Permalänk
Medlem

Datorn stängs av vid kalla temperaturer

Hallå där!
Nu är det så att min gamla burk har börjat stänga av sig vid temperaturer som ligger under rumstemperaturen. Varje gång jag kommer hem och inser att fönstret är öppet så är jag väldigt säker på att den kommer stänga av sig efter 1-2 minuter efter att den har bootat upp, och det gör den också. Men om den väl hinner bli varm efter några omstarter så kör den på helt utan problem

Riggen består av följande:

Operativsystem: Microsoft Windows XP Home SP3
Processor: AMD Athlon64 3000+
Processorkylare: Stock
Moderkort: ASUS A8N-E
Minne: 2x 1024MB Corsair Value PC3200
Grafikkort: ATI HIS X800
Hårddisk: Hitachi 160 GB SATA
Nätaggregat: Viking Production Corp. 350-MT 350W
Övrig kylning: 1x80mm insug och 1x80mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Någon NEC-brännare
Temperaturer: Runt 40-50 Grader på processorn och övrigt hyfsade temps.

Jag har läst en hel del på olika webbsidor och kommit fram till att det förmodligen är på grund av nätaggregatet eller moderkortet som det sker. Nu måste jag bara komma fram till vilket och ber er om hjälp. Har nämligen inte en så fet plånbok och övriga komponenter där hemma som jag kan testa

Många säger även att man skall ta en titt på kondensatorerna på moderkortet och mina ser lite halvgamla ut, men inte så att de har blivit spetsiga. Har även bifogat några bilder så att ni kan göra en egen bedömning.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/P1010700.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman01/P1010701.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman01/P1010702.JPG

Tack på förhand för all hjälp!

PS. Självklart kan det vara så att jag är helt ute och cyklar och det är egentligen någon annan komponent som är boven och då får ni gärna säga till

Visa signatur

Jag skyller mitt namn på Sweclockers gamla tvång där man behövde vara medlem för att söka :(

Permalänk
Avstängd

Rengör, damm kan kortsluta kretsarna.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Rengör, damm kan kortsluta kretsarna.

Rengjorde så mycket damm jag kunde utan att använda dammsugaren, fortfarande samma problem

Visa signatur

Jag skyller mitt namn på Sweclockers gamla tvång där man behövde vara medlem för att söka :(

Permalänk
Hedersmedlem

Kyla och värme får sakerna att utvidga och dra ihop sig, vilket kan medföra glappkontakt.

Ta isär sakerna (allt!) och montera ihop igen. Testa igen.

Edit: Ser på bilderna att du har fruktansvärt med damm! En dator måste hållas rimligt ren invändigt annars blir det problem. Kylaren är ju totalt igensatt.
Troligen är nätagget proppfullt med damm också, så glöm inte att blåsa ur det också.

Asus har sällan kondensatorproblem. Det sitter Panasonic (syns på stämplingen i toppen) på ditt och det är bland de bättre typerna Asus använde/använder. De ser helt normala ut och brukar inte bli defekta utan att det syns (till skillnad från en del Ost tex).

Fortsätter felen efter mina råd ovan, bör du testa annat nätagg eftersom det är troligaste felet isf.

Mycket bra med bilderna iaf, fler borde bifoga sådant. Gör det mycket lättare att felsöka.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Håller med MultiMan. Damma av och testa med ett bättre nätagg.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren! Då undrar jag bara om det är möjligt att skruva bort processorfläkten utan att behöva ta bort hela kylaren som den sitter på?

Visa signatur

Jag skyller mitt namn på Sweclockers gamla tvång där man behövde vara medlem för att söka :(

Permalänk
Hedersmedlem

Det går att få bort enbart fläkten, men som jag skrev tidigare bör du ta isär allt och återmontera för att utesluta glapp någonstans. Detta inkluderar CPUn.

Köp en tub kylpasta, vilket du behöver när flänsen ska återmonteras.

Du gör väl detta privat, utan någon form av timpenning? Då är det lika bra att göra det ordentligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag tagit bort i princip allt damm som fanns i datorn. Blev lite svårare med nätagget då jag ogärna ville montera isär det, men det ser mycket renare ut nu än förut om man tittar in via hålen. Kylflänsen är nu också dammfri men jag har dock väntat med att ta bort själva processorn då jag inte har någon kylpasta till hands. Kablarna har jag tagit ut och satt in igen väldigt noggrant.

Nu till det nya problemet: datorn sätts igång och man hör det vanliga moderkorts-pipet och strax därefter slocknar datorn. Den dör alltså nästan direkt. Några uteslutande idéer eller bör jag ta tummen ur röven och köpa kylpasta för att montera om min processor?

Visa signatur

Jag skyller mitt namn på Sweclockers gamla tvång där man behövde vara medlem för att söka :(

Permalänk
Inaktiv

Du bör notera när du tar losss processorns kylfläns ifall det sitter pasta imellan eller värmeledande tejp. Många enklare kylflänsar (samt flänsar som levereras tillsammans med processorn vid köp) har tejp påsatt, då detta är enklare för vanligt folk att hantera än att skvittra runt med kylpasta.

Är det tejp måste denna avlägsnas så noggrannt som möjligt först innan påförandet av kylpasta, annars blir det (sannolikt kraftigt) försämrad prestanda i kylningen.

Såklart tar du även bort gammal pasta också! Mixa gammalt och nytt/av olika fabrikat är inte att rekommendera...

Permalänk
Medlem

Okej, men innan jag ger mig på att byta kylpastan så måste jag bara skriva att nu dör datorn direkt när jag startar den. Fläktarna verkar gå igång och i nästa sekund så dör den. Man hinner inte ens höra moderkortspipet. Det här måste väl ändå tyda på att det är nätaggregatet som strular?

Visa signatur

Jag skyller mitt namn på Sweclockers gamla tvång där man behövde vara medlem för att söka :(

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Addilito
Okej, men innan jag ger mig på att byta kylpastan så måste jag bara skriva att nu dör datorn direkt när jag startar den. Fläktarna verkar gå igång och i nästa sekund så dör den. Man hinner inte ens höra moderkortspipet. Det här måste väl ändå tyda på att det är nätaggregatet som strular?

Jo, glapp i kontakten till mobot?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

luft på burk

Permalänk
Medlem

Yes yes, men nu har allt löst sig. Det visade sig att det var nätagget som det var fel på. Köpte ett nytt och nu funkar det prima

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Jag skyller mitt namn på Sweclockers gamla tvång där man behövde vara medlem för att söka :(