Permalänk
Medlem

Kortslutning?

Hejsan! Jag har ett problem..

Har presic monterat mina datordelar i ett nytt chassi och beställde även Revoltec Cold cathode-kit Dual 30cm Röd...

Men när jag slår på strömbrytaren för ljusrören så dör datorn.. fläktarna varvar upp och skärmen slocknar..

Jag kan starta datorn med belysningen på, och jag kan även stänga av belysningen då.. men starta jag den igen så dör datorn igen..

Vad kan vara fel?

Lysrören:
https://www.inet.se/artikel/8903345

EDIT: nu dog den faktiskt också då jag stängde av belysningen.. :S glapp? kan de vara orsaken?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Antielefant

Glapp, kortslutning eller att nåt strular med nätagget.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att lysrören drar enormt mycket ström under uppvärmningsfasen.
Ljusrör, som du vet, tar en liten stund att 'få igång'.
Det är inte som med glödlampor, som lyser på momangen.

Men om dom 'tjuvar' så mycket ström vid påslag borde dom inte få säljas
... inte utan nån instruktion omvad nätaggregat dom kräver.

Vad du kan göra är:
- ändra om lite så lysrören inte sitter på samma kabel som t.ex. moderkortet.
Kolla om du kan omgruppera nätkablarnas anslutna enheter.
(man kan inte sätta spisen och tvättmaskin, diskmaskin på samma säkring ..kan man )

Vad har du för nätagg?
Watt?

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Det kan vara så att lysrören drar enormt mycket ström under uppvärmningsfasen.
Ljusrör, som du vet, tar en liten stund att 'få igång'.
Det är inte som med glödlampor, som lyser på momangen.

Men om dom 'tjuvar' så mycket ström vid påslag borde dom inte få säljas
... inte utan nån instruktion omvad nätaggregat dom kräver.

Vad du kan göra är:
- ändra om lite så lysrören inte sitter på samma kabel som t.ex. moderkortet.
Kolla om du kan omgruppera nätkablarnas anslutna enheter.
(man kan inte sätta spisen och tvättmaskin, diskmaskin på samma säkring ..kan man )

Vad har du för nätagg?
Watt?

Jag har ett Corsair 750w nätagg.. enligt inet skulle ljusrören dra 3w? kan ha fel men tror jag läst detta..

Ljusrören är kopplad på en helt ensam kabel.. på denna kabel finns 4st 4pin kontakter.. ljusröret använder sig av 1.. så 3 lediga 4pin alltså.. sen har jag ytterligare en kabel med 4st 4pin kontakter.. där används alla till fläktar förutom 1 som är ledig..

Har funderat på att testa köra på en annan 4pin kontakt.. men inte orkat fixa med de.. då kablarna är i en enda röra på ena sidan av chassit.. men de ser fortfarande bra ut igenom rutan..

De jag har testat är att köra utan strömbrytare.. men då dör datorn lika fort som jag tryckte ihop kablarna.. sen har jag testat att jorda den lilla plåten strömbrytaren sitter på.. men fortfarande samma problem..

De är ju en PCI slot som ska sitta på baksidan av datorn som jag klippt och satt uppe på burken ist.. men bara själva plåten som är klippt.. inga kablar eller något.. sen är den ditsatt med tejp..

Ni som vet hur HAF932 ser ut, så har jag satt den under desåkallade "tanklocket"

EDIT: enligt Inet: "Strömförbrukning - 3W"

EDIT2: Bild på strömbrytaren:
http://i43.tinypic.com/1zvor4.jpg

EDIT: Problemet Löst! Gjorde om kablarna idag och fick belysningen till att funka som de ska..

Tidigare: Belysning ansluten till en kabel med 4x 4pin kontakter.. Belysningen va de enda som va ansluten till den strömkablen..

Nu: Anslöt belysningen till min andra 4x 4pin kabel.. där sitter de nu 3st fläktar samt belysningen.. och nu funkar de som de ska...

Vad kan då ha orsakat problemet?:
Antingen är de ju min ena kabel som är defekt.. eller så är de nätagget som fick fnatt när den ena kablen inte används och sen helt plötsligt då jag slå på strömmen för belysningen så används kablen..

Huvudsaken är att problemet är löst, och jag är jävligt nöjd..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2