja, jättebra...

Bara det att det är ytterst få program som utnyttjar ens en dualcore optimalt.

16? Lol

Detta har blivit en hetsjakt efter fler kärnor, precis som det var en hetsjakt på mer Mhurtz. Det kommer krävas helt nya tekniker för att få upp hastigheterna, inte smacka in mer på en 2D yta kisel, ex: de får använda interferensen mellan ljusvågorna numera för att kunna etsa 45nm o dyl. Vi behöver ett teknikskifte, inte 15 kärnor som inte gör något.

End Of Rant.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Ja, jättebra...

Bara det att det är ytterst få program som utnyttjar ens en dualcore optimalt.

16? Lol

Detta har blivit en hetsjakt efter fler kärnor, precis som det var en hetsjakt på mer Mhurtz. Det kommer krävas helt nya tekniker för att få upp hastigheterna, inte smacka in mer på en 2D yta kisel, ex: de får använda interferensen mellan ljusvågorna numera för att kunna etsa 45nm o dyl. Vi behöver ett teknikskifte, inte 15 kärnor som inte gör något.

End Of Rant.

Jadu, det här är knappast prollar för folk som spelar spel.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Jag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Ja, jättebra...

Bara det att det är ytterst få program som utnyttjar ens en dualcore optimalt.

16? Lol

Detta har blivit en hetsjakt efter fler kärnor, precis som det var en hetsjakt på mer Mhurtz. Det kommer krävas helt nya tekniker för att få upp hastigheterna, inte smacka in mer på en 2D yta kisel, ex: de får använda interferensen mellan ljusvågorna numera för att kunna etsa 45nm o dyl. Vi behöver ett teknikskifte, inte 15 kärnor som inte gör något.

End Of Rant.

Problemet ligger i att det är svårt att få upp frekvensen på processorerna men att man fortfarande kan tillverka med mindre tillverkningsteknik. Då lönar det sig mer att göra flera kärnor. Mjukvaruutvecklarna behöver anpassa sig

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jadu, det här är knappast prollar för folk som spelar spel.

Precis. Jag undrar dock vad strömförbrukning hamnar på med 12 kärnor i 45 nm? Borde var över 200W TDP.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Läste inte nyheten så noga så vet inte om de nämnde att AMD lanserar deras 6 kärniga Opterons redan i Maj med leverans i Juni. Snacka om att jag skulle vilja ha en 6 kärnig PH2

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de har ett nytt system för att kommunicera med RAM då det snarare är detta som begränsar nyttan av fler kärnor. Intels system med FSB är, som de själva insett eftersom de har börjat med QPI, alldeles för långsamt och om inte AMD kan pumpa upp deras HT ordentligt så kan ju inte "multicore" användningen vara effektiv nog.

/Q.

Permalänk
Medlem

Mer är bättre! Detta låter galet värre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Ja, jättebra...

Bara det att det är ytterst få program som utnyttjar ens en dualcore optimalt.

16? Lol

Detta har blivit en hetsjakt efter fler kärnor, precis som det var en hetsjakt på mer Mhurtz. Det kommer krävas helt nya tekniker för att få upp hastigheterna, inte smacka in mer på en 2D yta kisel, ex: de får använda interferensen mellan ljusvågorna numera för att kunna etsa 45nm o dyl. Vi behöver ett teknikskifte, inte 15 kärnor som inte gör något.

End Of Rant.

jag håller med... Stoppa utvecklingen helt. Utvecklingen borde ha stoppats på stenåldern!!.

Eller så skiter du bara i att köpa nytt om du nu inte har användning för det...

Visa signatur
Permalänk

Låter ju helt utmärkt för virtualisering.

Vi använder Intels nya 6-kärniga prollar idag och dom är grymma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quasili
Jag hoppas att de har ett nytt system för att kommunicera med RAM då det snarare är detta som begränsar nyttan av fler kärnor. Intels system med FSB är, som de själva insett eftersom de har börjat med QPI, alldeles för långsamt och om inte AMD kan pumpa upp deras HT ordentligt så kan ju inte "multicore" användningen vara effektiv nog.

/Q.

Nej, HyperTransport används inte internt utan bara mellan processorsocklarna och till chipset. Och data till och från minnet går via en separat minnesbuss. Som jag förstått iaf enligt om man kollar på AMD's bilder på deras websida. Har själv sett på mitt system att minnes- och processorprestanda inte påverkas alls av klockfrekvensen på HT-länken.

Undrar iofs också lite hur de ska förse alla dessa kärnor med tillräcklig minnesbandbredd men de kanske lägger till fler minneskanaler och sen kommer de knappast köra DDR2-800 utan DDR3-1600 kan jag tänka.

Mer kärnor är trevligt iaf. Kommer inte ha nåt problem alls att utnyttja dom till fullo.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Ja, jättebra...

Bara det att det är ytterst få program som utnyttjar ens en dualcore optimalt.

16? Lol

Detta har blivit en hetsjakt efter fler kärnor, precis som det var en hetsjakt på mer Mhurtz. Det kommer krävas helt nya tekniker för att få upp hastigheterna, inte smacka in mer på en 2D yta kisel, ex: de får använda interferensen mellan ljusvågorna numera för att kunna etsa 45nm o dyl. Vi behöver ett teknikskifte, inte 15 kärnor som inte gör något.

End Of Rant.

Jag _tror_ att dem som sysslar med att tillverka processorer vet vad de sysslar med.

Dessutom är 16 cores riktigt jävla nice när man virtualiserar eller gör tunga beräkningar.

Permalänk
Medlem

Wosh! Måste vara nice för servrar.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Mjukvarubranchen håller som bäst på att anpassa sig efter dessa nya krav på parallellisering. Vissa problem går att parallellisera mycket väl, andra inte lika bra. Spel är något som ofta är problematiskt att parallellisera.

Vad menas i artikeln med detta stycke?

Citat:

Även AMD planerar att pressa in fler kärnor i processorerna. En tolvkärnig serverprocessor ska dyka upp 2010, och hela sexton kärnor året därpå. Om AMD följer samma mönster som Intel kan konsumenter se fram emot tolv kärnor eller mer år 2012.

Först sägs det att en 16 kärnig cpu kommer 2011, men in nästa mening blir det bara 12 och först 2012?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Mjukvarubranchen håller som bäst på att anpassa sig efter dessa nya krav på parallellisering. Vissa problem går att parallellisera mycket väl, andra inte lika bra. Spel är något som ofta är problematiskt att parallellisera.

Vad menas i artikeln med detta stycke?

Först sägs det att en 16 kärnig cpu kommer 2011, men in nästa mening blir det bara 12 och först 2012?

Läs igen, 16 kärnor i serverprocessorer 2011, 12 kärnor i konsumentprocessorer 2012. Jag fick också läsa det två gånger innan jag hajade vad det stod.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk

I mångt och mycket så ligger mjukvaran före hårdvaran, men gällande processorer så ligger den efter. Nu får dom verkligen sätta lite fart om dom ska hinna med ...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Avstängd

Jävlar vad lata Intel och AMD är.

Sun hade 8-core processorer redan för 2 år sedan med UltraSPARC T2 "Niagara".

Sun har dessutom Rock på gång, som är 16 cores som de haft under utveckling i två år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Jävlar vad lata Intel och AMD är.

Sun hade 8-core processorer redan för 2 år sedan med UltraSPARC T2 "Niagara".

Sun har dessutom Rock på gång, som är 16 cores som de haft under utveckling i två år.

Suns processorer är väl inte X86 processorer? Går inte jämföra arkitekturer med helt olika instruktioner.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
jag håller med... Stoppa utvecklingen helt. Utvecklingen borde ha stoppats på stenåldern!!.

Eller så skiter du bara i att köpa nytt om du nu inte har användning för det...

Word!

Permalänk
Medlem

Så oväntat att folk är negativt inställda till processorer med flera kärnor. Det har väl aldrig framkommit här tidigare?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Så oväntat att folk är negativt inställda till processorer med flera kärnor. Det har väl aldrig framkommit här tidigare?

dom kanske känner minderhets komplex

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

skulle de lägga ner mer tid på att byta ut kisel mot grafen istället för att se hur många cores man kan trycka in i en kärna skulle vi nog kunna ha 50ghz+ quad till 2012.

Permalänk
Medlem

Låter ju bra det

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Ja, jättebra...

Bara det att det är ytterst få program som utnyttjar ens en dualcore optimalt.

End Of Rant.

Det är skitbra med flera kärnor om du kör många tunga processer/program samtidigt, t ex en server eller utvecklarplattform. Med 16 kärnor kan du kompilera 16 filer samtidigt och få en tidsvinst på ca x16. På mitt förra jobb hade vi en dator med 80 kärnor i som sköte kompileringen, på mitt nuvarande har nästan alla 8 cores i sin workstation.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fönstrputtsaren
skulle de lägga ner mer tid på att byta ut kisel mot grafen istället för att se hur många cores man kan trycka in i en kärna skulle vi nog kunna ha 50ghz+ quad till 2012.

Ellerhur, eller iaf börja bygga entusiastprollar av grafen.

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk

Tror ni det kommer finnas spel som stödjer 16 kärnor då?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LameAimer Oskar
Tror ni det kommer finnas spel som stödjer 16 kärnor då?

Ja men det lär dröja. Dessa processorer är inte för vanliga Svenssons direkt. Skilj på desktop och serverprocessorer.

Permalänk

Låter ju bra men när den tolvkärniga cpu:n kommer så har antagligen mjukvaru-människor precis lärt sig koda för fyra kärnor... Synd men sant =/

Permalänk
Avstängd

Men för i helvete.. Det är en AMD-nyhet och så inleder du med Intel. Partiska jävel.

Seriöst, jag förstå inte hur du får vara kvar. Du vet inte hur man strukturerar nyheter, tar reda på sanningskvot eller renn fakta.

Vi vill ha kvalité på nyheterna!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.