Nätaggregat&Chassi rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Nätaggregat&Chassi rekommendationer?

Hejsan allesammans jag undrar om någon kan hjälpa mig lite, håller på att köpa en ny dator och kan inte bestämma mig om vilket chassi jag ska ha och om nätaggregatet räcker till det jag ska använda?

Chassi: CoolerMaster Cosmos1000 eller ett Antec 1200? Vilket av dem är "Bäst"?

Nätaggregat: Har tänkt mig en COOLER MASTER REAL POWER MODULAR 700W " http://www.dustinhome.se/pd_5010114408.aspx? "

Komponenter: Asus Rampage II x58
Intel i7 920 core "Ska klockas"
XFX gtx 260 "Ska klockas"
6gb "3x2gb" corsair XMS3
WD 500 black och en WD-VRaptor 150

Så kommer nätaggregatet att räcka eller ska jag byta till något corsair 750 kanske? eller 850? valde bara Coolermastern för jag gillade iden med modular cablar.

Tack så mycket.
Mvh Simon!

Permalänk
Medlem

Cosmos eller Antec 1200 är prima val, första är väll lite bättre om du vill ha det tyst med bra kylning och 1200 har extremt bra kylning.

Vad gäller nätagget så kommer du inte i närheten av 700 även om du skulle smälla in ett till GTX 260 kort. Ditt system och 2x 285/295 drar runt 600w load så det kan vara värt att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Cosmos eller Antec 1200 är prima val, första är väll lite bättre om du vill ha det tyst med bra kylning och 1200 har extremt bra kylning.

Vad gäller nätagget så kommer du inte i närheten av 700 även om du skulle smälla in ett till GTX 260 kort. Ditt system och 2x 285/295 drar runt 600w load så det kan vara värt att ha i åtanke.

Så jag kommer klara mig med 700w?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hybr
Så jag kommer klara mig med 700w?

Gott å väl

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle köra på ett annat agg dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Skulle köra på ett annat agg dock.

Vad rekommenderar du?

Permalänk
Hedersmedlem

zalman 850w som är tyst (heat pipes), corsair funkar också men är inte lika tysta (620w corsair hx är poppis), finns enermax modu82+ också (som också skall vara tysta) men de är lite svåra att få tag på i sverige.
cooler master silent pro 700w finns ju också som också skall vara tyst och helt ok.

ett tips är ju att kolla in spcr (silentpcreviews.com), hardwaresecrets och andra sidor med recensioner om du har tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
zalman 850w som är tyst (heat pipes), corsair funkar också men är inte lika tysta (620w corsair hx är poppis), finns enermax modu82+ också (som också skall vara tysta) men de är lite svåra att få tag på i sverige.
cooler master silent pro 700w finns ju också som också skall vara tyst och helt ok.

ett tips är ju att kolla in spcr (silentpcreviews.com), hardwaresecrets och andra sidor med recensioner om du har tid.

Massor av tid ska ju lägga ut runt 15-17000 för datan det är klart jag har tiden då

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju mer än halva nöjet att pula runt och välja delar så... Btw tips är ju att du ser till att få d0 stepping på i920 (borde komma till svenska butiker snart) då det skall vara sjuk skillnad vad det verkar...

edit: Det enda negativa med zalman 850/1000w är att vissa har rapporterat om ett high pitch noise men vet inte hur vanligt det är eller om det är fixat. Mitt Zalman 1000w har jag aldrig hört något sådant ifrån vad jag vet iaf. Det skall dock finnas lösningar på det, dessutom verkar zalman ha bra support så det går säkert att ordna i värsta fall. Corsair är ju också rätt trist då alla andra har det och det finns även där folk som får "måndagsex" och det gäller nog alla tillverkare...

edit2: bra grej är ju att googla produkten innan man köper den även om man läst reviews så har ju riktiga användare en mycket längre tid att testa grejorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Skulle köra på ett annat agg dock.

Får man fråga varför? Jag har själv ett CM 700 och det är verkligen tyst. Har oxå ett corsair 520 och det är inte lika tyst som CM agget.

Skulle jag rekommendera ngt agg så blir det absolut det här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=289572

Överlägset både CM och Corsair i kvalitet och dessutom det tystaste agg jag haft.

Vad gäller chassie så är det hugget som stucket,båda är väldigt bra.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

HX620 ligger ju i samma prisklass, det kan jag varmt rekommendera.
Kör det på min rigg utan problem, tyst är det också.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Får man fråga varför? Jag har själv ett CM 700 och det är verkligen tyst. Har oxå ett corsair 520 och det är inte lika tyst som CM agget.

Skulle jag rekommendera ngt agg så blir det absolut det här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=289572

Överlägset både CM och Corsair i kvalitet och dessutom det tystaste agg jag haft.

Vad gäller chassie så är det hugget som stucket,båda är väldigt bra.

Har aldrig sagt att det är dåligt men det finns tystare, se t.ex. reviewn av silent pro modellen. Jämför med reviewn av real powern.
silent pro: http://www.overclock3d.net/reviews.php?/power_supply/cooler_m...
real power: http://www.overclock3d.net/reviews.php?/power_supply/cooler_m...

edit: jo det be-quiet är fint men kostar lite väl mycket enligt mig

edit2: om du vill ha ett tystare system så är det helt klart fördel cosmos men se då till att byta fläktarna, är inte ljudnivån dödsviktig så kyler twelvehundred bra och CM real power funkar.

edit3: men som sagt läs runt lite och känn efter vad som är viktigt för dig, überkylning, låg ljudnivå mm...

Permalänk

jag har idag ett Antec P190 Chassi stort as

men om jag ska ha en mindre burk än den som inte är lika stor utan passar överallt
vilken burk ska jag ha det som ska i burken är:
3x1TB diskar
Q9650 (möjligen med TRUE 120 monterad på)
Gigabyte GA-EX38
HD4870/90
samt ett nätagg som orkar med dessa komponenter

please hjälp mig jag kna inte ha kvar Antec chassit längre för stor

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Har aldrig sagt att det är dåligt men det finns tystare, se t.ex. reviewn av silent pro modellen. Jämför med reviewn av real powern.
silent pro: http://www.overclock3d.net/reviews.php?/power_supply/cooler_m...
real power: http://www.overclock3d.net/reviews.php?/power_supply/cooler_m...

edit: jo det be-quiet är fint men kostar lite väl mycket enligt mig

edit2: om du vill ha ett tystare system så är det helt klart fördel cosmos men se då till att byta fläktarna, är inte ljudnivån dödsviktig så kyler twelvehundred bra och CM real power funkar.

edit3: men som sagt läs runt lite och känn efter vad som är viktigt för dig, überkylning, låg ljudnivå mm...

Jag kan bekräfta att Cooler Master Silent Pro är riktigt tyst. Jag har 600W-modellen. Mitt förtroende för SPCR fortsätter.

En liten mini-review från mig:
Mycket trevligt att det är modulärt men värt att tänka på är att kablarna är aningen korta. Man klarar sig men det känns ändå ganska spänt. Vill även tillägga att SATA-strömkontakterna är stenhårda, får ta i för att sätta i dem. Hellre för att den sitter för hårt än för löst.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag kan bekräfta att Cooler Master Silent Pro är riktigt tyst. Jag har 600W-modellen. Mitt förtroende för SPCR fortsätter.

En liten mini-review från mig:
Mycket trevligt att det är modulärt men värt att tänka på är att kablarna är aningen korta. Man klarar sig men det känns ändå ganska spänt. Vill även tillägga att SATA-strömkontakterna är stenhårda, får ta i för att sätta i dem. Hellre för att den sitter för hårt än för löst.

Tack för informationen, men hur korta är de? Jag vill ju ha dem gömda så mycket som möjligt men om de är för korta så kommer det ju ej att gå, samma sak med hur hårda de är, går det att dra en kabeldragning på sidan?

Sen så är det kanske bättre att köpa någon corsair 600-700w istället då?

Permalänk
Hedersmedlem

köpte ett CM silent pro m700 till lill brorsan och det funkar fint. han är iofs rätt ung så får inte så mycket feedback på det men skall vara bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hybr
Tack för informationen, men hur korta är de? Jag vill ju ha dem gömda så mycket som möjligt men om de är för korta så kommer det ju ej att gå, samma sak med hur hårda de är, går det att dra en kabeldragning på sidan?

Sen så är det kanske bättre att köpa någon corsair 600-700w istället då?

Kablarna i sig är inte så hårda, jag sa fel där. Det är kontakterna som är hårda. Nog kan du dra bakom moderkortet. I värsta fall är det bara att köpa förlängare, de är inte dyra.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?