Permalänk

Skyddsplast på Inter i7?

Hej alla,

Jag satt igår kväll och skruvade ihop min nyköpta dator. Bland annat består den av en Intel Core i7 processor.

Jag har en fråga som möjligen kan verka märklig men som slog mig precis.

Sitter det någon form av skyddsplast på processorkylaren som måste tas bort innan man sätter ditt den på CPU:n? Dvs, någon film av något slag som skyddar det förplacerade kylpastan vid transport som måste tas bort? Igår när jag satte dit den, så tänkte jag inte alls på att undersöka det. När CPU:n satt på plats satte jag helt enkelt fast kylaren utan att fundera mera.

Jag skulle såklart kunna ta bort kylaren igen och kotrollera, men då vet jag inte om det blir något fel med kylpastan som sitter där. Skönast vore att få svar från någon här som kanske vet.

Tack på förhand!

Rupert Pupkin

Permalänk
Avstängd

Jo det brukar sitta en tejpbit över "tuggummit", men jag rekommenderar att peta bort pastan och kleta på "silver"pasta istället.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Ok, jag får ta loss fläkten och kolla helt enkelt.

Hur tar jag enklast bort den gamla pastan då? Räcker det att torka med en pappersbit?

Permalänk
Medlem

Använd Aceton eller liknande. Det ska va >rent< .. dessutom, enbart papper blir det bara ett jäkla klet av.. jag kör med någon speciellt vätska från lokala datorbutiken här i stan, men det är väl mer lr mindre acteon med annan etikett

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rupertpupkin
Ok, jag får ta loss fläkten och kolla helt enkelt.

Hur tar jag enklast bort den gamla pastan då? Räcker det att torka med en pappersbit?

Jag brukar köra med ett plastkort (kreditkort, busskort) som jag trär en bit papper över kanten på så att det blir en "vass papperskant". Så du inte repar för mycket.

Sen brukar jag rengöra med en bomullstuss (ren) bensin på IHSen.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rupertpupkin
Ok, jag får ta loss fläkten och kolla helt enkelt.

Hur tar jag enklast bort den gamla pastan då? Räcker det att torka med en pappersbit?

Hua, du måste använda ett kemiskt rent ämne, såsom kemist ren bensin, kemiskt ren acenton osv, du vill inte att det ska vara några oljor eller liknande kvar på IHS:en när "rengöringsmedlet" har dunstat bort.

Kolla i tråden "kylpasta" för mer info.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Ok, jag köper något de rekomenderar i datoraffären för att ta bort pastan.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd Flyttad*

Permalänk
Proffsmobbare

Så länge acetonen, eller vad du nu väljer att använda, är oljefri så ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Jag brukar torka bort pastan med ett kaffefilter, det luddar inte och river bort pastan bra. Att hålla på att kladda med kemiskt ren bensin, aceton å sånt tror jag är fullständigt onödigt.

Permalänk
Testpilot

Och jag kör med toapapper
Har alltid funkat utmärkt och har använt det till både vanliga luftkylare samt vattenkylning.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

lär det göra stor skillnad om jag tar bort orginala kylpastan från min i7 och lägger på artic silver eller bara typ 3*

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Inaktiv

Det blir ingen nämnvärd skillnad om du använder originalkylaren; denna är inte särskilt effektiv. Den värmeledande tejp som sitter på en del kylare behöver för övrigt inte alls vara sämre än dyrt gegg på tub; ett för tjockt gegglager till exempel gör att kylaren vattenplanar, och kylprestanda rasar med andra ord.

Tejpen å sin sida kan i det närmaste inte felappliceras, iofs brukar den paja om kylaren lossas igen, så det kan tänkas att man måste städa bort tejpen iallafall (är man försiktig kan man ibland återpåsätta kylaren igen utan att sabba kylprestanda.)