Spel/Bildbehandling ca 6000:-, Överklockning! Råd behövs, många frågor!

Permalänk

Spel/Bildbehandling ca 6000:-, Överklockning! Råd behövs, många frågor!

Hej,

Skapade tidigare en tråd som ingen riktigt nappade på. Nu har min budget breddats avsevärt och jag tänkte uppgradera datorn rejält.

Har redan hårddiskar och annan periferiutrustning.

Datorn ska naturligtvis överklockas så gott det går med luftkylning. Jag har ett gammalt hederligt beigt antecchassi (identiskt med SONATA tror jag), med en nätdel som inte håller måttet men jag skulle tro att kylningen är OK. Har 2x120mm, en fram och en bak samt 2 diskar.

Plockade ihop följande paket efter idel surfande.

http://img517.imageshack.us/img517/4787/bild1xyx.png

Det blev till slut ett GTX260 eftersom INET inte har ngt 4870 i lager. Jag vet att HD4870 är snäppet snabbare (ca 6% enl TH) men detta bekommer mig inte så mycket eftersom korten kostar lika mycket.

Jag tänkte ställa lite frågor kring mitt paket!

- Räcker PSUn för systemet?! Jag har fått intrycket av att detta är ett kvalitetsagg och jag vill inte chansa men inte heller betala mycket mer.

- Hur är moderkortet för överklockning?! Finns det bättre alternativ för samma pengar? Jag har fått intrycket av att detta kort klockar bra!

- Vad kan jag vänta mig att jag kan klocka processorn till? Jag antar att det är FSB klockning som gäller? Jag har inte varit med sen den gamla goda P4 tiden, men jag har fått intrycket av att det är samma som gäller än, eller? Tror ni mitt chassi/kylning tillåter OC?

- Min största osäkerhet är minnena! Är detta sjyssta OC minnen? Finns det bättre alternativ på INET? Jag kommer eventuellt att köpa 8 gig eftersom jag håller på med bildredigering av mycket stora filer! Finns det nackdelar med att klocka 4x2048 MB gentemot 2x?

- Sist men inte minst, kylaren! Jag har ingen koll alls. Jag vill ha en billig kylare som presterar bra och får plats i mitt chassi (SONATA). Behöver inte vara ljudlös, men bättre än den boxade fläkten. Kom gärna med förslag! Kom ihåg, måste finnas på INET!

-Slutligen. Finns det något annat att ändra? Bespara mig FANboy trams! Jag är ständigt otrogen :D.

EDIT: Ser nu att jag har lagt till slöa minnen!

Är Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5 något att satsa på?

Permalänk

Nätagget håller bra kvalitet och är tillräckligt för systemet, håller ungefär samma kvalitet som Corsair har jag hört.

Om jag vore du skulle jag satsa på en phenom2 x3 710/720 processor då det är bättre med flera kärnor i bildredegeringsprogram. 720an är BE dvs att man kan höja multipliern och på så sätt är det lättare att klocka den.
https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/amd-phenom2-...

Ett Ati 4850 grafikkort klarar dem flesta spelen på bra grafik om du inte kör på några enorma upplösningar.
https://www.inet.se/?p=5408365&a=datorkomponenter&b=grafikkor...

Minnerna är bra, men om du ska överklocka så kan det vara bättre och köra på ett par 1066mhz minnen från tex corsair.
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb...

Moderkort kan du köra på ett Gigabyte GA-MA790X-UD4LK har hört att dem ska vara bra överklockningskort och då kan du även uppgradera till crossfire i framtiden.
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma...

Kylare vet jag tyvärr inget om men det kan säkert någon annan hjälpa dig med.

Detta skulle landa på runt 5-5.5k på inet. För 500 får du en bra kylare skulle jag gissa på.

Men om du prioriterar spel högre än bildredigering så föreslår jag att du kör på ditt paket och klockar upp processorn en del så att den inte flaskar grafikkortet för mycket.

Folk brukar kunna få upp e5200 i ca 3.5-4.0ghz beroende på vilken kylning dem har och tur självklart.

Blev en del text men, jag skulle kört på en phenom2 x3 720 + 4850 för det helt enkelt är mest prisvärt i mina ögon med tanke på att du ska hålla på med en hel del bildredigering så är e5200an lite out of date, även om det fortfarande är en bra processor.

Permalänk

OK. Point taken! Du har säkert rätt.

Jag prioriterar definitivt bildbehandling högre än spel, jag har ändå ingen monstermonitor, men tänkte lite på framtiden. Tänkte inte alls på att processorn kunde vara en flaskhals i sammanhanget. Återkommer med ett nytt paket inom kort!

EDIT1: Noterade just att processorn du rekommenderar är AM3. Varken minnet eller moderkortet eller moderkortet passar alltså. Prissteget upp är inte vidare mycket dock, pengar som jag nästan sparar in på att köpa ett 4850 istället!

Får kolla igenom inets AM3 kort först och se. Corsairs 1600 Mhz 2x2048 för 1200 blir nog bra.

EDIT2: Okej, nu gick jag över budget. Men kan vara värt att fundera på.

Får läsa på lite kring DDR2/DDR3, eftersom jag är rejält osäker hur mycket man vinner.

EDIT3: Sorry för många edits. Men noobvarning för mig. Såg på gigabytes hemsida att moderkortet visst stödjer phenom. Jag fixade till det och konstaterade att DDR3 nog ej är att satsa på än. Tycker detta paketet är låter väldigt rimligt.

Då var det väl egentligen bara kylaren. Någon som kan rekommendera något?

Permalänk
Medlem

Varför skaffa antec sonata III? Du hade ju redan ett hyfsat chassi.

Permalänk

http://imghack.se/one/3126Namnlös.jpg detta ser prima ut . om du inte ska klocka denna prolle så behöver du inte freezer 7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas13
Varför skaffa antec sonata III? Du hade ju redan ett hyfsat chassi.

Glömde nämna det, men kom fram till att jag ska donera gamla datorn till föräldrarna. Håller antec nätagget måttet?

Permalänk
Medlem

Nätagget bordet klara av ditt paket utan problem. Sitter själv på en sådan (dator 1).

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk

Så, nu blev jag far till det sistnämnda paketet fast med ett GtX260 istället och en scythe kylare istället. Hoppas verkligen allt får plats nu...